کم‌کاری در خدمت مصداق کسب مال حرام است
کد خبر: 4054956
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

کم‌کاری در خدمت مصداق کسب مال حرام است

امام‌جمعه موقت شهرکرد با بیان اینکه خیانت در شغل، کم‌کاری در خدمت و غصب اموال دیگران از مصادیق کسب مال حرام است، گفت: افرادی که از این دست راه‌ها به کسب روزی می‌پردازند، هیچ یک از اعمال عبادی آنان مقبول درگاه الهی قرار نمی‌گیرد.

سیدابوالحسن فاطمی امام جمعه موقت شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، امام‌جمعه موقت شهرکرد، امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به اینکه یک معنی تعبیر بقیة‌الله به معنی باقی‌مانده اولیای الهی و امام معصوم(ع) بر روی زمین است، اظهار کرد: این بزرگواران نقطه امید منتظران و فریادرس مضطران و مظلومان هستند و زمانی که انسان‌ها در حالات اضطراری قرار می‌گیرند، امداد الهی به برکت وجود نورانی این قطب عالم امکان شامل حال آنان می‌شود و برای مؤمنان دعا می‌کنند.

وی با ذکر اینکه مؤمنان امید دارند که امیر و فرمانده غایب آنان پشت و پناه اسلام و جامعه اسلامی است، ادامه داد: شهامت و مقاومت، پیروزی و سربلندی مسلمین به پشتوانه و دلگرمی این ولی موعود خداوند است.

خطیب جمعه شهرکرد با استناد به آیه ۵۱ سوره مبارکه مؤمنون و در تشریح مفهوم الطَّيِّبَاتِ، تصریح کرد: این آیه شریفه خطاب به پیامبران الهی اما در واقع خطاب به خلق‌الله و مؤمنان است و اشاره دارد که انسان‌ها از طیبات استفاده کنند و اعمال صالح انجام دهند؛ این بدان معناست که عمل صالح انسان منوط و مشروط به استفاده از طیبات است.

فاطمی بیان کرد: یکی از وجوه چندگانه الطَّيِّبَاتِ حلال بودن مال است لذا اگر مال حرام شود حتی اگر مطبوع‌ترین و بهترین خوراکی‌ها باشد، باطن آن کثافت است.

امام‌جمعه موقت شهرکرد دیگر وجه الطَّيِّبَاتِ را پاک و ظاهر بودن دانست و توضیح داد: دین اسلام به طهارت و پاکیزگی اهمیت ویژه‌ای قائل است و در فرهنگ ایرانیان نیز همین تأکیدات وجود دارد مثلا‌ً گوشتی را که به روش اسلامی ذبح نشده باشد مصرف نمی‌کنیم.

فاطمی در ادامه با نقل چند روایت در بیان اهمیت مال حلال و ضرورت پرهیز از کسب مال حرام، گفت: در حدیثی قدسی با این مضمون داریم که خداوند به بندگانش می‌فرماید بر توست بر دعا کردن و بر من است به اجابت کردن و هیچ دعایی در احتجاب و پرده نمی‌ماند مگر دعای کسی که از مال حرام استفاده می‌کند.

امام‌جمعه موقت شهرکرد با تصریح اینکه خیانت در شغل، کم‌کاری در خدمت، سرقت و دزدی و غصب اموال دیگران از مصادیق کسب مال حرام هستند، بیان کرد: افرادی که از این دست راه‌ها به کسب روزی می‌پردازند، هیچیک از اعمال عبادی آنان مقبول درگاه الهی قرار نمی‌گیرد؛ امام محمدباقر(ع) در روایتی اشاره دارند کسی که مال حرام برای خود جمع می‌کند، حج عمره و صله رحم و دیگر اعمالش از او پذیرفته نمی‌شود.

فاطمی ادامه داد: نقل است در صحرای کربلا هنگامى که عمربن سعد سپاهیان خود را براى جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو سپاه امام حسین(ع) را در محاصره گرفتند، امام(ع) به‌سوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند خطاب به آنها فرمود: واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مى‌خوانم بشنوید. همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ زیرا شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است.

امام‌جمعه موقت شهرکرد در ادامه با نقل یک حدیث نبوی در بیان تبعات سوء کسب مال حرام، تصریح کرد: پیامبر(ص) تأکید کرده‌اند کسب مال حرام مانند ساختن خانه بر روی آب است؛ امام علی(ع) نیز در حدیثی با این مضمون خطاب به کمیل فرموده‌اند که کار درست و حسابی فقط به نماز و روزه و صدقه نیست بلکه انسان باید بداند نماز خود را با چه لباسی و در چه مکانی انجام می‌دهد و آیا اینها از راه حلال کسب شده‌اند؟

فاطمی با تأکید بر اینکه برخی افراد گمان می‌کنند کسب ثروت از راه ناجوانمردی و اجحاف و ظلم و فریب مصداق زرنگی است، گفت: اسلام قائل به این است که افرادی که از این روش‌ها به مال‌اندوزی می‌پردازند و خود را در این امور دنیوی غرق می‌کنند، خسارت دیده‌اند اما کسانی که از این امور پرهیز دارند، برد کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha