اولین مرکز نوآوری قرآنی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4080275
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵

اولین مرکز نوآوری قرآنی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز علمی کاربردی مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان از ایجاد اولین مرکز نوآوری قرآنی خبر داد و گفت: این مرکز با رویکرد پژوهشی و با هدف نوآوری در کاربردهای قرآن در زندگی روزمره ایجاد می‌شود.

مرکز آموزش علمی کاربردی مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در نشست خبری که امروز، اول شهریورماه در مرکز آموزش علمی کاربردی مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه هدف ما نه تبلیغ به معنای معمول که ارزش‌آفرینی برای جامعه هدف است، بیان کرد: سعادت هر جامعه در گرو افزایش توانایی و مهارت‌های نیروی انسانی برای بهبود شرایط زندگی است، در حالی که ما از رشته‌های مهارتی غفلت کرده‌ایم. در گذشته، بیشتر آموزش‌های کلاسیک مدنظر بود و مردم نیز به همین مسیر مدرک‌گرایی کشیده شدند که آسیب‌های آن امروز مشخص شده است، ولی در کشورهای توسعه‌یافته منابع به سمت بیشترین بهره‌وری سوق داده می‌شود.

وی افزود: بزرگترین سرمایه، نیروی انسانی است؛ در کشورهای دیگر، نیروی انسانی بعد از کسب مهارت وارد بازار کار می‌شود، چنانکه در سنت گذشته ما نیز این موضوع در قالب خانواده و نظام استاد و شاگردی وجود داشت، ولی بعد از آن در برهه‌ای، نظام آموزشی به سمت آموزش تئوری حرکت کرد و مدرک‌گرایی و توجیه نبودن خانواده‌ها باعث شد تا امروز شاهد مشکلات این رویکرد در جامعه باشیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای آموزش مهارتی و پاسخ به نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف صنعت و لوازم خانگی، فولاد و صنایع فلزی، پوشاک و رشته‌های مربوطه، کشاورزی و صنایع غذایی، رشته‌های هنری، صنایع‌دستی و گردشگری، حقوق و خدمات اجتماعی، روابط عمومی و خبر، برنامه‌نویسی و آی تی فعالیت می‌کند‌. همچنین این دانشگاه دارای مجوز برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد است، ولی به شرط نیاز صنعت و با توجه به پروژه‌محور بودن دوره کارشناسی ارشد در این دانشگاه، به شرط تعریف پروژه‌های صنعتی، دوره کارشناسی ارشد برای آن رشته برگزار می‌شود.

تحصیل بیش از 11 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی اصفهان

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تحصیل می‌کنند، گفت: این دانشجویان در ۲۱ مرکز از ۲۹ مرکز علمی کاربردی در استان اصفهان به تحصیل اشتغال دارند و مابقی مراکز نیز به انجام اصلاحات کیفی مشغول هستند.

رضایی تأکید کرد: لازمه فعالیت قرآنی، ارائه محصولات در فضای مجازی و قالب‌های نوین است و اگر ادعای توسعه فعالیت‌های قرآنی داریم، ناگزیر از توجه به این موضوع هستیم تا کالا و محصولات ما در بازار بین‌المللی ارائه شود.

به گفته وی، در دنیا، افراد از دوره متوسطه وارد مدارس و کالج‌های مهارتی و بعد از آن، بازار کار می‌شوند و در ادامه مسیر، با کسب آگاهی از دانش مورد نیاز برای کسب علم به دانشگاه می‌روند، در حالی که در کشور ما این مسیر به‌صورت برعکس طی می‌شود، دانش‌آموز بدون آگاهی وارد دانشگاه می‌شود و بدون کسب مهارت، فارغ‌التحصیل.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، ۳۰ درصد از آموزش باید به آموزش‌های مهارتی اختصاص می‌یافت که به‌دلیل نبود حمایت و همراهی، فقط ۱۳ درصد آن تحقق پیدا کرد.

افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص افزایش تعداد دانشجویان در سال‌های اخیر، گفت: در دوره‌ای، مراکز وابسته به دولت، از جمله دانشگاه علمی کاربردی با هدف توسعه بخش خصوصی تعطیل شدند، ولی با وجود کاهش مراکز آموزشی علمی کاربردی از بیش از هزار به ۶۰۰ مرکز، تعداد دانشجویان افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت. در اصفهان نیز تعداد ۳۰ مرکز آموزشی ما به‌دلیل افزایش استانداردهای کیفی به ۲۱ مرکز کاهش یافت، ولی تعداد دانشجویان کاهش نداشت که نشان‌دهنده رغبت و علاقه جامعه به مهارت‌آموزی در سال‌های اخیر است.

رضایی افزود: در گذشته، بیشترین آمار ما مربوط به دانش‌آموزانی با معدل‌های پایین بود که در رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان پذیرفته نشده بودند، در حالی که امروز دانش‌آموزان‌ ممتاز مدارس با علاقه رشته‌های مهارتی را انتخاب می‌کنند. در سال‌های اخیر، نزدیک به ۵۰ درصد دانش‌آموزان ممتاز به رشته‌های کار و دانش ورود کرده‌اند، میزان ورود به رشته ریاضی و فیزیک، به حدود ۷ درصد رسیده است و سالانه ۳۲ هزار دیپلمه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل می‌شوند. بنابراین، آمارها در حال تغییر بوده و جامعه ارزش و اهمیت رشته‌های مهارتی را درک کرده است.

وی همچنین در خصوص اقدامات این مرکز برای جذب دانش‌آموز و معرفی رشته‌های مهارتی به دانش‌آموزان، گفت: طی جلسات متعدد با مدیرکل و مرکز مشاوره آموزش و پرورش و مشاوران مدارس، تفاهم‌نامه‌ای با هدف ایجاد دوره آموزشی برای آشنایی مشاوران با نظام آموزش مهارتی و نحوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با رویکرد جدید منعقد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: پایین‌ترین شهریه در دانشگاه‌ها متعلق به دانشگاه علمی کاربردی است که شهریه هر ترم معادل مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان برای ۱۸ واحد و از هزینه بعضی از مدارس کمتر می‌شود. یکی از شکایت‌های ما، نبود حمایت حاکمیت و عدم تخصیص منابع و اعتبارات به این دانشگاه است، در حالی که نقش حاکمیت در این حوزه بسیار مهم بوده و اگر می‌خواهیم به درصد مصوب در برنامه ششم توسعه برسیم، ناگزیر از توجه به این بخش هستیم.

وی به اهمیت رشته‌های مربوط به کامپیوتر و آی تی و نقش آن در بازار کار آینده جهان اشاره کرد و گفت: مصوب شده است که ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در این حوزه تربیت شوند و دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از مسیرهای اصلی پرورش نیرو در این حوزه است.

آموزش مهارتی به‌طور کامل محقق نشده است

عباس تاتایی، رئیس مرکز آموزش علمی‌ کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان و نماینده شورای تأمین نیز در این نشست با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید به ۳۰ درصد آموزش مهارتی می‌رسیدیم، اظهار کرد: به دلایل مختلف، فقط ۱۳ درصد این هدف محقق شد و یکی از این دلایل، نبود آگاهی و تطابق نداشتن آموزش‌های گذشته با نیاز فعلی صنعت است. یکی از اقداماتی که مرکز آموزش علمی‌ کاربردی انجام می‌دهد، این است که تمام رشته‌ها بنا بر مشاغل تنظیم می‌شوند و اکثر فارغ‌التحصیلان در شغل و رشته مربوطه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برای معرفی بیشتر رشته‌های مهارتی، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد شد تا دوره‌های آموزشی برای مشاوران مدارس برگزار شود که امیدوارم با توجه به ظرفیت خوب اصفهان، شاهد رشد این رشته‌ها و آموزش‌های مهارتی باشیم‌.

کسب دانش بدون مهارت‌آموزی بوده است

در ادامه، عبدالرضا طیاری، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان بیان کرد: در گذشته، مهارت‌ افراد از علم آنها بیشتر بود و عموم آنها در امور مختلف شهر و روستا مهارت داشتند. بعد از مدتی، ما به سمت کسب دانش سوق پیدا کردیم که این امر بدون مهارت‌آموزی اتفاق افتاد و باعث فاصله ما با کشورهایی شد که هر دو را همراه با هم پیش می‌بردند.

وی افزود: امروز، جامعه به این موضوع پی برده که دانش و مهارت توأمان مورد نیاز است و تأسیس دانشگاه علمی کاربردی با همین هدف افزایش آموزش‌های مهارتی انجام شد، ولی به‌دلیل نبود همراهی و در اختیار قرار ندادن امکانات و منابع، اهداف محقق نشده است.

فعالیت گسترده مؤسسه مهد قرآن کریم اصفهان

حسین خاکساری، رئیس مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان نیز دیگر سخنران این نشست بود. وی با بیان اینکه این مؤسسه در سال ۱۳۷۱، از سوی جمعی از یاران امام و رهبری فعالیت خود را آغاز کرد و به‌عنوان یکی از اولین مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، از گذشته تاکنون فعالیت دارد، اظهار کرد: مهد قرآن کریم عمدتاً در رشته‌های مختلف قرآنی، از جمله روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر و تجوید فعالیت می‌کند و طی سال‌ها به دنبال درخواست مخاطبان، مهدهای قرآنی، مدارس و دانشگاه جامع علمی کاربردی با رویکرد قرآنی تأسیس کرده است.

وی افزود: این مؤسسه در ۲۰ شهرستان استان، شعبه، نیرو و خدمات دارد، با سازمان‌های مختلف مرتبط است و گسترده‌ترین فعالیت قرآنی به لحاظ سطح خدمات و تعداد شعب را انجام می‌دهد.

رئیس مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان با بیان اینکه هدف این مؤسسه، ترویج فرهنگ قرآنی و علوم اهل بیت(ع)، آموزش‌های مرتبط با آن و تربیت نیروی متخصص در این حوزه است، اضافه کرد: مؤسسه مهد قرآن کریم دارای ۲۳ مدرسه، ۵۰ مهد کودک و پيش‌دبستانی، ۷ مدرسه تخصصی قرآن، مراکز مشاوره، مرکز آموزش زبان عربی و انگلیسی و فعالیت گسترده در استان اصفهان است. ۱۴ مرکز این مؤسسه در اصفهان و ۵۱ مرکز در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند که در استان، ۱۰ هزار نفر و در شهر اصفهان، دو هزار نفر تحت پوشش مؤسسه مهد قرآن کریم قرار دارند.

پاسخگویی به نیاز جامعه قرآنی در مرکز علمی کاربردی مهد قرآن اصفهان

ابراهیم یزدی، رئیس مرکز علمی کاربردی مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان نیز با بیان اینکه این مجموعه، مؤسسه‌ای عام‌المنفعه است که به‌ منظور تربیت حافظان، قاریان، مربیان و قرآن‌پژوهان ایجاد شده، گفت: هدف از ایجاد این مرکز، پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و قرآنی جامعه در حوزه‌های آموزش، پژوهش، تبلیغ و ترویج قرآن کریم بوده است.

وی افزود: این مؤسسه در ۹ رشته فعالیت می‌کند که ۶ رشته در مقطع کاردانی و سه رشته در مقطع کارشناسی فعال است. رشته‌ها که بر اساس نیاز جامعه قرآنی ایجاد شده‌اند، عبارتند از کاردانی حرفه‌ای امور فرهنگی، کاردانی حرفه‌ای تکنولوژی آموزشی، کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی پیش‌دبستانی، کاردانی حرفه‌ای مدیحه و مرثیه‌سرایی، کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی قرآن کریم، کاردانی حرفه‌ای مروج اندیشه و تربیت اسلامی، کارشناسی حرفه‌ای تربیت مربی پیش‌دبستانی، کارشناسی حرفه‌ای مدیریت امور فرهنگی و کارشناسی حرفه‌ای تربیت مبلغ قرآن کریم.

رئیس مرکز علمی کاربردی مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان ادامه داد: دانشجویان در قالب کارورزی و برای ارائه آموخته‌های خود به هیئت‌ها و مراسم مختلف اعزام می‌شدند تا مباحث آموزشی را به‌صورت اجرایی و عملی بیاموزند که این طرح در ماه محرم توانست نیاز تعدادی از هیئت‌ها و مجموعه‌های فرهنگی را برطرف کند.

وی از ایجاد اولین مرکز نوآوری قرآنی خبر داد و گفت: این مرکز با رویکرد پژوهشی و با هدف نوآوری در کاربردهای قرآن در زندگی روزمره ایجاد می‌شود و در زمینه جشنواره‌ها و فعالیت‌های قرآنی به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کند.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha