جشنواره «فجر»، عصر جدید فعالیت‌های قرآنی کشور است
کد خبر: 4048016
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
مدیر اجرایی جشنواره‌های قرآنی فجر:

جشنواره «فجر»، عصر جدید فعالیت‌های قرآنی کشور است

مدیر اجرایی جشنواره‌های قرآنی فجر گفت: جشنواره قرآنی فجر، عصر جدید فعالیت‌های قرآنی در کشور است. همانطور که ما برنامه عصر جدید صدا و سیما را برای شناسایی استعداد‌ها داریم، این برنامه هم عصر جدید فعالیت‌های قرآنی است که با رویکرد‌های خاص خودش دنبال می‌شود.

به گزارش ایکنا، برنامه رادیویی افق، 20 فروردین‌ماه با دعوت از محمدرضا پورمعین، مدیر اجرایی جشنواره‌های قرآنی فجر و داوود جعفری، دبیر کل این جشنواره با موضوع روند جشنواره‌های قرآنی‌ ـ‌ مردمی فجر با اجرای جواد نصیری به روی آنتن رادیو قرآن رفت.

داود جعفری، دبیر جشنواره‌های قرآنی فجر در ابتدای این برنامه ضمن توضیحی از روند شکل‌گیری جشنواره قرآنی فجر، گفت: قالب مردم جشنوار‌های قرآنی فجر را با جشنواره تلاوت مجلسی می‌شناسند. این جشنواره چند سالی است که از یک منطقه کوچک و ضعیف، فعالیت‌های دینی و قرآنی خودش را در دل یک هیئت آغاز کرد و با گسترش این فعالیت‌ها در شهر‌های اطراف و استان‌های مختلف چندین سال است که به صورت سراسری و ملی توانسته در بخش‌های مختلف از جمله، قرائت قرآن، حفظ قرآن، ترتیل، خوشنویسی قرآنی، تلاوت مجلسی و... برای شناسایی استعداد‌های بالقوه در سطح کشور فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره زمینه‌ای را برای حضور افراد و علاقه‌مندان به این عرصه فراهم کرده است، گفت: مردم شریف که به‌عنوان مخاطبان اصلی این فعالیت‌ها هستند، در این جشنواره می‌توانند برای انتخاب برترین‌های کشور در عرصه قرآنی نقش داشته باشند.

جعفری با بیان اینکه امسال به‌همت دوستان ستاد برگزاری جشنواره، قرار بود چند جشنواره دیگر ذیل این جشنواره اضافه شود که از جمله آن جشنوراه خوشنویسی آیات قرآن کریم با عنوان لوح و قلم بود، گفت: امیدواریم در سال آینده با آسان‌گیری ستاد برگزاری جشنواره، حداقل پنج جشنواره دیگر را به جشنواره‌های قرآنی فجر در حوزه‌های فرهنگی و هنری اضافه کنیم.

در ادامه محمدرضا پورمعین، مدیر اجرایی جشنواره‌های قرآنی فجر در خصوص بحران مخاطب در برنامه‌های قرآنی و رمز موفقیت این جشنواره در این عرصه، گفت: معتقدم آنچه که از زمین به آسمان می‌رود، اخلاص و آنچه از آسمان به زمین می‌رسد، توفیق است لذا بعد از درخواست تیم جشنواره از بنده برای حضور در این کار قرآنی و مشاهده اخلاص افراد این تیم در این کار، باعث شد که من هم جذب این فعالیت شوم. رمز موفقیت این کار را اخلاص و توفیق می‌دانم.

وی ادامه داد: تیم جشنواره قرآنی فجر حضور مردم را برای شرکت در جشنواره تسهیل کرده است و طرحی را ارائه کرد تا خود مردم در انتخاب برترین‌ها مشارکت داشته باشند. همچنین کار دیگری که در این جشنواره شاهد آن بودیم، حمایت‌های مردمی از این کار و فعالیت‌های آن بود. مردم نقش مؤثری در این کار دارند و هر کجا از مردم کمک گرفتیم، مردم برنده این‌کار بودند. در واقع رمز موفقیت این فعالیت، حضور فعال و اثربخش مردم است که همین حضور هم برای خودم مردم است.

در ادامه داوود جعفری، با اشاره به جزئیات مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره گفت: حضور مردم رفته‌رفته باعث همراهی افراد با نفوذ و صاحب کلام در این جشنواره شد. همچنین ما شاهد یک اتصال بین حاکمیت، مردم و مسئولان در این جشنواره هستیم. در اختتامیه این دوره از وزیر ارشاد، وزیر میراث فرهنگی، معاون پارلمانی ریاست جمهوری و عزیزانی از خبرگان رهبری دعوت کرده‌ایم؛ همچنین شاهد حضور اساتید و قاریان و علاقه‌مندان به قرآن در اختتامیه این مراسم در تالار وحدت خواهیم بود.

در ادامه این برنامه پورمعین درخصوص اهداف و رویکرد‌های جشنواره تلاوت مجلسی گفت: اگر بخواهیم در یک کلام هدف این جشنواره و جشنواره فجر را بیان کنیم، باید بگوییم جشنواره فجر، عصر جدید فعالیت‌های قرآنی در کشور است. همانطور که ما برنامه عصر جدید صدا و سیما را برای شناسایی استعداد‌ها داریم، این برنامه هم عصر جدید فعالیت‌های قرآنی است که با رویکرد‌های خاص خودش دنبال می‌شود.

وی افزود: ما در کشور بیش از چهار هزار جلسه قرآن داریم که خیلی از این جلسات به دلیل ایجاد حلقه قرآنی جشنواره فجر، مستقیما با ما در ارتباط هستند؛ لذا به دنبال کشف، معرفی و راهنمایی استعداد‌های قرآنی کشور هستیم. این دقیقا کار و فعالیتی است که دستگاه‌های دولتی و قرآنی نسبت به آن‌ها توجه کمتری می‌کنند. رویکرد مردمی فعالیت‌ها ضعیف است و مقام معظم رهبری هم به این موضوع در سخنانشان در ماه مبارک رمضان اشاره کردند.

مدیر اجرایی جشنواره‌های قرآنی فجر با تاکید بر اینکه کار فرهنگی صبر زیادی می‌خواهد و ما باید الگو‌ها را ایجاد و مساجد را در این حوزه فعال کنیم، گفت: مدام باید این فعالیت‌ها را به مردم نشان داد. سال هاست دولت‌ها در موضوع حفظ قرآن موفق نبوده‌اند و امروز نهاد‌های دولتی و دستگاه‌هایی که برای اینکار بودجه گرفته‌اند، نتوانسنتند بیش از ده‌ها حافظ تربیت کنند، اما مؤسسه‌ای را می‌شناسم که در یک روستای محروم و دور افتاده بیش از سه هزار حافظ قرآن کریم را در چند سال اخیر تربیت کرده و این یعنی کار مردمی اثرگذار است.

در ادامه داوود جعفری با اشاره به اهمیت فعالیت‌های مردمی و رویکرد این جشنواره به فعالیت‌های مسجدمحور با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، گفت: امروز در مجمع قرآنی هیئت صاحب الزمانی تهران، هیئتی را به‌عنوان مبلغان قرآنی شهر تهران راه‌اندازی کرده‌ایم که این‌ها در مساجد مختلف کار تبلیغ قرآن را انجام می‌دهند. بر همین اساس، سال گذشته برنامه‌ای را به‌عنوان نذر تلاوت راه‌اندازی کردیم که با همین حرکت وارد هیئت‌های مذهبی شد تا هر نفر یک تلاوت و قرائت را نذر امام حسین (ع) کند. مقام معظم رهبری نیز در این جهت تاکیدشان این است که خط‌شکنان این جبهه هم باید به این عرصه ورود کنند و به لطف خدا با هماهنگی با هیئت‌های مذهبی و مساجد ورود خوبی در این عرصه خواهیم داشت و گزارشی هم از این ارتباط ارائه خواهیم کرد.

در پایان این برنامه، محمدرضا پور‌معین در خصوص فاز توسعه فعالیت‌های قرآنی جشنواره فجر، گفت: ما به دنبال این هستیم که در ابتدا کار تلاوت، حفظ، ترتیل و اینگونه فعالیت‌های قرآنی را سامان دهیم و بعد گام‌های بعدی را برداریم. امروز نزدیک‌ترین هنر به قرآن خوشنویسی است و لذا به دنبال الگوسازی مناسب در این عرصه هستیم و به زودی طی چند سال آینده فعالیت‌های بیشتری را در این عرصه آغاز خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha