عوامل انحراف جامعه از صراط مستقیم در خطبه فدکیه
کد خبر: 4105647
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶

عوامل انحراف جامعه از صراط مستقیم در خطبه فدکیه

امام جمعه شاهدیه گفت: در خطبه فدکیه، کوتاهی در حفظ ارزش‌های دینی، کتمان و سکوت خواص در بیان حقایق و... از عوامل انحراف جامعه از صراط مستقیم بیان شده است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 18 آذرماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه تحریم اظهار کرد: در این آیه شریفه سه مطلب مهم وجود دارد که اولین آن درباره مسئولیتی است که هر انسانی در برابر خودش و خانواده‌اش دارد و آن نجات آنها از آتش است.

وی با اشاره به عبارت «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» در این آیه افزود: مرحوم علامه مجلسی در تفسیر این جمله می‌فرماید: راه نجات خویشتن از آتش سه چیز است. «أی قوا أنفسكم النار: بالصبر على طاعة الله، و عن معصيته، و عن اتباع الشهوات». و راه نجات خانواده از آتش چهار چیز است. «و قوا أهليكم النار: بدعائهم إلى طاعة الله، و تعليمهم الفرائض، و نهيهم عن القبائح، و حثهم على أفعال الخير». 

امام جمعه شاهدیه با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: از سلمان فارسی نقل شده است که رسول خدا فرمود: «اى سلمان كسى كه دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت با من خواهد بود، و كسى كه او را دشمن بدارد، اهل جهنم است. اى سلمان! دوستى فاطمه در صد جایگاه مفید است كه آسان‌ترينِ آنها حال مردن و قبر و حشر و صراط و حساب است. پس كسى كه دخترم فاطمه از او خشنود باشد من از او خشنود هستم، و كسى كه من از او خشنود باشم خدا از او خشنود است، و كسى كه فاطمه(س) بر او خشمناک باشد من بر او خشمناك هستم، و كسى كه من بر او خشمناک باشم خدا بر او خشمناک است.اى سلمان! واى بر كسى كه به فاطمه ستم كند و به شوهرش امیر مؤمنان علی(ع) ظلم نماید، و واى بر كسى كه به فرزندان و شيعيان او ستم كند.

دهقان نیری با اشاره به عوامل انحراف جامعه از صراط مستقیم خدا از دیدگاه حضرت زهرا(س) که در خطبه فدکیه آمده است، بیان کرد: فاصله گرفتن با کتاب خدا، پیروی از شیطان، شما خود ندای شیطان غاوی را اجابت کردید، کوتاهی در حفظ ارزش‌های دینی، افول غیرت دینی و کتمان و سکوت خواص در بیان حقایق از جمله این عوامل است.

انتهای پیام
captcha