آداب و ضرورت‌های جهاد تبیین را فرا بگیریم
کد خبر: 4064374
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
علیرضا پناهیان:

آداب و ضرورت‌های جهاد تبیین را فرا بگیریم

سخنران حرم کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه تبیین خود نیازمند توجه به آدابی ارزشمند است، گفت: اینکه چه چیزی را چگونه و در چه حالی بیان کنیم، نیازمند آموزش است؛ اقتضای جهاد تبیین این است که روش تبیین درست را فرا بگیریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، سخنران حریم کریمه اهل بیت(س)به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا پناهیان، سخنران حرم کریمه اهل بیت(ع)، شب گذشته، 24 خردادماه در ادامه سلسله نشست‌های جهاد تبیین که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، به‌ ضرورت‌های آخرالزمانی جهاد تبیین اشاره و اظهار کرد: عمیق بودن دین، پیچیدگی انسان در تحریف و توجیه‌پذیری و نیز گستره عملیات روانی دشمنان اغواگر و شبهه‌افکنی ضرورت تبیین را افزایش می‌دهد.

سخنران حرم کریمه اهل‌ بیت(ع) ضمن ارائه تاریخچه‌ای از دوران رسول‌الله(ص)، با بیان اینکه آیات قرآن به‌عنوان قوی‌ترین اهرم تبلیغاتی در دستان پرقدرت پیامبر اعظم(ص) قرار داشت، ادامه داد: صدر اسلام با اینکه تبلیغات جبهه اسلام قوی‌تر بود، آن‌ همه صدمه خوردیم؛ در حالی‌ که هم‌اکنون تبلیغات جبهه دشمن قوی‌تر از جبهه اسلام است.

پناهیان با اشاره به اینکه وضع تبلیغی جبهه اسلام در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد، اضافه کرد: متأسفانه علی‌رغم تمام زحمات مبلغان فاضل حوزوی، همچنان انتقادهای جدی نسبت به وضع تبلیغ و تبیین در حوزه‌های علمیه وارد است.

وی با بیان اینکه براساس روایات، شیعیان در آخرالزمان اختلافات فراوانی پیدا خواهند کرد، اظهار کرد: در روایتی از اهل‌بیت(ع) آمده است: «اخْتَلَفَتِ الشِّیعَةُ بَیْنَهُمْ وَ سَمَّی بَعْضُهُمْ بَعْضاً کَذَّابِینَ وَ یَتْفُلُ بَعْضُهُمْ فِی وُجُوهِ بَعْضٍ»؛ روایات متعددی از افزایش اختلافات میان شیعیان در آخرالزمان خبر می‌دهند و این موضوع را بشارتی برای نزدیکی فرج صاحب‌الزمان(عج) ذکر می‌کنند.

پناهیان در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق(ع) با بیان اینکه اختلافات شیعه در آخرالزمان ریشه در نادانی دارد، اظهار کرد: در دوران آخرالزمان در عین افزایش اطلاعات، برداشت‌ها از دین متفاوت شده، اختلافات در میان شیعیان به‌ویژه اهل علم افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنران حرم کریمه اهل‌ بیت(ع) با اشاره به اینکه داوری‌های غلط، تحریف مفاهیم دینی و درست منتقل نشدن معارف الهی از مهم‌ترین علل تقویت اختلاف میان شیعیان در آخرالزمان است، گفت: در آخرالزمان تفاوت دیدگاه بر سر اولویت‌ها، از محل‌های نزاع شدید در میان شیعیان خواهد بود.

وی در بیان فرازهایی از سخنان گوهربار امیرالمؤمنین علی(ع) به حدیث «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ» اشاره کرد و یادآور شد: مولی‌الموحدین علی(ع) می‌فرمایند: عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. بلکه عاقل، كسى است كه از ميان دو بد، آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.

پناهیان افزود: در آخرالزمان، در عین اهمیت مقابله با هجمه‌های دشمن و ضرورت تبیین دین، با گروه‌هایی از صاحب‌نظران اختلاف‌افکن روبرو خواهیم شد؛ هر عالم دینی دشمن نداشته باشد قطعاً درست حرف نمی‌زند؛ چراکه اگر حقایق بیان شود مخالفانی پیدا خواهد شد.

وی تحریف دین و ارائه برداشت‌های نادرست از مفاهیم عمیق دینی در آخرالزمان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اختلافات داخلی جهان اسلام عموماً ریشه در تحریف‌های خودساخته و یا ناخواسته از سوی دشمن، آن هم از سر دلسوزی ظاهری صورت می‌گیرد.

سخنران حرم کریمه اهل‌ بیت(ع) بر جامعیت‌بخشی اطلاعات دینی آحاد مختلف جامعه تأکید کرد و گفت: زمانی که اطلاعات از دین جامع نباشد، برداشت‌ها از مبانی دینی وحشتناک و با رویه طرد، مخالفت و عناد با دیگری نمود پیدا می‌کند.

پناهیان جایگاه تشخیص درست اولویت‌ها را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در آخرالزمان فارغ از اختلافات درون مذهبی، برخی با تحمیل ایمان و معرفت دینی خود به دیگران، از دیگران انتظار دارد تا همه ایمانش را همه مردم قبول کنند.

وی با تأکید بر اینکه براساس حدیث نبوی باید با مردم به اندازه عقل و ادراکشان سخن بگوییم نه به اندازه عقل خود، اظهار کرد: «کَلِّموا النَّاسَ عَلَی قَدْرِ عُقُوْلِهِم لا عَلی قَدْرِ عُقُوْلکُم»، انتظارات زیاد دینی که مؤمنان از ضعفای ایمانی دارد، از آسیب‌های آخرالزمانی است که ضرورت جهاد تبیین را افزایش می‌دهد.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به آیه چهارم سوره ابراهیم «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم...» و با بیان اینکه تبیین خود نیازمند توجه به آدابی ارزشمند است، تصریح کرد: اینکه چه چیزی را چگونه و در چه حالی بیان کنیم، نیازمند آموزش است؛ اقتضای جهاد تبیین این است که روش تبیین درست را فرا بگیریم.

پناهیان در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین روایاتی از اهل‌ بیت(ع) بر ضرورت توجه به آداب تبیین تأکید کرد و یادآور شد: بخش قابل‌توجهی از کسانی که دچار سوءتفاهم و گمراه شدند، نشئت‌ گرفته از فقدان زبان خوب در تبیین آموزه‌های دینی است و متأسفانه بسیاری از آموزش‌های دینی رایج، مطابق با عقل مردم عملیاتی نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha