نژادپرستی و ضدیت با حقوق بشر مشخصه رفتاری جاهلیت مدرن است
کد خبر: 4041610
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
حمیدرضا ترقی:

نژادپرستی و ضدیت با حقوق بشر مشخصه رفتاری جاهلیت مدرن است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با تشریح اشتراکات میان جاهلیت قدیم و مدرن گفت: جاهلیت مدرن از همان جنس جاهلیت قدیم اما در ابعادی بسیار وسیع‌تر با آثاری بسیار مخرب‌تر است و رژیم مافیایی و استعمارگر آمریکا نماد بارز این جاهلیت مدرن است و رفتار نژادپرستانه و ضد حقوق بشری آمریکا و غربی‌ها در جنگ اخیر اوکراین و مقایسه آن با جنگ‌های غرب آسیا تداوم و تعمیق قبیله‌گرایی و برتر دانستن اشراف در جاهلیت قدیم است.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان به مناسبت عید مبعث با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر اکرم(ص) در بعثت، مقابله‌ با جاهلیت بود، فرمودند: مراد از این جاهلیت صرفاً بی‌سوادی نیست، نادانی نیست؛ البته بی‌سوادی هم در آن هست، لکن این جاهلیت معنای وسیع‌تری دارد؛ خُلقیات پَست هم جزو این جاهلیت است... آدمکشی‌شان، دزدی‌شان، تجاوزشان، حق‌کشی‌شان، ضعیف‌کشی‌شان که همه‌ اینها رایج بود در بین مردم جزیرةالعرب، اینها جزو همان جاهلیت است. هرزگی جنسی، هرج و مرج جنسی، ابتذال اخلاقی، برچیده شدن بساط حیا از بین مردم؛ اینها بود دیگر، اینها جزو آن جاهلیت بود... بسیاری از آن رذایل اخلاقی، امروز در دنیای به‌اصطلاح متمدن غربی به شکل سازمان‌یافته و بسیار شدیدتر و بسیار وسیع‌تر وجود دارد...پس اگر کسی تمدن غربی امروز را، «جاهلیت مدرن» بخواند، حق دارد؛ واقعاً جاهلیت همان جاهلیت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد.  

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مؤلفه‌های جاهلیت مدرن و تطابق این مؤلفه‌ها با دولت‌های غربی به ویژه آمریکا، گفت: به طور کلی جاهلیت قدیم و مدرن دارای یک سری مؤلفه‌های مشترک هستند و در هر دو قدرتمندان صرفاً به فکر منافع خود هستند و هدف وسیله آنها را توجیه کرده و از هر ابزاری برای رسیدن به اهداف استفاده می‌کنند و برای خود هیچ معیار و شاخص منطقی و اخلاقی قائل نیستند و در عرصه سیاسی دروغ گفتن، عدم پایبندی به تعهدات و ظلم در حق سایر ملت‌ها ابزاری مشروع برای رسیدن به اهدافشان است.

اشتراکات جاهلیت قدیم و مدرن

وی افزود:‌ شاخص دیگر هر دو مدل جاهلیت این است که از جنگ، خونریزی، جنایت و نابودی امکانات و هستی سایر مردم به راحتی استفاده می‌کنند و هیچ ابایی از آن ندارند و در مجموع لازمه بقا و تداوم حکومت آنان در گرو توسعه جنگ، جنایت و تجاوزگری است و به عبارتی با بحران‌سازی به زیست خود ادامه می‌دهند.

ترقی با بیان اینکه شاخص‌های جاهلیت در عصر جدید توسط آمریکا به شکل آشکاری اعمال می‌شود، گفت: امروز آمریکا همان جنایات، کشتارها، تجاوزگری‌ها، سلطه‌طلبی‌ها و ولنگاری‌ها و مفاسد اخلاقی را در ابعاد گسترده‌تر و جهانی‌تر دنبال می‌کند و این کار با ابزارها و شیوه‌های نوین مانند فضای مجازی، امپریالیسم رسانه‌ای، تحریم‌های اقتصادی و جنگ‌های سخت و نرم علیه ملت‌ها برای تحمیل خواسته‌های خود انجام می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: این نوع جاهلیت از همان جنس جاهلیت قدیم اما در ابعادی بسیار وسیع‌تر با آثاری بسیار مخرب‌تر است و رژیم مافیایی و استعمارگر آمریکا نماد بارز این جاهلیت مدرن است.

نژادپرستی؛ نمود آشکار جاهلیت مدرن 

ترقی درباره نمود این جاهلیت مدرن در جنگ اخیر اوکراین در قالب نژادپرستی صریح رسانه‌ها و دولتمردان غربی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز جاهلیت مدرن به مانند جاهلیت قدیم نژادپرستی و برتر دانستن ثروتمندان و سرمایه‌داران نسبت به سایر اقشار است. اگر در دوره جاهلیت نسب، قبیله و خون عامل برتری بود، امروز هم در غرب همچنان شاهد ظلم و جنایت علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان و مسلمانان هستیم. 

وی تصریح کرد: عملکرد غربی‌ها در مناقشه اوکراین و مقایسه آن با رفتار و مواضع آنها نسبت به بحران‌ها و جنگ‌های غرب آسیا و جهان اسلام گواهی بر نژادپرستی و نگاه تبعیض‌آمیز آنها به مقوله حقوق بشر آنهاست به نحوی که آنها به جز چشم‌آبی‌ها و صهیونیست‌ها، سایر ملت‌ها از جمله مسلمانان را انسان حساب نمی‌کنند و کشته شدن آنها فرقی با از بین رفتن سایر موجودات ندارد و بمب ریختن بر سر مسلمانان و نابودی آنها برای غربی‌ها مسئله‌ای عادی است. لذا نژادپرستی جاهلیت مدرن تداوم و تعمیق قبیله‌گرایی و برتر دانستن اشراف در جاهلیت قدیم است.

نگاه انسانی و بدون تبعیض جمهوری اسلامی به جنگ‌طلبی

ترقی درباره نگاه انسانی و کرامت‌محور جمهوری اسلامی به جنگ‌ها و بحران‌های جهانی از جمله در همین اتفاقات اخیر میان روسیه و اوکراین و اعلام مخالفت با جنگ و تجاوز به رغم روابط دوستانه با روسیه گفت: این سیاست ثابت جمهوری اسلامی مبتنی بر معیارهای دینی، اخلاقی و انسانی است که در طی این 43 سال توسط حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اتخاذ شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر مقطعی که چنین بحران‌هایی در سطح جهان رخ داده مواضع مشخصی داشته و با هر گونه جنگ و کشتار بی‌گناهان اعلام مخالفت کرده است. نمونه این رویکرد انسانی را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که حضرت امام(ره) قویا مخالفت خود را با کشته شدن مردم در حمله به عراق در پاسخ به تجاوز صدام به خاک کشور اعلام کرده و به نظامیان دستور دادند به مناطقی از عراق حمله کنند که مردم حضور ندارند تا آسیبی متوجه بی‌گناهان نشود.

وی یادآور شد: پس از حضرت امام(ره) نیز همین سیاست از سوی مقام معظم رهبری دنبال شده و ایشان همواره با هرگونه جنگ‌افروزی و کشتار مردم مخالف بوده‌اند و این سیاست اصولی و اخلاقی جمهوری اسلامی بوده و هست و جمهوری اسلامی هیچگاه به خاطر روابط دوستانه با یک کشور و دولت از این معیارها عدول نمی‌کند و این همان تفاوت نگاه مبتنی بر حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر آمریکایی است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha