آموزش قرآن در مدارس با جدیت دنبال شود
کد خبر: 4053978
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

آموزش قرآن در مدارس با جدیت دنبال شود

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآنی سبط نبی(ص)، گفت: متاسفانه نتوانستیم نتیجه خوبی از آموزش قرآن در مدارس بگیریم و درحال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان حتی در روخوانی قرآن مشکل دارند.

زهرا آجرلو مدیر موسسه سبط النبی(ص)

زهرا آجرلو، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی- قرآنی سبط نبی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهارکرد: 25 سال است که در حوزه آموزش قرآن فعالیت دارم و از همان دوران کودکی با قرآن مانوس شدم. پدر و مادرم همیشه مرا به خواندن قرآن تشویق می‌کردند و این تشویق‌ها انگیزه‌ای شد تا من قرآن را در مدت یک سال و سه ماه حفظ کنم.

وی افزود: این علاقه باعث شد همچنان مسیر قرآن را ادامه دهم و پس از تسلط و گذراندن دوره‌های مختلف آموزش قرآن را به صورت جدی برای قرآن‌آموزان آغاز کنم.

این فعال قرآنی تصریح کرد: درهمه این سال‌ها با عشق و علاقه در مسیر قرآن و ترویج آیات این کتاب الهی گام برداشته‌ام و به لطف خدا توانسته‌ام 100 حافظ قرآن تربیت کنم.

آجرلو بیان کرد: درحال حاضر نیز با اکثر سازمان‌ها و نهادهای قرآنی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسات و خانه‌های قرآنی و اتحادیه قرآن وعترت همکاری دارم و همچنین مدتی هم به عنوان داور مسابقات قرآنی مرحله شهرستانی و استانی اوقاف فعالیت داشتم که به علت مشغله زیاد در موسسه مدتی است از داوری مسابقات انصراف دادم.

این معلم قرآنی در ادامه درباره فعالیت موسسه سبط نبی(ص) توضیح داد و گفت: این موسسه علاوه بر آموزش قرآن در امور خیریه و کمک‌رسانی به نیازمندان نیز فعالیت دارد به عنوان مثال سال گذشته در قالب کمک به نیازمندان 375 بسته معیشتی را با همکاری خیرین تهیه و در مناطق کم‌برخوردار توزیع کردیم. همچنین برگزاری اردوهای زیارتی برای قرآن‌آموزان از دیگر برنامه‌هایی است که توسط این موسسه اجرایی می‌شود.

مدیر موسسه سبط نبی(ص) در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیر افراد باتجربه برای آموزش قرآن اشاره کرد و افزود: معلمان و مربیان این موسسه همگی دارای تحصیلات مرتبط قرآنی هستند و علاوه بر آن در حوزه‌های ارتباطی و روانشناسی نیز دوره‌های مختلفی را سپری کرده‌اند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن با قرآن‌آموزان ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه آموزش اصولی قرآن و جذب معلمان باتجربه فقط نباید از طریق موسسات قرآنی انجام شود و آموزش و پرورش هم برای تحقق این هدف نقش موثری دارد، تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر آموزش و پرورش برای بهره‌مندی از معلمان قرآنی باتجربه، فراخوانی اعلام کرد و از این طریق بسیاری از فعالان متخصص این حوزه جذب آموزش و پرورش شدند که این کار مسیر را برای آموزش قرآنی دانش‌آموزان هموارتر کرده است.

آجرلو ابراز کرد: برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه فقط نباید به کلاس‌های قرآنی محدود شویم و باید علاوه بر کلاس در بین قرآن‌آموزان ایجاد انگیزه کنیم که برگزاری مسابقات قرآنی راهکاری موثر برای تحقق این هدف است. قرآن‌آموز برای شرکت در مسابقه خود را موظف می‌کند تا در یک بازه زمانی به سطح تعیین شده مسابقه برسد و این تلاش باعث ارتقای او می‌شود. همچنین قرآن‌آموزان با شرکت در مسابقات مختلف ضعف‌های خود را بهتر می‌شناسند و تجربه‌شان بیشتر می‌شود و با علم به این نقاط ضعف، در جهت رفع آن گام برمی‌دارند.

این فعال قرآنی ادامه داد: همچنین برای ترویج فعالیت‌های قرآنی می‌توان یک واحد یک پارچه قرآنی از اول ابتدایی تا دیپلم برای دانش‌آموزان طرح‌ریزی کرد و مثلا حفظ قرآن یا قرائت و ... را در دستور کار قرار داد. متاسفانه این خلا در آموزش قرآن احساس می‌شود و تاکنون نتوانستیم نتیجه خوبی از آموزش قرآن در مدارس بگیریم به طوری که بسیاری از دانش‌آموزان در روخوانی قرآن مشکل دارند چه برسد به حفظ و مفاهیم.

وی در پایان به مشکلات فعالان جامعه قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: برای ترویج قرآن در جامعه باید از فعالان این حوزه حمایت شود. متاسفانه کسی به فکر آنها نیست و حمایت مالی و معنوی از آنها نمی‌شود. وقتی حمایتی در کار نباشد انگیزه‌ها نیز کم می‌شود لذا اگر می‌خواهیم جامعه قرآنی داشته باشیم باید به افرادی که در حوزه قرآن کار می‌کنند اهمیت بیشتری بدهیم. صدای آنها را بشنویم و برای رفع مشکلاتشان گام برداریم.

انتهای پیام
captcha