درخواست مشترک داوران مسابقات قرآن قوه قضائیه
کد خبر: 4073509
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰

درخواست مشترک داوران مسابقات قرآن قوه قضائیه

داوران هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه در ارزیابی این دوره از مسابقات همگی بر یک نکته اشتراک نظر داشتند و آن آموزش متسابقان در طول سال و نه فقط قبل از مسابقات بود.

داوران مسابقات قرآن، مسابقات قرآن قوه قضائیه هشتمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضاییه طی هفته گذشته در شیراز برگزار شد اما نکته قابل تأمل توجه به نقاط قوت و ضعف آن از منظر کارشناسان و متخصصان امر است. در این مجال به سراغ برخی از داوران رفتیم تا کم و کیف مسابقات را از نظر آنان جویا شویم.

محبوبه کاتب، داور بخش تجوید در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس، با بیان اینکه شیوع کرونا یکسری ویژگی‌های مثبت و منفی در آموزش‌ها داشت، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت کرونا این بود که با فراهم شدن بستر مجازی در این دوره، افرادی که دسترسی به اساتید نداشتند به این دلیل که راهشان دور بود از این طریق توانستند از علم یک استاد استفاده کنند اما از طرف دیگر چون به صورت مجازی برگزار می‌شد از این جهت مقداری سطح قرائت و حفظ را ضعیف کرد و از این نظر آسیبی به مسابقات وارد شده است.

وی با تصریح اینکه مسئولان اجرایی در سطح هر استان، آموزش را بیشتر جدی‌تر بگیرند، گفت: اکنون که اوج کرونا فروکش کرده است، آموزش‌ها را می‌توان حضوری برگزار کرد و از اساتید خوب و قوی استان خود یا استان‌های همجوار استفاده کنند طوری که بتوانند سطح آموزش را بالاتر ببرند.

متسابقان را رها نکنیم

امیر آقایی، داور وقف و ابتدا و حسن حفظ رشته حفظ نیز به خبرنگار گفت: زحمات مسئولان برگزاری مسابقات جای قدردانی دارد چرا که مسابقات به لحاظ اسکان و پذیرایی و برنامه‌ریزی بسیار خوب برگزار شد و امیدواریم در آینده حتی روند بهتر هم شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ارزیابی کلی از مسابقات امسال داشته باشیم، با توجه به اینکه این مسابقات بعد از دو سال وقفه که در این مدت تمام فعالیت‌ها غیرحضوری بوده است، مقداری مقایسه آن با دوره‌های قبل سخت است. اما افرادی که در رشته حفظ شرکت کردند حفظ‌های قابل قبولی داشتند البته جا دارد مقداری بیشتر تمرین کنند و در طول سال برای آنان کلاس‌های آموزشی برگزار کنند.

آقایی با تأکید بر اینکه نباید متسابقان را در طول سال رها کنیم و تا سال آینده سراغشان نرویم، گفت: باید در طول سال ارتباط مستمری با متسابقان داشت تا بدانند که از جایی رصد و پشتیبانی می‌شوند و در این صورت قطعاً نتایج بهتری کسب خواهند کرد.

برگزاری مستمر کلاس‌های آموزشی

زهرا حسین‌پور، داور بخش لحن نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان پیشنهاداتی برای ارتقای سطح مسابقات گفت: سرمایه‌گذاری برای ارتقا و پیشرفت بستگی به سطح مسابقات و مخاطب آن دارد، به‌طور مثال سطح فردی که کارمند است با اعضا و خانواده‌ها می‌تواند، متفاوت باشد؛ چون کسی که کارمند است از صبح تا عصر مشغول به کار بیرون است اما فرزند اعضای پرسنل دادگستری و قوه قضاییه اگر خانه‌دار باشند قاعدتاً بیشتر می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند چون وقت آزاد بیشتری دارند ولی فردی که کارمند است قاعدتاً وقت کمتری می‌تواند بگذارد بنابراین وابسته به مخاطب باید سرمایه‌گذاری متفاوت باشد.

وی افزود: هر ارگانی باید کلاس‌ها را در طول سال به صورت تخصصی و مستمر برگزار کند تا نتیجه گیرد و اینکه برای مسابقات، استادی بگیریم و چند ساعت با شرکت‌کننده کار کند و راهی مسابقات شود، نتیجه‌بخش نیست؛ بنابراین برای ارتقای سطح کیفی در مسابقات هر ارگانی وابسته به مخاطب و وقت آزادی که وجود دارد باید شناسایی شوند و به صورت مستمر در طول سال برای آن‌ها کلاس بگذارند.

حسین‌پور با بیان اینکه این دو سالی که وقفه افتاد به خصوص در دوران کرونا که کلاس‌ها اوج گرفت فرصت بسیار خوبی بود که متسابقان می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند، اظهار کرد: در بین حفاظی که داوری می‌کردیم چند نفر بیشتر شاخص نبودند و زیاد رقابت‌ها نزدیک به هم  و همه سطحشان بالا نبود و مقداری افت وجود داشت.

مسابقات به صورت جشنواره‌ای برگزار شود

حمید ایماندار، داور وقف و ابتدا رشته قرائت تحقیق هم به خبرنگار ایکنا گفت: به لحاظ نظم و انضباط و سطح تیم داوری، مکان و شهر برگزاری، زمان‌بندی و غیره مسابقات در سطح بسیار عالی برگزار شد و تنها موردی که باید به آن توجه شود، برگزاری مسابقات به صورت جشنواره‌ای است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود رشته‌های هنری و رسانه‌ای مانند جشنواره‌های ملی که در سطوح مختلف در سازمان‌ها برگزار می‌شود، به این مسابقات اضافه شود. اگر مسابقات به صورت جشنواره‌ای برگزار شود، بازدهی بیشتری خواهد داشت و سطح بیشتری از کارکنان و خانواده‌های آنان را تحت پوشش خواهند داد و تأثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود و به شور مسابقات هم خواهد افزود.

ایماندار با بیان اینکه به لحاظ فنی سطح مسابقات آن‌چنان بالا نبود و انتظار بیشتر از این‌ها بود، گفت: در این رابطه می‌توان فیلترهای سخت‌گیرانه‌تری برای مسابقات قرار داد که سطح مسابقات بالاتر باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه بحث آموزش باید جدی گرفته شود، گفت: مخصوصاً آموزش مجازی را باید به صورت جدی دنبال کرد زیرا این آموزش‌ها می‌تواند مثبت بوده و بازده بیشتری برای مسابقات داشته باشد.

آموزش گام به گام باشد

منصوره شهریاری، داور رشته حفظ نیز به خبرنگار ایکنا گفت: داشتن برنامه منظم یکی از بخش‌هایی که برای حافظان مهم است لذا در اینجا قدم اول بحث آموزش است و اگر در طی یکسال آموزش خوبی توسط ارگانی که متصدی این برنامه است انجام شود یقیناً مخاطب‌ها و شرکت‌کننده‌ها در سطح بالاتری می‌توانند کنار هم به رقابت بپردازند.

وی ادامه داد: درباره مسئله حسن حفظ در بحث کشوری حداقل ۹۰ درصد حفاظ باید حسن حفظشان ۱۰۰ باشد و اشکالی در آن نداشته باشند بنابراین قدم اول این است که بتوانند آموزش خوبی به شرکت‌کننده‌ها دهند زیرا با یک آموزش تداومی و گام به گام در نهایت نتیجه خوبی در آن حوزه به دست می‌آورند.

شهریاری اضافه کرد: در این دوره هم که فاصله افتاده است، دو گروه بودند یک گروه از فرصت استفاده کردند و با اساتیدی که حتی در استان‌های دور هم بودند ارتباط بر قرار کردند و توانستند رشد کنند و برخی دیگر چون بحث حفظ مقید به این است که جمعی  کنار هم باشند و برای کسانی که دوست دارند در جمع باشند ممکن است شرایط منفی باشد.

بهره‌مندی از ظرفیت اساتید ملی 

محمد بهرامی شاد، داور صوت رشته حفظ نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه سطح این مسابقات در سطح کشوری نبود، گفت: باید تلاش شود در طول سال کلاس‌های آموزشی برای متسابقان استفاده کنند به خصوص از ظرفیت اساتید ملی هم در این زمینه استفاده شود.

وی شیوه برگزاری مسابقات را مناسب و به‌جا ارزیابی کرد و گفت: خوب است که تمام مسابقات قرآن مربوط به هر سازمان و ارگانی در مکان‌های مناسب و در شأن قرآنیان برگزار شود.

انتهای پیام
captcha