تسهیلات کرونایی کمکی به مؤسسات قرآنی نکرده است + صوت
کد خبر: 4080511
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
وضعیت مؤسسات قرآنی پس از کرونا/ قلی‌پور:

تسهیلات کرونایی کمکی به مؤسسات قرآنی نکرده است + صوت

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان گلستان درباره تسهیلات ارائه شده در شرایط کرونا گفت: اعطای وام‌ها هیچ کمکی به مؤسسات نکرد، زیرا بازپرداخت آن برای مؤسسات تعطیل و نیمه تعطیلی که درآمدی نداشتند، سخت‌ یا غیرممکن بود.

محترم قلی‌پوردر اواخر بهمن‌ سال 1398 ویروس کرونا شیوع یافت، ویروسی که سرعت انتقال آن به اندازه‌ای بالا بود که برای در امان ماندن از ابتلا به آن، اقدامات پیشگیرانه‌ای در سراسر جهان اعمال شد. ایران یکی از کشورهایی بود که برای کاهش انتقال این ویروس، با تعطیلی موقت مشاغل و ارائه آموزش‌های مجازی، موارد پیشگیرانه‌ را انجام داد که در راستای کاهش انتقال کرونا مثمرثمر بود، اما بسیاری از مشاغل و نیز آموزش در مدارس و سایر مراکز علمی را تحت تأثیر قرار دارد و آنها را از جمله مؤسسات قرآنی ـ مردمی متحمل آسیب‌هایی کرد.  

برای این مؤسسات مانند سایر مشاغل تسهیلاتی آن هم سه میلیارد تومان به سه هزار مؤسسه اعم از مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کمک بلاعوض تخصیص یافت، اما این اقدامات کافی نبود. همچنین، نبود زیرساخت‌های لازم در فضای مجازی و افزایش اجاره‌‌بهاها موجب شد تا چراغ تعدادی از مؤسسات برای همیشه خاموش شود و تعدادی هم به حالت نیمه‌فعال به فعالیت خود ادامه دهند. در همین راستا با محترم قلی‌پور، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گلستان، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ چه تعدادی از مؤسسات استان طی ایام کرونا تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدند؟

حدود 50 درصد از مؤسسات استان به دلیل شیوع کرونا نیمه‌تعطیل شدند. هنگامی که استان در شرایط قرمز کرونایی قرار می‌گرفت و محدودیت در انجام فعالیت‌ها اعمال می‌شد، فعالیت حضوری مؤسسات نیز در فضای مجازی انجام می‌شد و چهار مؤسسه تعطیل شدند.

ایکنا ـ آیا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آموزش‌های غیر حضوری (آنلاین، تلفنی یا بهره‌مندی از شبکه استانی و صدا و سیما و...) فراهم بوده است؟

زیرساخت‌های آموزش مجازی فراهم نبود، اما توسعه و ترویج آموزش قرآن در مؤسسات ادامه یافت. در ابتدا فعالیت در فضای مجازی کمی سخت بود و اکثر مؤسسات به دلیل نبود، اطلاع کافی از اپلیکیشن‌های آموزشی و عدم سهولت در دسترسی به آنها در پیام‌رسان‌ها فعالیت می‌کردند یا از نرم‌افزارهای آموزش و پرورش چون شاد و سایر برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کردند.

فضای مجازی علاوه بر مزایا، معایبی داشت، زیرا سرعت‌ پایین اینترنت، عدم برخورداری هر فرد از تلفن همراه و عدم آموزش‌ برای استفاده از بستر مجازی کار را سخت کرده بود و آسیب‌هایی را به همراه داشت، اما نباید مزایای آن را نادیده گرفت؛ چون صرفه‌جویی در هزینه ایاب و ذهاب و وقت، امکان حضور در هر کلاس متناسب با اوقات فراغت هر فرد، بهره‌مندی همیشگی از محتوای آموزشی، تنوع در محتوای آموزشی چون فایل تصویری و صوتی و متنی، بهره‌مندی والدین و سایر اعضای خانواده از محتوای آموزشی در کنار قرآن‌آموز. البته مزایای شرکت در کلاس‌ حضوری قابل قیاس با کلاس‌ غیرحضوری نیست.

ایکنا ـ آیا مؤسسات قرآنی در ایام کرونا به معنای واقعی دچار تحول در آموزش شدند، به طوری که اکنون بتوانند فعالیت‌ آموزشی خود را به صورت حضوری و غیر حضوری ارائه دهند؟

بله، کرونا غیر از آسیب، مزایای خوبی داشت و موجب ایجاد فرصت برای ایجاد خلاقیت در مؤسسات قرآنی شد. مهمترین آن تنوع محتوای آموزشی با تهیه کلیپ‌ها و فایل‌های تصویری برای جذب بهتر و بیشتر مخاطب و کشف استعدادها در حوزه‌های مختلف نرم‌افزاری و بهره‌مندی از ظرفیت معلمان و کادر اجرایی مؤسسات برای تولید محتواها بود.

در بدو امر معلمان و مربیان توانمندی‌ لازم را نداشتند، اما با برگزاری چندین دوره توانمندسازی و سواد رسانه‌ای و نیز کارگاه‌های مختلف آموزش غیر حضوری برای آشنایی با تلفن همراه اندروید و ساخت کلیپ و فیلم با اپلیکیشن‌های موبایلی، اندک اندک مربیان به توانمندی رسیدند و در حال حاضر بسیاری از معلمان استان با فضای مجازی آشنایی کاملی دارند و می‌توانند به خوبی با تولید محتوای آموزشی به تدریس در هر مقطع سنی بپردازند.

ایکنا ـ چقدر وعده‌های حمایتی مؤسسات محقق شد و مؤثر بود؟

متأسفانه حمایت ویژه‌ای از مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا نشد جز همان یک میلیون تومان وام بلاعوض. البته در برهه‌ای وام‌های کرونایی با درصد بالا به مؤسسات تعلق گرفت، اما وام هیچ کمکی به مؤسسات قرآنی نمی‌کند، زیرا بازپرداخت آن در زمان تعطیلی مؤسسه سخت‌تر است. البته اتحادیه قرآنی استان یک ماه اجاره نیم‌بهای مؤسسات را تقبل کرد و کمک ناچیزی هم از سوی ارشاد شد، اما هیچ کمک قابل توجهی به مؤسسات قرآنی نشد و تمام وعده‌ها در قالب وام بود که باید بلاعوض می‌بود.

کد

ایکنا - اتحادیه کشوری برای فراهم کردن شرایط بهتر فعالیت برای اتحادیه‌های استانی، با استان‌ها برای واگذاری زمین و مکان مناسبت با اداره‌کل مسکن و شهرسازی مکاتبه کرد و استفاده از فضای مدارس در نوبت عصر انجام داد، این موضوع در استان شما عملیاتی شد؟

پیرو این نامه ارسال، پیگیر تشکیل جلسه با مدیرکل‌ مسکن و شهرسازی استان هستیم، اما در سال‌های گذشته اتحادیه استانی به دنبال این امر بود و این زمین از طریق شرکت مؤسسات در مزایده و در صورتی که برنده مزایده شوند، در اختیارشان قرار می‌گرفت. طبیعتاً زمین به مجموعه و فردی که رقم بالاتری را اعلام می‌کرد، اختصاص می‌یافت نه مؤسسه قرآنی. هیچ یک از مؤسسات استان از زمین شهری استفاده نکرده‌اند، اما ارسال این نامه را از سوی اتحادیه کشوری به فال نیک می‌گیریم و پیگیریم تا به نتایج مثبتی برسد.

ایکنا ـ با توجه به حدود سی سال فعالیت قرآنی‌، عمده‌ترین دغدغه مؤسسات چیست؟

مؤسسات به اندازه‌ای مشغول رفع مشکلاتی چون مالیات، بیمه و دستگاه‌های کارتخوان هستند که از آموزش عقب مانده‌‌اند. به جای اینکه مدیران مؤسسات فکر کنند که به دنبال ایده‌های آموزشی جدید برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی باشند، به دنبال رفع این مشکلات هستند. البته طبق قانون، مالیات به مؤسسات فرهنگی تعلق نمی‌گیرد، اما شرط این است که اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند. پر کردن اظهارنامه نیز راهی دارد و در صورتی که مدیران آموزش‌های لازم را ندیده باشند، مشمول پرداخت مالیات‌های سنگینی خواهند شد.

کد

اتحادیه استانی چند دوره آشنایی با قوانین مالیاتی را برای توانمندسازی مؤسسات برگزار کرد، اما مدیران مجبورند با پرداخت حق‌الزحمه، تکمیل اظهارنامه را به کارشناسان این عرصه واگذار کنند. باید قانون پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای مؤسسات قرآنی برداشته شود، چراکه قرآنی، عام‌المنفعه و غیرانتفاعی هستند و درآمد مالی چندانی ندارند تا بخواهند مالیات پرداخت کنند.

ایکنا ـ در صحبت‌هایتان به مشکل اخیر دستگاه‌های کارتخوان برای مؤسسات قرآنی اشاره کردید. در این باره بیشتر توضیح دهید.  

برخی از مؤسسات حقیقی و برخی دیگر حقوقی هستند و از این موضوعات اطلاع‌ ندارند. گاهی به مؤسسه کارت هدیه می‌دهند و از دستگاه کارتخوان خود استفاده می‌کند و گاهی هم  پول آب، برق و گاز را از آن طریق پرداخت می‌کند و خیلی از مواقع نیز استفاده‌هایی که لازمه فعالیت مؤسسه است از طریق کارتخوان مؤسسه انجام می‌شود و جزء تراکنش مؤسسه محسوب می‌شود و مالیات به آن تعلق می‌گیرد. چرا باید این‌گونه باشد؟ مشکل کارتخوان برای مشاغلی که درآمد بالایی دارند، هست چه برسد به مؤسسات قرآن با درآمد اندک.

ایکنا ـ نگرانی دیگر مؤسسات بیمه مربیان و کادر اجرایی آنهاست. درباره عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستایی و عشایر فعالان و مربیان مؤسسات قرآنی چقدر متقاضی داشته‌اید؟ آیا استقبالی صورت گرفته است؟ با توجه به اینکه صندوق بیمه هنرمندان چند سالی است که عضوی برای بیمه فعالان قرآنی نمی‌گیرد.

با وجود نپذیرفتن عضویت معلمان قرآن در صندوق هنرمندان و بیمه فعالان قرآنی، فراهم شدن شرایط عضویت در بیمه صندوق اجتماعی به مربیان قرآن کمک خوبی کرده است، به طوری که در استان گلستان حدود 270 نفر متقاضی عضویت در این صندوق هستند که ثبت‌نام آنها انجام شده است و ثبت‌نام ادامه دارد و مربیان و افرادی که به نحوی با مؤسسات مرتبط هستند، در صورت تأیید مؤسسه و تکمیل فرم‌های مربوطه و تأیید اتحادیه استانی می‌توانند به عضویت این صندوق درآیند و از مزایای آن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha