ثمرات برپایی مسابقات قرآن برای حافظان
کد خبر: 4065097
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶

ثمرات برپایی مسابقات قرآن برای حافظان

ایجاد انگیزه، آشنایی و تعامل با قرآنیان و گفت‌وگو و تبادل آراء، مقایسه سطح خود با چهره‌های ممتاز و تلاش برای ارتقا از جمله فواید شرکت در مسابقات قرآن هستند و این اهمیت برای حافظان قرآن که دائماً نیاز به مرور و تثبیت حفظ دارند دو چندان است.

مسابقات سراسری قرآن

برکات و ثمرات مسابقات قرآن و به‌ویژه مسابقات سراسری قرآن که هر ساله از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود بر کسی پوشیده نیست و اساتید و مربیان قرآن همواره قرآن‌آموزان خود را به شرکت در مسابقات توصیه می‌کنند که میدان خوبی برای محک زدن خود و پی بردن به نقاط ضعف و قوت است. ایجاد انگیزه، آشنایی و تعامل با قرآنیان و گفت‌‌وگو و تبادل آراء، مقایسه سطح خود با چهره‌های ممتاز و تلاش برای ارتقا و غیره از فواید شرکت در مسابقات قرآن است و همین چند دلیل، ضرورت و اهمیت حضور در مسابقات را فراهم می‌کند. این اهمیت برای حافظان قرآن که دائماً نیاز به مرور و تثبیت حفظ دارند دو چندان است چرا که این افراد به انگیزه مسابقات قرآن سطح خود را قوی‌تر می‌کنند.

با توجه به اینکه فردا ۳۰ خردادماه مهلت ثبت‌نام در مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های آوایی پایان می‌یابد، ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با دو مربی با سابقه حفظ قرآن در استان، از آنان خواست که اهمیت شرکت در مسابقات قرآن را برای قرآن‌آموزان خود تبیین کنند که این گفت‌وگوها را با هم می‌خوانیم.

زهرا اقبالی، مربی حفظ و حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه شرکت در مسابقات باعث رشد حافظان می‌شود، اظهار کرد: بنده بسیاری از نقاط ضعف و قوت خود در حفظ را در مسابقات متوجه شدم و این باعث پیشرفتم شد لذا مسابقات این انگیزه را به حافظ می‌دهد که سطح خود را ارتقا بدهد و با پی بردن به ضعف‌ها درصدد رفع بر آید.

مسابقات؛ فرصت محک زدن نقاط ضعف و قوت حافظ

وی با تأکید بر اینکه شرکت در مسابقات قرآن الزاماً نباید با کسب رتبه همراه باشد، افزود: بنده همواره به قرآن‌آموزان می‌گویم که اگر هیچ رتبه‌ای به دست نیاورید در مقایسه با ارزشی که کسب تجربه دارد اهمیتی ندارد و همیشه توصیه می‌کنم که حتی با تعداد جزء پایین حتی‌الامکان در مسابقات به‌ویژه مسابقات سراسری قرآن شرکت کنند.

اقبالی با اشاره به آیه شریفه «فَاستَبِقوا الخَیرات»(بقره/۱۴۸)، بیان کرد: مسابقات را باید از مصادیق خیرات دانست که علاوه بر پاداش و حال خوب معنوی، سبب رشد و ارتقای سطح افراد می‌شود. متسابق رشته حفظ به مدد مسابقات این فرصت را می‌یابد که جزءجزء ارائه خود شامل تجوید، صوت و لحن و حُسن حفظ را در معرض ارزیابی و سنجش قرار دهد و نظرات داوران را جویا شود.

این بانوی فعال قرآنی استان با تصریح اینکه در سال‌های اخیر سطح و شیوه برگزاری مسابقات قرآن به‌ویژه اوقاف ارتقا یافته و علمی و اصولی شده است، گفت: صدور کارنامه در محل و اعطای سی‌دی اجرا به هر یک از متسابقان اقدام خوبی است که به افراد امکان بررسی، اجرا و جمع‌بندی نقاط ضعف و قوت را می‌دهد تا بخش‌های قوی کار را تقویت و ایرادات خود را رفع کنند.

اقبالی با تأکید بر ضرورت آماده‌سازی حافظان برای حضور خوب در مسابقات قرآن‌، بیان کرد: برخی افراد با کسب نتایج ضعیف به کلی دلسرد و ناامید می‌شوند در حالی که این دیدگاه باید جا بیفتد که شرکت در مسابقات فارغ از هر نتیجه‌ای برای حافظان قرآن یک ضرورت است و لذا این افراد باید آمادگی نسبی را داشته باشند اما نباید چشم به رتبه بدوزند و فقط با همین هدف پا به عرصه بگذارند.

وی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آماده‌سازی حافظان از سوی متولیان مسابقات یک نیاز و ضرورت است، به‌ویژه اکثر حافظان در بخش‌های تجوید و صوت و لحن در استان ما ضعیف بوده و نیازمند گذراندن دوره‌های مستمر و منظم تا رسیدن به سطح مطلوب و کشوری هستند؛ متأسفانه استان ما در این امر بسیار ضعیف است و در استان‌های دیگر که هم متولیان و هم متسابقان ارزش و اهمیت بسیاری برای مسابقات قائلند، چنین وضعی را شاهد نیستیم.

این حافظ کل قرآن کریم در استان با یادآوری ضرورت اصلاح شیوه برگزاری مسابقات قرآن در استان، گفت: برگزاری مسابقات تمامی رشته‌های آوایی به‌صورت مختلط و بدون ساعت‌بندی به ضرر متسابقان رشته حفظ است زیرا تمرکز و دقت آنان را کاهش می‌دهد ضمن اینکه انتظار طولانی‌ مدت برای شرکت در مسابقه حافظان را خسته می‌کند و کارایی ذهن آنان را تقلیل می‌دهد؛ از برگزارکنندگان مسابقات به‌ویژه در مرحله شهرستانی انتظار می‌رود که برای مسابقات هر رشته ساعت‌بندی از پیش تعیین شده اعلام کنند و برای هر رشته یک بازه زمانی مجزا از دیگر رشته‌ها تعریف کنند.

مسابقات؛ کلاس درس حافظان قرآن

در ادامه، مرجان حیدری، مربی باسابقه و حافظ قرآن با اشاره به اینکه مسابقات قرآن ابزاری برای ارتقای اعتماد به نفس حافظان قرآن است، اظهار کرد: فضای مسابقات با توجه به حضور داوران و نیز مستمعان در سالن و اجرا در پشت میکروفون و روی صحنه فضای متفاوت و جدیدی را برای حافظ ایجاد می‌کند که محفوظات و توانمندی خود را محک بزند و پی ببرد که تلاش‌هایش برای تمرین و تکرار و نیز مباحثه و تثبیت حفظ تا چه اندازه سودمند بوده است.

وی ادامه داد: به قرآن‌آموزانی که فکر می‌کنند تسلط کامل را بر جزء‌های حفظ شده ندارند توصیه می‌شود در تعداد جزءهای کمتر در مسابقات شرکت کنند، مثلاً اگر یک حافظ کل احساس می‌کند تسلط کامل و کافی را ندارد در رشته حفظ ۲۰ جزء شرکت کند و این امر سبب افزایش اعتماد به نفس و کسب انگیزه بیشتر می‌شود و به او امکان می‌دهد که برای مسابقات بعدی با آمادگی بهتر شرکت کند.

حیدری با تأکید بر اهمیت تجوید و صوت و لحن برای حافظ قرآن و نیز ضرورت احاطه بر معانی و مفاهیم، گفت: هر یک از این مباحث در مسابقات توسط داوران کارشناس و به‌صورت جداگانه ارزیابی می‌شود و لذا تذکر هر یک از داوران در بخش‌های یادشده یک کلاس درس سودمند برای متسابق حفظ است. لذا هرچقدر حافظ بتواند در مسابقات بیشتری شرکت کند هم محفوظاتش تثبیت می‌شود و هم اعتماد به نفسش ارتقا می‌یابد.

این بانوی فعال قرآنی استان تأکید کرد: طبعاً هدف افراد از حفظ یا قرائت و دیگر فعالیت‌های قرآنی مسابقات نیست اما این رویداد یک ابزار و بستر برای رشد و ارتقاست. هستند قرآن‌آموزانی که با وجود احاطه خوب بر محفوظات و برخورداری از سطح قابل قبول تجوید و صوت و لحن، در ارائه محفوظات مشکل دارند لذا به آنان توصیه می‌شود برای ارتقای اعتماد به نفس و توانایی ارائه در مسابقات شرکت کنند.

حیدری تصریح کرد: البته حافظانی هم هستند که از سطح خوب و تسلط و اعتماد به نفس برخوردارند و به آنان نیز توصیه می‌شود که برای کسب رتبه و افتخار آفرینی در مسابقات شرکت کنند و الگوی دیگران واقع شوند.

این مربی حفظ قرآن کریم در پایان گفت: به قرآن‌آموزان توصیه می‌شود که حتی در صورت عدم احاطه بر کل محفوظات، حتماً در جزءهای پایین در مسابقات شرکت کنند و توانایی‌های خود را محک بزنند.

انتهای پیام
captcha