اصالت اسلامی و ملی در ساخت‌وسازها حفظ شود
کد خبر: 4053560
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

اصالت اسلامی و ملی در ساخت‌وسازها حفظ شود

امام‌جمعه خوی گفت: برطرف كردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت‌وسازها، تأثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله‌های شبه قانونی، رعایت ویژه‌ محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد، سفرها و مراسم غیرالزام از جمله انتظارات از اعضای شوراهای شهر و روستا هستند.

حجت قاسم خانی امام جمعه خویبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام حجت قاسم‌خانی، امام‌جمعه خوی ۹ اردیبهشت در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به اینکه توسعه پایدار و اقتصاد پایدار چهار رکن دارد، اظهار کرد: نیروی انسانی، یکی علم و فناوری، تجهیزات، ابزارآلات و سخت‌افزار و مدیریت و اطلاعات است از جمله این ارکان هستند.

وی ضمن گرامیداشت روز کارگر و روز معلم افزود: از آنجایی که دو رکن با عظمت علم و عمل در توسعه پایدار نقش اساسی را ایفا می کنند، ستون فقرات علمی کشور معلمان و ستون فقرات تولیدی کشور کارگران عزیز هستند.

امام‌جمعه ارومیه ادامه داد: از حیث اهمیت و عظمت معلمی، اثر یک عالم و معلم خوب در تمام ذرات این عالم محرز است، امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل می‌کند: «وقتی که یک عالم و معلم خیر فوت می‌کند، آسمان‌ها شروع به گریه می‌کنند و سکان آسمان شروع به گریه می‌کنند و هفتاد روز گریه می‌کنند، تضرع می‌کنند که یک معلم خیر و یک عالم از دنیا رفته است، هر کس از مردن یک عالم و معلم اندوهگین شود، خداوند متعال دستور می‌دهد که در نامه اعمال او ثواب هزار شهید را بنویسند، فقط به این خاطر که اندوهگین است که چرا این معلم خیر و عالم از دنیا رفته است و اگر یک عالم و یک معلم بمیرد و کسی آن‌را بداند و ناراحت نشود می‌نویسند که او منافق است، می‌فرماید چون از مرگ عالم مصیبت سخت‌تری وجود ندارد.»

وی عنوان کرد: از جهت عظمت و اهمیت کارگری هم، رسول خدا(ص) پس از بوسیدن دست سعد انصاری که بر اثر کارگری سخت و زبر شده بود فرمود: «این دستى است كه هرگز آتش جهنم به آن نمى‌رسد» همچنین آن‌حضرت فرمودند: «بهترین درآمد، از آنِ دستان كارگرى است كه كارش بى‌آلایش باشد».

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی خاطرنشان کرد: امروز مطالبه ما از مسئولین امر رسیدگی به مطالبات معلمان عزیز و حمایت همه‌جانبه از قشر زحمتکش کارگری است.

وی ضمن تشکر از حضور آحاد مردم عزیز در راهپیمایی روز قدس گفت: در مظلومیت برادران فلسطینی باید عرض‌کنم که نیمی از جامعه فلسطینی در نتیجه کشتارها و ارعاب از سرزمین خود به بیرون رانده شده و از حدود هفتاد و یک سال پیش تاکنون در اردوگاه در شرایط واقعاً غیرانسانی در خارج از سرزمین خود به سر می‌برند و نیم دیگر این جامعه در حال حاضر تحت اشغال و مقررات تبعیض نژادی در سرزمین خود قرار دارند.

امام‌جمعه خوی اظهار کرد: عجیب اینجا است که به رغم گذشت بیش از هفت دهه از این فاجعه، جامعه بین‌الملل هیچ کاری برای پایان دادن به این فاجعه انجام نداده و حاضر نیست در جهت احقاق حقوق جامعه فلسطینی گام بردارد.

وی بیان کرد:  امروز جامعه فلسطینی ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد که از ساده‌ترین حقوق انسانی از جمله تعیین حق سرنوشت و داشتن یک کشور مستقل در سرزمین خود محروم هستند، مهم‌ترین ویژگی این نامعادله این است که در یک طرف آن رژیم صهیونیستی با حمایت گسترده همه کشورهای غربی قرار دارند و در طرف مقابل آنها، جامعه فلسطینی تک و تنها است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی اضافه کرد: این شرایط غیرانسانی ایجاب می‌کند که مسلمانان و آزادگان جهان با حمایت از جامعه مظلوم فلسطین به این ظلم بزرگ پایان داده و زمینه احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین را فراهم سازند.

وی اظهار کرد: شاید بتوان گفت که مهم‌ترین دستاورد و هدف اصلی بنیانگذار جمهوری اسلامی از اعلام روز جهانی قدس، ایجاد تحول در ماهیت مبارزه علیه رژیم صهیونیستی باشد، بدین معنا که مسئولیت این مبارزه را از دست دولت‌های عربی اسلامی خارج کرده و بار آن‌ را بر دوش امت اسلامی قرار داده است.

امام‌جمعه خوی با تبریک فرا رسیدن روز شوراها عنوان کرد: مهم‌ترین توصیه‌ اینجانب مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های كاری اعضای شورا و سپس درباره‌ گزینش مدیریت شهر و روستا است.

وی گفت: تسهیل زندگی مردم در كارهایی كه به شهرداری‌ها مربوط است، برطرف كردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت‌وسازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگی سالم، پرداختن به نیازهای فوری‌ در عین اهتمام به كارهای زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله‌های شبه قانونی، رعایت ویژه‌ محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد، سفرها و مراسم غیرالزام و در یک كلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتكار، و بهره‌گیری از دانش و تجربه از جمله انتظارات از اعضای شوراهای شهر و روستا هستند.

 

انتهای پیام
captcha