راهکارهای دشمن برای بایکوت رسانه‌ای اربعین
کد خبر: 4079319
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

راهکارهای دشمن برای بایکوت رسانه‌ای اربعین

مدرس دانشگاه با اشاره به ایجاد تفرقه و تلاش‌ دشمن برای بایکوت رسانه‌ای اربعین حسینی گفت: آنچه اربعین را برجسته کرده است جنبه جریان مردمی آن است که باید حفظ شود.

علی‌رضا چابک‌رو، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌ایبه گزارش ایکنا از لرستان، علی‌رضا چابک‌رو، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌ای در نشست مجازی با موضوع «بایکوت اربعین در رسانه‌های غربی» که شامگاه جمعه، 28 مرداد به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان لرستان ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه‌ای برگزار شد، با اشاره به تلاش دشمنان برای بایکوت رسانه‌ای اربعین حسینی، اظهار کرد: کمتر از یک دهه است که اربعین در جهان برجسته شده است و به لحاظ رسانه‌ای باید نگاه ویژه به آن داشته و از ظرفیت بالای رسانه‌ای، فرهنگی و معنوی آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اربعین حسینی بعد از سقوط صدام به شکل ویژه‌ای برجسته شد و در سال‌های اخیر از زوایای گوناگون مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: در سال‌هایی که شاهد جولان داعش بودیم امنیت زوار تأمین شد و ایجاد امنیت اربعین یکی از ابعادی است که می‌تواند به عنوان قدرت جبهه مقاومت مورد بررسی قرار گیرد.

چابک‌رو برجستگی دیگر اربعین را مودت و دوستی زائران حسینی دانست و با بیان اینکه در اربعین همه با هم وحدت داشته و هیچ تنازعی ایجاد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های نخست برجسته شدن اربعین، این راهپیمایی توسط رسانه‌های غربی بایکوت خبری شد اما عظمت اربعین در جامعه علمی و دانشگاهی جهان مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان یک مقوله دینی و سیاسی مورد پژوهش قرار گرفت.

چابک‌رو نخستین کارکرد اربعین حسینی را تقویت محور مقاومت دانست و با بیان اینکه دولت‌های غرب‌گرا مانع حضور مردم کشورشان در اربعین شده زائران اربعین را بازجویی می‌کردند سانسور اربعین را در دستور کار قرار دادند، تصریح کرد: در سال ۹۸ جریان رسانه‌ای اربعین به حدی بود که رسانه‌های غربی نتوانستند نسبت به آن بی‌توجه باشند اما تحلیل جامعه‌شناختی، جمعیت‌شناسی را در دستور کار قرار دادند تا راه‌های مقابله با آن را پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه از سه سال پیش تاکنون دولت‌های غربی شناخت خود را از اربعین گسترش داده و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی را دنبال کردند و به‌دنبال ایجاد درگیری‌هایی بین مذاهب بودند، افزود: در طول سال‌های اخیر آنچه در اربعین خود را نشان می‌داد تسلط فرهنگی و سیاسی محور مقاومت به‌ویژه ایران در اربعین بود.

چابک‌رو تفرقه را راهکار دشمنان برای کمرنگ کردن اربعین دانست و با بیان اینکه استکبار می‌خواهند سیل جمعیت و رودخانه خروشان اربعین را چند شاخه کند، ادامه داد: روش دیگر دشمن برای بایکوت خبری اربعین، تحت‌الشعاع قرار دادن ارزش‌های مورد توجه شیعیان است که نمونه آن تمسخر کردن نذری است که می‌خواهند آن را به شکل جوک مطرح کنند یا بخشی از تعزیه را تحت‌الشعاع قرار دهند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند در ایمان خالص به عاشورا خلل ایجاد کنند و نسل جوان را دچار خلل فکری کنند چراکه پشتوانه فکری اربعین ایمان خالص به عاشورا است، خاطرنشان کرد: ایجاد نفاق و اختلاف، تردید در ایمان خالص به عاشورا و بایکوت خبری از راهکارهای دشمنان برای کمرنگ کردن اربعین حسینی است.

وی با اشاره به اینکه دشمن می‌خواهد جریان مردمی اربعین را به دولتی تبدیل کند و در عراق به بهانه حفظ امنیت به‌دنبال دولتی کردن اربعین است، خاطرنشان کرد: این امر کافی تلاش دولت‌ها برای تسهیلات اربعین نیست بلکه آنچه اربعین را برجسته می‌کند جریان مردمی آن است.

چابک‌رو با اشاره به اینکه میلیون‌ها نفر در اربعین راهپیمایی می‌کنند و ما هیچ تنازعی نمی‌بینیم و دشمن با تمام وجود به‌دنبال تفرقه بین مسلمانان است و می‌خواهد جهت اربعین را تغییر دهد، تصریح کرد: نباید اربعین را جهت عبادی ببینیم بلکه به تمام جهات آن توجه کنیم، نقاط ضعف و قوت را ببینیم، جریان‌شناسی‌ها را توضیح داده و اربعین را فراسرزمینی ببینیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اربعین دولتی نیست و جنبه مردمی دارد و قابلیت تبدیل شدن به یک جمعیت بزرگ انسانی را دارد، ادامه داد: اگر به سلاح روز مسلح نباشیم نمی‌توانیم به اهداف خود در اربعین برسیم لذا باید به زبان‌های مختلف آشنا باشیم و تولید محتوا کنیم و تولید و توزیع محتوا باید هوشمندانه باشد از طرفی طرح پیوست فرهنگی را برای شبکه‌‌های اجتماعی تهیه کنیم.

انتهای پیام
captcha