جزئیات آخرین اقدامات در پرونده حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز + فیلم
کد خبر: 4075320
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
در نشست «تبیین دعوای حقوقی حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز» تشریح شد:

جزئیات آخرین اقدامات در پرونده حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز + فیلم

نشست خبری «تبیین دعوای حقوقی خانواده شهدا و جانبازان حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز علیه دولت و مقامات آمریکا به دلیل حمایت از گروهک تروریستی داعش» امروز در هتل هویزه برگزار شد و جزئیات آخرین وضعیت این پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

نشست خبری اعلام آخرین اقدامات در پرونده حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «تبیین دعوای حقوقی خانواده شهدا و جانبازان حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز علیه دولت و مقامات آمریکا به دلیل حمایت از گروهک تروریستی داعش» صبح امروز، 11 مردادماه در هتل هویزه برگزار شد.

مهدی ایزدی، رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی، در این نشست گفت: مردم ایران در سال 1357 به رهبری امام امت با هدف آزادی و استقلال دست به انقلاب زد و از صبح پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار کمر همت برای مقابله با انقلاب اسلامی بست که ناامن کردن شهرها، درگیری شهری، برهم زدن آرامش مردم، طراحی کودتا‌های مختلف و در نهایت تحریک صدام برای شروع جنگ تحمیلی در زمره توطئه‌های دشمن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمن بعد از ناکامی در توطئه‌ها و شکست در جنگ تحمیلی، از گروهک‌های تروریستی حمایت کرد، گفت: کشور عزیز ما به‌دلیل آزادی‌خواهی و برای اینکه خودش حافظ منافع خودش باشد، بزرگترین قربانی ترور بوده و هست که حادثه حزب جمهوری اسلامی و پناه دادن به گروهک تروریستی منافقین را باید در این راستا تبیین کرد.

رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی بیان کرد: ترامپ در مناظرات انتخاباتی رسماً اعلام کرده بود که آمریکا داعش را به وجود آورده و این‌ها نشان می‌دهد حرف آمریکا با عملش در حمایت از حقوق بشر هم‌خوانی ندارد.

ایزدی با اعلام اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۰ هزار شهید به خاطر اقدامات تروریستی دشمن و گروهک‌های تروریستی تقدیم کشور و اسلام کرده است، ادامه داد: حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز را باید از دیگر اقدامات تروریستی دشمن دانست که تحمل دیدن رژه عظمت و اقتدار ملت ایران را نداشت و جالب اینکه آمریکا به عوامل حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز پناه داده و با آن‌ها برخورد نمی‌کند.

وی گفت: همواره پرچم فروزان شهادت روشن است. نه غرب و نه کشور‌های اروپایی این حادثه را محکوم نکردند، مگر به غیر از این است که مردم بیگناه در این حادثه به شهادت رسیده‌اند، اما غرب و مدعیان حمایت از حقوق بشر در خبر و رسانه هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

مهدی ایزدی رئیس قربانیان ترورمسئول کمیته حقوقی قربانیان ترور و شیمایی

رئیس کمیسیون پیگیری حقوقی قربانیان ترور و مصدومان شیمیایی تأکید کرد: حاکمیت و دولت از لحاظ حقوقی پیگیر احقاق خون شهدای حادثه ۳۱ شهریور بوده و مطمئناً تا احقاق خون شهدا از تلاش‌های خود دست نخواهیم کشید. لحظه‌ای که خانواده شهدا در حادثه تروریستی ۳۱ شهریور تجربه کرده‌اند به هیچ‌وجه قابل جبران نیست، چون آن‌ها لحظه سختی را پشت سر گذاشته‌اند و ما موظف هستیم برای تسکین درد و مشکلاتشان پیگیر پرونده شهدای این حادثه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست پورابراهیمی، وکیل پرونده حادثه تروریستی رژه ۳۱ شهریور اهواز، به سخنرانی پرداخت و گفت: حوادث‌های گوناگونی از اوایل انقلاب رخ داده، اما ترور ۳۱ شهریور اهواز از جهاتی دارای ارزش است. اگر کمی تأمل کنیم متوجه خواهیم شد که ابعاد آن متفاوت است.

وی افزود: با وجود اینکه چهار سال از این حادثه می‌گذرد، بسیاری از جانبازان آن حادثه در شوک روحی هستند و بسیاری از خانواده‌های حاضر در آن حادثه نتوانسته‌اند به این مراسم بیایند.

وکیل پرونده مذکور تأکید کرد: پرونده اعضای گروهک تروریستی حرکة النضال و در کنار آن هم پرونده مدنی علیه مسببان اصلی این اقدام خشونت‌آمیز و حامیان گروهک تروریستی حرکة النضال در جریان است و در این پرونده نام ۳۶ نفر از مسئولان ایالات متحده آمریکا دیده می‌شود که اسامی رؤسای جمهور آمریکا، رؤسای بانک مرکزی و خزانه‌داری آمریکا و ... هم درج شده است.

پورابراهیمی درباره روند رسیدگی به این پرونده گفت: یک پرونده در دادسرای اهواز تشکیل شده و در جریان است، پرونده‌ای دیگر نیز در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تشکیل و رای صادر شده است. همچنین پرونده‌ای در دادسرای عمومی انقلاب تشکیل شده و این پرونده علیه آمریکا و مقامات آن است. این دادگاه تعیین وقت شده و نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده در روز ۳۰ شهریور برگزار می‌شود. قوانین بین‌المللی این اجازه را به ما می‌دهد که چنین دادگاهی را تشکیل دهیم و تمام تلاش ما این است که نشست‌های این دادگاه به صورت علنی برگزار شود تا اصحاب رسانه در جریان روند دادگاه قرار گیرند.

وی با بیان این مطلب که برخی گروهک تروریستی حرکة النضال را حامی استقلال اهواز می‌دانند، افزود:، اما هیچگاه این گروهک تروریستی برای نظم و ثبات در اهواز و خوزستان قدمی برنداشته و همواره اقدامات تروریستی و بی‌ثبات‌کننده انجام داده است. از سوی دیگر برخی می‌گویند این حمله تروریستی فقط نیرو‌های مسلح را هدف قرارداده، اما در اصل این‌گونه نیست بلکه مردم را مورد هدف قرار داده‌اند و در لیستی که تهیه شده خبرنگاران، کودکان و افراد عادی هدف ترور قرار گرفته‌‎اند.

وکیل پرونده حادثه تروریستی رژه ۳۱ شهریور در اهواز با اشاره به نقش سوئد و آمریکا در این حادثه عنوان کرد: سوئد هم بیگناه نیست، چون یک سری افراد را اسکان داده، البته کشور‌های دیگر هم به ویژه برخی کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس دخالت داشته‌اند، اما ما تصمیم گرفتیم به کشور‌های اصلی در این پرونده بپردازیم که آمریکا و سوئد جزئی از آن‌ها هستند.

به گزارش ایکنا، در پایان این نشست نیز بیانیه خانواده شهدا و جانبازان حادثه تروریستی اهواز قرائت شد که متن آن بدین شرح است:

با صلوات بر محمد و آل محمد.

ما خانواده شهدا و جانبازان حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی تقاضا داریم با توجه به اینکه سرکرده فعلی و قبلی گروهک حرکة النضال که مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفته‌اند در کشور سوئد اقامت داشته و دارند، به منظور اثبات حقانیت و مظلومیت خود اقدامات حقوقی بین‌المللی ذیل را مبذول نمایند.

1- از مجلس، دولت و قوه قضائیه جمهوری اسلامی تقاضا داریم نسبت به قرار دادن کشور سوئد در بین کشور‌های حامی تروریسم، اقدام نمایند.
۲- اقدامات حقوقی به منظور تحت تعقیب قرار گرفتن، محاکمه قضایی و پاسخگو نمودن افرادی که حامی تروریسم بوده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این گونه حوادث مشارکت می‌نمایند.
۳- محاکمه مقامات دولتی حامی این گونه گروه‌های تروریستی که به انحاء مختلف از قبیل حمایت و پناه دادن به این گروه‌ها در خاک کشور خود و یا در اختیار قرار دادن تجهیزات و پشتیبانی از آن‌ها اسباب این گونه جنایات و اقدامات تروریستی را علیه مردم مظلوم بیگناه سایر کشور‌ها فراهم می‌نمایند.
۴- اقدامات حقوقی علیه افراد و شرکت‎هایی که به این گونه گروه‌های تروریستی کمک می‌نمایند.

انتهای پیام
captcha