خسارت 1264 میلیارد تومانی سیل به یزد
کد خبر: 4055299
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۸

خسارت 1264 میلیارد تومانی سیل به یزد

استاندار یزد با اعلام خسارت‌های ناشی از سیلاب اخیر یزد، از خسارت یک هزار و 264 میلیاردتومانی به اماکن مسکونی، تجهیزات و بخش کشاورزی خبر داد.

مهران فاطمی، استاندار یزد به گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، شنبه‌شب، 17 اردیبهشت‌ماه در ستاد مدیریت بحران استان یزد که با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: استان یزد استانی کویری است که در آن پدیده‌ها و مخاطرات اقلیمی در شدیدترین حالت وجود دارد.

وی خسارت‌های ناشی از پدیده‌های خشکسالی در یزد را 2350 میلیارد تومان، سرمازدگی 5200 میلیاردتومان، طوفان 738 میلیاردتومان، ریزگردها و گرد و غبار 525 میلیارد تومان و خسارت سیل اخیر را 1264 میلیارد تومان اعلام کرد و با توجه به سیل اخیر یزد گفت: متوسط بارش شهر یزد 47 میلی‌متر است، این در حالی است که اوایل اردیبهشت ماه 28/6 میلی‌متر بارش باران در مدت 55 دقیقه اتفاق افتاد، در واقع این بارش اخیر دوره بازگشت صد ساله بود و باعث شد در مدت کم با این شدت بارش، سیلاب شهری خطرناکی اتفاق افتد و سیلاب در اطراف به داخل شهر وارد شود.

فاطمی افزود: به دلیل رسیدگی لازم که در سنوات گذشته انجام نشده، سرریزها با دور بازگشت 25 ساله طراحی شده و دخل و تصرف‌هایی که شکل گرفته، حجم رواناب در شهر و مناطق شهر یزد و شهرستان یزد را تحت تأثیر قرار داد. البته سیلاب بخش‌های بفروئیه در شهرستان میبد و عقدا و خرانق در اردکان را نیز درگیر کرد.

وی ادامه داد: حدود 625 میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی و دام، 326 میلیاردتومان در بخش اماکن مسکونی و تجاری، 313 میلیاردتومان در بخش تأسیسات زیربنایی وارد شده است. همچنین به 57 مورد وسیله نقلیه و اماکن مسکونی روستایی و تأسیسات زیربنایی وارد شد، در بخش کشاورزی نیز 550 رأس دام و 1000 طیور، 850 هکتار اراضی زراعی، 320 هکتار باغات، 370 تن محصولات، 35 رشته قنات آسیب دیده اند.

 استاندار یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در سیلاب اخیر گفت: پس از بارندگی شدید، و ایجاد سیلاب و رواناب در سطح شهر، تمام توان دستگاه‌ها بکار گرفته شد و اسکان اضطراری برای واحدهایی که قابل سکونت نبود، فراهم شد و برای تمامی واحدهای آسیب دیده در زمینه توزیع غذای گرم و امکانات لازم هماهنگی ها به عمل آمد.

وی ادامه داد: چهار قلم کالای ضروری برای تمامی منازل آسیب دیده فراهم خواهد شد و بازسازی و تسهیلات و کمک های بلاعوض نیز در حال پیگیری است. همچنین سامانه ای راه اندازی شده و و در پیامکی واحدها و منازل آسیب دیده ثبت نام و واحدهای ارزیابی مراجعه و تعیین و برآورد خسارت شد و از محل مسئولیت اجتماعی معادن و صنایع نیز در حال پیگیری هستیم و امیدواریم با وجود حجم خسارت سنگین بتوانیم خسارت و بازسازی لازم صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha