پایه بین‌المللی کردن قاریان باید از آموزش و پرورش آغاز شود
کد خبر: 4053995
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

پایه بین‌المللی کردن قاریان باید از آموزش و پرورش آغاز شود

یک قاری قرآن گفت: ما نتوانسته‌ایم به خوبی قاریان و حافظان قرآنی را در مجامع بین‌المللی معرفی کنیم، چراکه سازوکار درستی در پایه یعنی آموزش و پرورش تعبیه نکرده‌ایم؛ نباید بگذاریم در حوزه آموزش قرآنی و تفکیک نخبگان قرآن، خانه از پای بست ویران شود.

جواد سبزبان، یک قاری قرآنجواد سبزبان، یک قاری قرآن در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: نخبه‌پروری قرآنی باید از بطن آموزش و پرورش آغاز شود و سپس در سایر دستگاه‌ها معرفی صورت گیرد؛ این فعالان باید به شورای عالی قرآنی معرفی شوند و رها نشوند.

وی با بیان اینکه شاید این استان به اندازه استعدادهایش در کشور شناخته شده نیست، افزود: معرفی نخبگان باید با نگاه تبلیغاتی صورت گیرد تا ابتدا مردم و سپس در سطح بین‌المللی شناخته شوند؛ البته این شروع کار است و بهترین نیروهای ادارات از هر لحاظ قرآنیان هستند.

این قاری قرآن با بیان اینکه نگاه مسئولان این است که مطالبه‌گری نداشته‌ایم و از طرفی جامعه قرآنی برای خود بها قائل نیست، تصریح کرد: جامعه قرآنی دچار بی‌انگیزگی مزمن است؛ برخورد با اساتید قرآنی مطلوب نیست که برای حل این مشکل باید مطالبه و قرارداد قرآنی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آداب تشریفات تلاوت قرآن باید به عنوان قواعدی تعیین شود، افزود: نگاه به قرآنیان با اینکه کار حرفه‌ای انجام می‌دهند، بسیار ناچیز است و تا برطرف نکنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نوجوان و دانش‌آموز به این سمت رود.

سبزبان با بیان اینکه بخش هنری قرآن باید بیشتر بها داده شود، تصریح کرد: معرفی نخبگان و محتواسازی از قاریان گذشته تاکنون و تشکیل بانک اطلاعاتی و استفاده از توان رسانه‌ها به‌عنوان برند باید مدنظر باشد.

وی بیان کرد: فراموش نکنیم تا در آموزش و پرورش ساز‌وکار شناخته شده‌ای تعریف نشود نخواهیم توانست به مرجعی برای شناخت و معرفی نخبگان قرآنی به جامعه داشته باشیم.

سبزبان ادامه داد: استفاده از ظرفیت نظریه‌پردازان قرآنی، نخبگان قرآنی و برجستگان این حوزه برای تربیت مربیان قرآنی شایسته از مهم‌ترین رویکردهاست که در این سال‌ها مغفول مانده است.

نخبگان قرآنی به خوبی معرفی نشدند

وی تصریح کرد: ما نتوانسته‌ایم به خوبی قاریان و حافظان قرآنی را معرفی کنیم چراکه ساز‌وکار درستی در پایه یعنی آموزش و پرورش تعبیه نکرده‌ایم؛ نباید بگذاریم در حوزه آموزش قرآنی و تفکیک نخبگان قرآن خانه از پای بست ویران شود.

سبزبان اظهار کرد: تا زمانی که به یک قاری و قرائت وی در یک برنامه کمترین اجر و زمان را می‌دهیم نباید انتظار ورود افراد جدید و دانش‌آموزان را به این عرصه داشته باشیم.

وی یادآور شد: برای رسیدن به این امر به تربیت متخصصان قرآنی، بهره گیری از استعدادهای قرآنی در آموزش و بهادادن و انگیزه دادن با قاریان و حافظان نیاز داریم.

انتهای پیام
captcha