شاخصه‌های بسیجیان از نگاه قرآن
کد خبر: 4102251
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

شاخصه‌های بسیجیان از نگاه قرآن

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه باید تفکر بسیج را خوب بشناسیم و آن را در جامعه نهادینه و ترویج کنیم، با اشاره به آیه ۱۴۶ سوره مبارکه آل عمران به شاخصه‌های بسیجیان اشاره کرد.

شاخصه‌های بسیجیان از نگاه قرآنبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 4 آذرماه در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهر  با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه حجرات اظهار کرد: این آیه شریفه از جمله آیاتی است که این روزها بیشتر باید مورد توجه مردم ما قرار گیرد.  چرا که امروز فاسقان روزگار با تمام امکانات به میدان آمدند تا گزارش‌های دروغ را به خورد جامعه دهند، این وظیفه ما است که بدون تحقیق و تفحص به این  گزارش‌های رسانه‌های بیگانه ترتیب اثر ندهیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آن، پایان آیه گویای حال بسیاری از فریب خوردگان اغتشاشات اخیر است که پایان کار جاهلانه، پشیمانی است اضافه کرد: نکته‌ای که باید روشن شود این است که این فاسقی که خبرش بدون تحقیق قابل پذیرش نیست کیست، لذا قرآن کریم مصادیق روشن افراد فاسق را معرفی کرده است.

دهقان نیری ادامه داد: همان‌گونه که در آیه 67 سوره توبه آمده است: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، منافقان در رأس فاسقان روزگار هستند. همچنین فاسق آن کسی است که دارای سه ویژگی است، بنابراین کسانی که در عهدی که با خدا بسته‌اند وفادار نیستند و آن را نقض می‌کنند. کسانی که ارتباط خود را با آن کسی که خدا دستور به پیوند با او داده است، قطع کنند. کسانی که به دنبال ترویج فساد در جامعه هستند و همچنین فاسق کسی است که محور قضاوتش حکم خدا نیست. 

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام راحل و عظیم الشأن انقلاب اسلامی در رابطه با بسیج فرمود: اگر نوای دلنشین تفکر بسیج بر کشور طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران را از آن دور خواهد کرد و اِلا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم. اغتشاشات اخیر یک هشداری بود که مسئولان و مردم، همه بدانیم که تفکر بسیج در جامعه ما کمرنگ شده است که دشمنان طمع کردند، آن هم به حدی که رئیس جمهور احمق آمریکا وعده آزادی ایران را می‌دهد.

وی ادامه داد: هفته بسیج فرصتی است که اولاً یک آسیب شناسی صورت گیرد. کجای کار می‌لنگد که دشمن طمع کرده است. ثانیاً تفکر بسیج را خوب بشناسیم و آن را در جامعه نهادینه و ترویج کنیم. قرآن کریم در آیات ۱۴۶ سوره مبارکه آل عمران به بعد چند مشخصه برای این تفکر را بیان کرده است. «وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ». ربیون تربیت شدگان مکتب انبیا هستند که همواره در خط آنها حرکت می‌کنند و لذا این بسیجیان دارای چند مشخصه هستند.

دهقان نیری افزود: سختی‌های روزگار هرگز آنها را خسته نمی‌کند همان گونه که در قرآن کریم آمده است: «فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». هرگز در برابر دشمن احساس ضعف و ناتوانی نمی کنند. «وَمَا ضَعُفُوا». در انجام وظایفشان کوتاهی نمی کنند «وَمَا اسْتَكَانُوا». اهل صبر و پایداری اند. «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ». اهل ذکر و دعا و معنویت هستند. «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ». اهل احسان و نیکوکاری هستند. «فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ».

انتهای پیام
captcha