شاخص‌های استادراهنما برای همراهی قاریان در مسابقات جهانی قرآن
کد خبر: 4095918
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
یادداشت

شاخص‌های استادراهنما برای همراهی قاریان در مسابقات جهانی قرآن

یکی از اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به بررسی شاخص‌ها و استانداردهایی که یک استادراهنما برای همراهی نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن باید داشته باشد، پرداخته است.

محمدحسین محمدزادهمحمدحسین محمدزاده، از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور، طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داد، به بررسی اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی قرآن و نقش استادراهنما در موفقیت نمایندگان کشورمان پرداخته که مشروح این یادداشت در ادامه آمده است؛

«بدون شک عوامل درونی و بیرونی متعددی در نتایج به دست آمده از اعزام و شرکت قاریان کشورمان به مسابقات قرآن کشورهای دیگر موثر هستند که احصای آنها و تعیین ضوابط و اصول مربوط به آن فرصت و مجال دیگری را می‌طلبد، اما در این میان موضوع تعیین استاد محترم همراه قاریان اعزامی به مسابقات خارج از کشور، سهم قابل توجهی در نتایج به دست آمده دارد.

از این رو لازم است ضوابطی برای انتخاب اساتید همراه اتخاذ شود ضوابطی چون:

- اشراف به مقوله مهندسی تلاوت
- توانایی لازم برای طراحی یا اصلاح طراحی تلاوت استاندارد آن مسابقه
- اشراف بر آئین‌نامه آن مسابقه
- اشراف اطلاعاتی بر نحوه برگزاری و کنداکتور دقیق اجراهای تلاوت شرکت‌کنندگان
- آشنایی لازم با داوران و نحوه داوری هر کدام از داوران
- توانایی ارتباط با مسئولان مسابقه در مواقع لزوم
- توانایی ایجاد انگیزه و روحیه مطلوب برای اجرای تلاوت و کنترل عوامل درونی قاری چون هیجانات و استرس ها و ... و عوامل بیرونی چون نحوه تغذیه، شرایط آب و هوا، اطلاع از نحوه تلاوت متسابقان کشورهای دیگر، برخی حواشی و ...
- راحت بودن قاری با آن استاد و پیشینه استادی

مورد اخیر به ‌عنوان تنها یک سهم از ضوابط مد نظر قرار گیرد نه تنها دلیل برای انتخاب؛ همچنانکه در مسابقات ورزشی اعزامی به خارج از کشور، مربیان همراه بر اساس ضوابط و مصالح تشخیصی فدراسیون انتخاب می‌شوند.

مقوله استاد همراه به‌ قدری مهم است که جا دارد حتی در این زمینه، دوره آموزش استاد همراه متسابق نیز طراحی و برگزار شود و اساتیدی برای همراهی متسابقین از میان دوره‌دیدگان انتخاب شوند.

اگر بخواهیم در مسیر صعود جهانی در مسابقاتی مانند مالزی از همه احتمالات و استفاده از ابزار و روش‌های بالا بردن احتمالِ برتری عبور کنیم و مسیر قطعی برای برتری بپیماییم، یکی از نکات قابل تأمل، بررسی و تجدید نظر در نحوه اعزام قاریان کشورمان به مسابقات مالزی است.

در حال حاضر طبق روالی، نفر دوم مسابقات کشوری به این مسابقات اعزام می‌شود. لازم است این قاعده مورد تجدید نظر قرار گیرد چون قواعد و اقدامات باید بر اساس رسیدن به هدف مد نظر تنظیم و اجرا شوند.

اگر هدف اصلی از اعزام، جنبه تشویقی و عمل کردن به قاعده و روال گذشته باشد به‌ طور طبیعی و معمول باید ریسک بالایی برای کسب رتبه برتر پذیرفته شود، اما اگر هدف کسب قطعی عنوان برتری است، آنگاه لازم است قاریانی اعزام شوند که بلامنازع و بدون تردید حائز کسب عنوان برتر می‌شوند.

به صورت مشخص پیشنهاد این است که اگر هدف از اعزام به مسابقات مالزی برتری قطعی قاری کشورمان است برای دو سال آینده به ترتیب آقایان حامد شاکرنژاد و سیدجواد حسینی اعزام شوند. برای جایگزینی روال سابق هم برای نفر دوم مسابقات کشوری، امکان تشویقی دیگری در نظر گرفته شود.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۲:۱۷
1
0
آیا تبعات اینکه اگر این افراد (حامد و سید جواد) مقام نیاوردند هم بررسی شده است. آن وقت اعتبار این افراد هم زیر سوال خواهد رفت. قاریان جوان و خوش خوان کم نداریم که به این مسابقات بروند و عنوان کسب کنند. روشن بود که جناب نوری استاد هستند ولی قاری مسابقه ای خوان نبوده و نیستند و نخواهند بود.
captcha