جامعه نیازمند دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز است
کد خبر: 4108504
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

جامعه نیازمند دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم گفت: اگر در حوزه و دانشگاه به دو نکته دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز توجه کنیم، کار وحدت این دو نهاد بهتر پیش می‌رود، ما نیازمند دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوروزی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: در باب وحدت حوزه و دانشگاه توجه مقدماتی به این نکته که ما دو نهاد بزرگ علم در کشورمان داریم که مسئولیت پیشبرد علمی کشور و به تبع آن پیشرفت کشور در همه امور اعم از معنوی و مادی را بر عهده دارند، بسیار مهم است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم گفت: منظور اصلی از وحدت حوزه و دانشگاه این است که این دو نهاد در راستای یکدیگر جامعه را جلو ببرند و هیچ نوع تقابلی در آن معنا پیدا نکند و کوتاهی یکی بر دیگری تأثیر منفی نگذارد. این دو نهاد در کنار و در راستای یکدیگر جامعه را در مسیر سعادت دنیا و آخرت که همان نگاه دین است قرار دهند و با هم‌افزایی جامعه را به سمت وحدت ببرند، اصل وحدت این موارد است، البته ممکن است در جزئیات وحدت اعم از روش، مبانی، محتوا، اهداف و جزئیات آن اختلاف نظر وجود داشته باشد که به این موارد باید در هم‌اندیشی‌هایی که بین دو قشر حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود، پرداخت.

نوروزی در رابطه با موانع عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر در حوزه و دانشگاه به دو نکته دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز توجه کنیم، کار وحدت این دو نهاد بهتر پیش می‌رود، ما نیازمند دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز هستیم، مهم‌ترین موانع وحدت را در این دو جمله می‌توان یافت، گاهی باید حوزه در فضای تمدن‌سازی حضور جدی‌تری پیدا کند و گاهی دانشگاه باید در جهت اسلامی شدن بهتر جلو برود.

وی ادامه داد: منظور از دانشگاه اسلامی دانشگاهی نیست که در آن نماز جماعت برگزار و یا دروس معارف برای دانشجویان ارائه می‌شود، بلکه منظور از دانشگاه اسلامی، نهاد علمی است که مبتنی بر مبانی فکری الهی و دینی شکل می‌گیرد، عالم دنیا را بریده از عالم آخرت و سعادت دنیا را بریده از سعادت آخرت نمی‌داند و رشد معنوی را مجزا و در تعارض با رشد مادی نمی‌بیند، اگر این دانشگاه اسلامی و حوزه تمدن‌ساز تحقق یابند، بسیاری از موانع مرتفع می‌شوند، اما متأسفانه در حال حاضر دانشگاه با اسلامی بودن و حوزه با تمدن‌سازی فاصله‌هایی دارد.

نوروزی با اشاره به لزوم توجه اصولی به وحدت حوزه و دانشگاه گفت: بسنده کردن به یک فرم ظاهری از وحدت این دو نهاد را به جایگاه واقعی خود نمی‌رساند، ما زمانی می‌توانیم ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه را در حد اعلا داشته باشیم که این وحدت به معنای واقعی خود شکل گرفته باشد، لذا به هیچ عنوان منظور این نیست که حوزه و دانشگاه در هم ادغام شوند و یا دروس حوزوی در دانشگاه تدریس شود و برعکس، این موارد نگاه‌های اشتباه به این موضوع است، در نتیجه تا زمانی  که این ظرفیت برای وحدت به شکل واقعی ایجاد نشود، ما از ثمرات آن به صورت حداکثری بهره نخواهیم برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه در پایان بیان کرد: رشد و پیشرفت واقعی جامعه ما امروز در جاهایی اتفاق افتاده است که دانشگاهیان با نگاه الهی وارد شدند، موفقیت‌های جدی ما مانند پیشرفت‌های هسته‌ای و مانند اینها با نگاه‌های معنوی عجین است، در حوزه هم در مواردی که وارد مقوله‌های تمدن‌سازی جامعه می‌شوند، پیشرفت‌های جدی اتفاق می‌افتد. لذا بهره واقعی از این اتحاد زمانی رخ می‌دهد که به معنای دقیق و عمیق خود و در بالاترین سطوح وحدت شکل بگیرد.

انتهای پیام
captcha