لزوم استفاده از سازوکارهای ترمیمی در مواجهه با تشکل‌های دانشجویی
کد خبر: 4108932
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶

لزوم استفاده از سازوکارهای ترمیمی در مواجهه با تشکل‌های دانشجویی

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه منطق دانشگاه منطق گفت‌وگو است، گفت: منطق علم و فرهنگ، منطق گفت‌وگو است و اگر این منطق از بین برود خشونت جایگزین آن می‌شود، معتقدیم در مواجهه با تشکل‌های دانشجویی باید از سازوکارهای ترمیمی استفاده کرد.

به گزارش ایکنا از قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۳۰ آذرماه، در جمع بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی استان قم که با همراهی مدیران کل حوزه‌ معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به‌ میزبانی دانشگاه قم برگزار شد، با تقدیر و تشکر از نقش مثبت گروه‌های دانشجویی در جامعه و به حق دانستن خواسته‌های آنان گفت: دانشگاه‌ها با مشکلات متعدد مالی مواجه هستند، اما انتظار این است که تمام همت خود را بکار گیرند تا امکانات و بودجه بهتری به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند، در غیر اینصورت باید هزینه‌های بیش‌تری را متحمل شوند.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: وضعیت نامناسب تخصیص بودجه در بخش فرهنگی پیامدهای خود را نشان داد اما با پیگیری‌هایی که از جانب وزیر علوم صورت گرفته است، امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی اختصاص یابد.

کلانتری ضمن درخواست از دانشجویان برای استفاده از ظرفیت‌های دیگر استان و منطقه جدای از بودجه دانشگاه و نیز ابراز نارضایتی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی افزود: فرهنگ جان‌مایه دانشگاه است و اگر به بخش فرهنگ توجه نشود، ضررهای جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد، لذا باید پیگیر وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های غیردولتی شد.

وی گفت: باید به دانشجویان اعتماد کرد و این مسئله یکی از نکات اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است، زیرا دانشجویان تعیین کننده آینده کشور هستند، برنامه‌های فرهنگی باید با محوریت خود دانشجویان باشد و لازم است تشکل‌های دانشجویی در همه زمینه‌های اقتصادی فرهنگی اجتماعی ورود کنند.

کلانتری امنیتی کردن فضای دانشگاه‌ها را صحیح ندانست و افزود: منطق علم و فرهنگ، منطق گفت‌وگو است و اگر این منطق از بین برود خشونت جایگزین آن می‌شود، نگاه ما به دانشجویان و مسائل دانشجویی نگاه ترمیمی است تا بتوانیم منطق گفت‌وگو و مدارا را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: در کل کشور نیاز به یک ریل‌گذاری جدید در حوزه فرهنگی هستیم و همین‌طور که مقام معظم رهبری تحول انقلابی ساختار فرهنگی کشور را خواستار شدند، دولت نیز مؤظف است تحولات فرهنگی را با جدیت دنبال کند.

وی گفت: حضور مسئولین در دانشگاه‌ها لازم است و پاسخگویی مسئولین لطف نیست بلکه وظیفه است؛ زیرا بسیاری از مسائل مطرح شده در محیط دانشگاه مسائل و معضلات خارج از حوزه دانشگاه است.

کلانتری هم‌چنین با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد: دانشگاه‌های قم باید در این زمینه مسئولیت محوری داشته باشند، زیرا شهر قم پایگاه نهادهای حوزوی است و اگر بخواهیم وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت آمیز باشد و صرفاً در حوزه نظری باقی نماند، باید به صورت عملی در جهت حل مسائل کشور به وحدت برسند.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پایان صحبت‌های خود گفت: تجربه حوادث اخیر نشان می‌دهد که اگر در شرایط عادی در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری نکنیم، باید در شرایط اضطراری چندین برابر هزینه شود و در نهایت به شرایط قبل نیز باز نخواهیم گشت. هم‌چنین اگر از ظرفیت‌های عظیم فرهنگی کشور استفاده نشود این فرصت‌ها تبدیل به تهدید خواهند شد.

انتهای پیام
captcha