ابتکار قاری کرمانی در آموزش روخوانی قرآن با روش آسان
کد خبر: 4063983
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

ابتکار قاری کرمانی در آموزش روخوانی قرآن با روش آسان

مجید طالبی‌زاده، قاری برجسته کرمان برای آموزش روخوانی صحیح قرآن با روش آسان و سریع اقدام به تهیه محتوایی آموزشی در این زمینه کرده است. در این محتوا ادای صحیح حروف الفبای زبان عربی و صداهای آن نیز اجرا شده که برای قرائت صحیح نماز نیز بسیار مؤثر است.

مجید طالبی زاده قاری قرآن

قرآن کتاب آسمانی مسلمانان، معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) و هدایت بشر برای رسیدن به سر منزل مقصود است که روخوانی صحیح قرآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آموزش قرآن با روشی صحیح، آسان و در زمان کوتاه یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها برای انتخاب مراکز آموزش قرآن است. مجید طالبی‌زاده یکی از قاریان برجسته استان و کشور که سال‌های بسیاری را صرف آموزش قرآن کرده است در راستای آموزش آسان روخوانی قرآن موفق به طراحی محتوای آموزشی قرآن با روشی ساده شده است که خبرگزاری ایکنا گفت‌و‌گویی با ایشان داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

طالبی‌زاده، بر ضرورت استفاده از روش‌های درست در آموزش‌های قرآن به کودکان اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی من در مسیر قرآن‌خوانی و تعلیم قرآن، بهره‌گیری از روشی آسان بوده ‌است به گونه‌ای که با استفاده از کلمات و عبارات قابل فهم بتوان یادگیری قرآن را برای عموم جامعه از مبتدی تا حرفه‌ای آسان کرد.

وی ادامه داد: قرآن یکی از درس‌های مهم و ثابت در مدارس از مقطع ابتدایی تا دیپلم است اما میزان اطلاعات قرآنی دانش‌آموزان زیاد نیست و حتی در مواردی بعضی از فارغ‌التحصیلان مدارس قادر به قرائت صحیح از مصحف شریف نیستند.

طالبی‌زاده با اشاره به برگزاری دوره‌های طولانی مدت آموزش قرآن در برخی مراکز قرآنی که گاهی به ۲۰ ماه نیز می‌رسد و هزینه‌های آن نیز قابل توجه است، گفت: هر چند بودن در فضای قرآنی مؤسسات و تفریح با همسالان قرآنی برای امر تربیت بسیار حائز اهمیت است اما رسیدن به نتیجه‌ مطلوب نیز مهم است.

این قاری برگزیده کشوری با اشاره به نقش مسئولان و دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در علاقه‌مندی و یا دوری نسل نوجوان و جوان به آموزش قرآن، گفت: علاقه خانواده‌ها به جذب و آشنایی فرزندان خود با کلام خدا بیشتر شده است که قدر این فرصت باید دانسته و برای اثربخشی بهتر برنامه‌های آموزشی و انس بیشتر با کلام خدا چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه استفاده از روش‌های تکراری در آموزش قرآن و دوره‌های طولانی سبب خستگی قرآن‌آموزان و عدم وصول نتیجه‌ قابل توجه می‌شود، گفت: در راستای آموزش صحیح و آسان قرآن کریم تلاش کردم با بهره‌گیری از ۳۰ سال تجربه آموزش قرآن، شیوه آموزش به کسانی که در کمتر از ده روز از روخوانی صفر به حد تسلط کامل بر خواندن قرآن رسیدند را در قالب فیلم آموزشی جمع‌آوری کنم.

این قاری قرآن با بیان اینکه افرادی که در کلاس‌های روخوانی قرآن ثبت نام می‌کنند، عمدتاً در سنین زیر ده سال هستند، افزود: در روش‌های آموزش روخوانی قرآن، اصطلاحات و واژه‌هایی به‌کار برده می‌شود که درک این اصطلاحات در این افراد بسیار پایین و سخت است و متأسفانه روزبه‌روز به دایره این واژگان و اصطلاحات افزوده می‌شود.

وی افزود: این اصطلاحات سخت توسط عده‌ای در کشور ما وارد متون آموزش قرآن شده است و شاید یکی از دلایل مهم سخت جلوه دادن روخوانی قرآن در کشور و بالطبع عدم تسلط حتی بعضی از استادان دانشگاه با الفاظ و عبارات قرآنی، همین اصطلاحات باشد که افراد ترجیح می‌دهند بیش از یکسال از عمر خودشان را صرف یادگیری این اصطلاحات، نکنند.

طالبی‌زاده با بیان اینکه درک عباراتی مانند حروف گاهی خوانا و گاهی ناخوانا، که در این عبارت، کلمه «گاهی» مربوط به زمان است و یا عباراتی مانند اشباع و بلا اشباع و عدم اشباع برای سنین نوجوانی بسیار سخت است و بیشتر به دوری از قرآن منجر می‌شود، گفت: در این محتوای آموزشی یک ساعته بدون اشاره به هیچ کدام از این اصطلاحات ساخته و پرداخته بشر امروزی، به اصل آموزش روخوانی و روان‌خوانی پرداخته و سعی شده کمترین اصلاحات در حد معرفی یک اسم، مطرح شود.

وی ادامه داد: هدف من از تهیه این فیلم آموزشی یادگیری سریع و جامع و کامل روخوانی قرآن کریم بدون حتی یک غلط بود که در قالب یک دی وی دی آموزش روخوانی، روانخوانی و بخشی از تجوید قرآن کریم بر اساس مصحف با خط عثمان طه در یک ساعت تدوین و ارائه شد.

طالبی‌زاده افزود: آموزش جامع تمام نکات مربوط به روخوانی قرآن کریم به گونه‌ای که دیگر کسی هیچ اشتباهی در خواندن قرآن نداشته باشد از ویژگی‌های این محتوای آموزشی است و تمام نکات در آن مطرح شده است و اگر فرد به دقت محتوای آموزشی را ببیند می‌تواند روخوانی قرآن را به راحتی و درستی انجام دهد.

این قاری ممتاز کشوری با بیان اینکه برای طراحی و تولید این محتوای آموزشی حدود ۱۵ ساعت کار در استودیو و حدود ۵۰ ساعت کار تدوین زمان صرف شده است، گفت: مخاطبان این محتوای آموزشی همه‌ کسانی هستند که سواد خواندن و نوشتن مدرسه را داشته باشند یعنی آموزش از ابتدایی‌ترین مرحله انجام شده است و قرآن‌آموزان نیاز به هیچ کتاب و جزوه‌‌ مکمل ندارند و مطالب در قالب اسلاید مطرح شده است.

طالبی‌زاده افزود: در این محتوا ادای صحیح حروف الفبای زبان عربی و صداهای آن نیز اجرا شده است که برای قرائت صحیح نماز نیز بسیار مؤثر خواهد بود. مجموع کل محتوای آموزشی ۵۹ دقیقه است و نیم ساعت پایانی این محتوا به پخش فرازهایی از تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام اختصاص دارد که می‌تواند زمینه آشنایی مخاطبان با برخی صداها و تلاوت‌های ماندگار جهان اسلام باشد.

انتهای پیام
captcha