قرآن را مطالعه کنیم یا تلاوت؟
کد خبر: 4040169
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
سیدمحسن موسوی بلده پاسخ داد

قرآن را مطالعه کنیم یا تلاوت؟

سیدمحسن موسوی بلده در جمع جامعه پزشکی کشور با تأکید بر اهمیت تلاوت قرآن گفت: برخی مطرح می‌کنند که قرآن را می‌خوانید که چه شود قرآن را مطالعه کنید تا بفهمید چه می‌گوید؟ این تعابیر و بی‌توجهی به تلاوت دل انسان را به درد می‌آورد.

قرآن را مطالعه کنیم یا تلاوت؟به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز نهمین همایش قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با موضوع «قرآن و عترت، محور تحول معنوی جامعه پزشکی» به همت فرهنگستان علوم پزشکی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز جمعه 13 اسفندماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

سید محسن موسوی بلده، اولین سخنران همایش امروز بود که با موضوع «جایگاه تلاوت قرآن کریم در تحول معنوی جامعه پزشکی» به سخنرانی پرداخت و گفت: فردی به امام باقر(ع) گفت وقتی پیش شما می‌آییم حالی به ما دست می‌دهد که از قید دنیا در حضور شما خارج می‌شویم اما وقتی بیرون می‌رویم باز به دنیا باز می‌گردیم و نمی‌توانیم آن حال را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: نقل شده اگر حالی که نزد ما حس می‌کنید را بتوانید خارج از اینجا هم حفظ کنید بر آبراه خواهید رفت و بر آسمان پرواز خواهید کرد؛ این تعبیر شاید به این معنا باشد که از قید سنگینی این دنیا آزاد و سبک می‌شوید.

موسوی‌بلده با اشاره به تعابیری که در خصوص رسیدن به محضر ائمه(ع) مطرح شده است، گفت: روایت شده که رسیدن به محضر امام و در حضور امام بودن و نگاه کردن به چهره نورانی امام عبادت است؛ اما عبادت یعنی چه؟ یعنی به حالتی برسیم که از نوری که خداوند در وجود امام گذاشته استفاده کنیم و نورانی شویم.

وی ادامه داد: خداوند دوست دارد ایمان و خوبی‌ها محبوب ما باشند و ما عاشق خوبی‌ها شویم نه اینکه در ظاهر خوب باشیم بلکه ذاتاً از هر چه خوبی است خوشمان بیاید و در قلبمان کراهت از بدی‌ها ایجاد شود نه اینکه در مقابل مردم به خاطر رودربایستی گناه نکنیم.

این خادم القرآن به تعبیری از آیت‌الله ری شهری که در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد، اشاره کرد و گفت: از ایشان در خصوص عصمت ائمه(ع) سؤال شد که گفتند: هیچ کس به این فکر نمی‌کند که برود از فضولات دستشویی بخورد حتی فکر این هم حال به‌هم‌زن است. ائمه نسبت به گناه چنین حسی داشتند و از فکر گناه هم حالشان به هم می‌خورد. باید هم به این جا برسیم که از غیبت کردن بدمان بیاید و بوی گند گوشت برادر مرده را در دهن حس کنیم.

وی ادامه داد: زیارت امام حس خوبی‌ها و کراهت از بدی‌ها را در وجود انسان ایجاد می‌کند، همه مسئله هم همین است نه به طمع بهشت، بلکه ذاتاً باید به جایی برسیم که از خوبی خوشمان بیاید و ذاتاً از بدی‌ها بدمان بیاد و این مهم حاصل حضور در محضر امام است.

قرآن و عترت؛ دو چهره در یک وجود

موسوی‌بلده در ادامه به تبیین این مسئله پرداخت که امام یکی است؛ یک امام به صورت مکتوب آمده و یک امام به شکل انسان آمده؛ اینها یعنی قرآن و عترت دو تا نیستند که به هم متصل شده باشند بلکه یک وجود هستند در دو چهره و جلوه و همه ویژگی‌هایشان یکی است و فقط قرآن کتاب است و امام انسان.

وی تشریح کرد: امام چون انسان زنده است محدودیت فیزیکی دارد و نمی‌شود هر لحظه که اراده کردید به امام نزدیک شوید، اما امام اکبر (قرآن) به حالت کتاب درآمده‌ است. در محضر این امام هر لحظه از شبانه روز اراده کنید بدون محدودیت و اجازه گرفتن می‌توانید حاضر شوید و تعبیر کننده این امام(قرآن)،  پیامبر و 12 امام هستند.

این خادم القرآن اضافه کرد: پس ویژگی‌های قرآن و عترت یکی است و توصیه‌هایی که برای هر دو بیان شده یکی است. پیامبر(ص) در خصوص حضرت علی(ع) فرمودند که نگاه کردن به چهره علی هم عبادت است. در آن زمان حضرت علی(ع) نزد حضرت رسول بودند، والا نگاه کردن به چهره سایر ائمه هم عبادت است.

وی تصریح کرد: اگر با حضور در محضر امام نتایجی حاصل شد(نوری دریافت کردید)، بدانید که حضور در محضر قرآن هم همین اثرات را دارد. همان نوری که در ملاقات با امام صادق(ع) حاصل می‌شود در محضر قرآن هم حاصل می‌شود. قرآن یک کتاب نیست، این تعابیر زشتی است که برخی مطرح می‌کنند اگر امام نباشد قرآن یک ورق پاره است و سر نیزه هم می‌شود کرد؛ سر امام حسین(ع) را نیز برسر نیزه کردند. این تعبیر زشت است.

وقتی قرآن را می‌خوانیم در محضر حضرت قرآن هستیم  

موسوی‌بلده با تذکر جدی نسبت به این مسئله که قرآن، کتاب و ورق نیست همانطور که ائمه هم گوشت و پوست نیستند، گفت: هر بار قرآن خوانده می‌شود، قرآن نازل می‌شود و ما در محضر حضرت قرآن هستیم وقتی قرآن را می‌خوانیم. وقتی به مشهد می‌رویم هم مستقیماً به زیارت حضرت رضا(ع) می‌رویم و خوش به حال کسی که امام را در این زیارت می‌بیند و به زیارت سنگ و قبر نمی‌رویم.

قرآن را مطالعه کنیم یا تلاوت؟

وی در ادامه به این سؤال مهم که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود، پاسخ داد که قرآن را مطالعه کنیم یا تلاوت کنیم؟ و گفت: برخی مطرح می‌کنند که قرآن را می‌خوانید که چه شود قرآن را مطالعه کنید تا بفهمید چه می‌گوید، چرا دلتان را به تلاوت خوش کرده‌اید؟ این تعابیر، کوباندن و بی‌توجهی به تلاوت، دل انسان را به درد می‌آورد.

این خادم القرآن هشدار داد: اگر به مطالعه باشد دشمنان ما از همه ما بیشتر، بهتر و دقیق‌تر قرآن را مطالعه می‌کنند. قرآن، اسلام، شیعه و سنی را مطالعه کرده‌اند که توانسته‌اند از داخل آن داعش را دربیاورند.

دشمنان قرآن را مطالعه ولی مومنان قرآن را تلاوت می‌کنند

وی ادامه داد: دشمنان با همه وجودشان خطر اسلام و وجود امام زمان را درک کرده‌اند و آنقدر که دشمنان ظهور امام زمان(عج) را جدی گرفته‌اند ما نگرفته‌ایم. دشمنان قرآن را مطالعه و مومنان تلاوت می‌کنند. قرائت کتب آسمانی در قرآن به تلاوت تعبیر شده است. تلاوت در ذات خود بحث «تلب» است یعنی گام برداشتن پشت کسی و پیروی کردن.

موسوی‌بلده افزود: سوره فجر به دلیل داشتن آیه «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾ اى نفس مطمئنه»؛ به سوره الحسین معروف است. در سوره شمس آیات «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿۱﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿۲﴾» را داریم. گویی که می‌گوید قسم به خورشید چهره حسین و قسم به قمر بنی هاشم که «اذا تلاها؛ از آن پیروی می‌کند». دوست دارم بگویم سوره شمس سوره العباس است. این «تلاها» پیروی وجود شریف حضرت عباس(ع) از خورشید چهره امام حسین است و معنای تلاوت می‌دهد.

وی به روایتی از امام صادق(ع) که در مورد حق تلاوت قرآن می‌فرماید: حق تلاوت قرآن خواندن، فهمیدن و عمل کردن است اشاره و تشریح کرد: اگر خواندیم، فهمیدیم و عمل کردیم حق تلاوت قرآن را به جا آورده‌ایم.

این خادم القرآن با اشاره به اینکه ترتیل قرآن بر پیامبر(ص) واجب بود، گفت: خواندن قرآن بر پیامبر واجب است و عجیب که برای ما مستحب است. پیامبر آورنده قرآن است و ترس از فراموشی قرآن هم در خصوص ایشان وجود ندارد پس چرا پیامبر باید در دل شب قرآن بخواند؟ پیامبر(ص) در روز مأمور تلاوت قرآن برای مردم است پس چه نیازی به قرائت قرآن دارد در دل شب دارد؟ ائمه هم ملتزم به قرائت قرآن بودند و سه برابر مردم عادی قرآن می‌خواندند.  

وی پاسخ داد: اینکه پیامبر(ص) باید در دل شب قرآن می‌خواندند نشان می‌دهد ارتباطی که پیامبر و ائمه با تلاوت قرآن دارند ارتباط قوی و عمیقی است. سوره مزمل را بخوانید؛ پیامبر در طول روز با کفار ارتباط داشتند و درگیر کار و معاش و ... بودند، از کفار کدورتی بر وجود و قلب پیامبر می‌نشست و خداوند به پیامبر(ص) می‌فرمایند بیا و در دل شب برای زدودن این کدورت‌ها قرآن بخوان تا سنگینی که در طول روز بر دلت می‌نشیند را بزدایی.

موسوی‌بلده نتیجه‌گیری کرد: اینکه همه ما باید روزانه به زیارت ائمه برویم و از راه دور هم که شده ائمه را زیارت کنیم برای این است که از ائمه(ع) نور بگیریم. در مورد قرآن هم زیارت قرآن، تلاوت است.

وی تصریح کرد: هر قدر سطح مسئولیت انسان‌ها در جامعه اسلامی بالا می‌رود لزوم انس با قرآن از طریق تلاوت برای آنها بیشتر می‌شود تا جایی که به رهبری و پیامبر که می‌رسد، قرائت قرآن واجب می‌شود. ما اکنون رهبری داریم که در این زمینه پرچم دفاع از تلاوت قرآن را در دست گرفته و تنهاترین سردار در زمینه فرهنگ تلاوت است ولی با او همراهی نمی‌شود.

این خادم القرآن در پایان گفت: اگر معنی قرآن را نمی‌دانید هم قرآن بخوانید. اینکه می‌گویند اگر معنی قرآن را نمی‌فهمید برای چه قرآن می‌خوانید حرف شیطان است. مگر وقتی می‌رویم حرم امام رضا(ع) معنی زیارت نامه را می‌فهمیم، ما می‌رویم که از نور امام استفاده کنیم و البته که اگر معنای آیات قرآن و فرمایشات امام را بدانیم می‌شود نور علی نور.

انتهای پیام
captcha