جهاد تبیین در مکتب فاطمی شکل گرفت
کد خبر: 4109021
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

جهاد تبیین در مکتب فاطمی شکل گرفت

امام‌جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) در راه جهاد تبیین ایستادگی کردند، گفت: جهاد تبیین واقعی در مکتب فاطمی شکل گرفت، شهادت این بانوی بزرگوار برای ما درس است و ایشان جان خود را در راه تبیین حقیقت گذاشتند؛ ایشان در این مسیر از هیچ کاری دریغ نکردند.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهرکرد امروز، دوم دی‌ماه در نماز جمعه شهرکرد با اشاره به آیات ۵۹ و ۶۰ از سوره مبارکه نساء و در تبیین رهنمود قرآنی این آیه، اظهار کرد: در این دو آیه که از آیات مهم سیاسی قرآن کریم محسوب می‌شود، خداوند مؤمنان را خطاب می‌فرماید و مشخص می‌کند که مطیع خدا و رسولش و اولی‌الامر باشند؛ اطاعت اولی‌الامر در کنار عبادت خدا و پیامبر آمده و پیداست که آنان باید حرف خدا و رسولش را بزنند و حرف هر سه یکی باشد.

وی با ذکر اینکه اولی‌الامر باید همچون پیامبر(ص) معصوم باشند، ادامه داد: متأسفانه اکثر مسلمانان تعبیر قرآنی «اولی‌الامر» را بد معنا می‌کنند و قائلند اولی‌الامر هر کسی را می‌تواند شامل شود حتی آنان را که با کودتا یا زورگویی و ظلم حاکم شوند. در این صورت، اولی‌الامر اگر جز سخن خدا و پیامبرش هم بگوید باید اطاعت شود و این اشکال و انحراف عجیب در برداشت از این تعبیر وجود دارد.

نکونام در ادامه با اشاره به اینکه ما پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) از امام معصوم(ع) که غایب اما زنده است اطاعت می‌کنیم، گفت: ما به دستور این امام غائب به در خانه ولی‌فقیه با شرایط ویژه رفته‌ایم، این بدان معناست که ظالم و ستمگر، معصیت‌کار و فاسد را ولی‌فقیه خود قرار نمی‌دهیم بلکه با تعریف و مشخصه‌هایی که امام معصوم(ع) تعیین کرده است، سراغ ولی‌فقیه می‌رویم. لذا اولی‌الامر ما ولی‌فقیه است با شرایطی که در روایات اسلامی تعیین و تصریح شده است.

امام‌جمعه شهرکرد بیان کرد: ولی‌فقیه تا زمانی که حائز شرایط بوده، نایب امام غائب(عج) و اطاعت از او اطاعت از خدا و رسولش است، لذا او ولی ماست و اطاعت از او واجب می‌شود. بر طبق ۲ آیه یاد شده، مؤمن مأمور است به اطاعت از اولی‌الامر و نیز اینکه در برابر طواغیت عالم بایستد و با آنان بجنگد‌.

نکونام با اشاره به در پیش بودن روز کاهش آثار بلایای طبیعی، بیان کرد: باید از قوانین ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی تبعیت کنیم و محکم‌سازی بناها با همراهی قوانین جدی گرفته شود چرا که این به‌نفع خودمان است.

حضرت مسیح؛ آیه‌ای از آیات الهی

وی با یادآوری در پیش بودن میلاد حضرت مسیح، گفت: آن حضرت از آیات بزرگ خالقیت و قدرت پروردگار است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. حضرت آدم بدون پدر و مادر و حضرت مسیح بدون پدر به دنیا می‌‌آید تا همگان بدانند اگرچه عوامل و اسباب باید فراهم باشد تا موجودی پا به عرصه وجود بگذارد اما دست خدا نیز بسته نیست و اگر اراده کند بدون این اسباب نیز آفرینش دارد که این از آیات پروردگار متعال است.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، تصریح کرد: جهاد تبیین واقعی در مکتب فاطمی شکل گرفت، شهادت این بانوی بزرگوار برای ما درس است و ایشان جان خود را در راه تبیین حقیقت گذاشتند؛ ایشان در این مسیر از هیچ کاری دریغ نکردند از جمله اینکه در خانه تک‌تک اهالی می‌رفتند و با اصحاب حرف می‌زدند.

نکونام افرود: ایشان در این صحبت‌ها از تک‌تک اصحاب اقرار می‌گرفتند و واقعه غدیر را یادآوری می‌کردند که این اقرار گرفتن نیز مصداق جهاد تبیین است؛ ایشان همچنین با خطبه خواندن در مسجد، قهر کردن و سخن نگفتن با دو فردی که نسبت به آنان بدبین بودند، افشاگری و بیان حقایق و ... به جهاد تبیین می‌پرداختند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) در راه جهاد تبیین ایستادگی کردند، گفت: امروز ما نیز باید زهرایی باشیم و در جهاد تبیین مبین حقیقت و مدافع ولایت و ارزش‌های والای دین باشیم.

مسئولان پیگیر مشکلات کسبه باشند

امام‌جمعه شهرکرد با اشاره به جلسات معارفی که از هفته گذشته و با حضور کسبه و اتحادیه‌های صنفی در روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود، تصریح کرد: مسئولان نیز در این جلسات حضور دارند که مشکلات اتحادیه‌‌ها و اصناف را بشنوند و این درخواست را داشته و دارم که خواسته‌های کسبه را مورد عنایت و توجه جدی قرار دهند.

نکونام تصریح کرد: هفته گذشته اولین جلسه با اتحادیه صنف نانوایان برگزار شد که مردم در خصوص کیفیت نان و نانوایان در مورد قیمت مطالبه دارند و می‌طلبد مسئولان بنشینند و راه حل میانه را اتخاذ کنند که هم نانوایان بتوانند با نشاط کار خود را ادامه دهند و هم مردم از نان مرغوب استفاده کنند.

وی گفت: در این جلسات موضوعات فراوانی برای بحث و گفت‌وگو وجود دارد که مسائلی ناظر بر گرانی‌ها و احیاناً اجحاف‌هایی که خارج از انصاف صورت می‌گیرد به بحث گذاشته می‌شود، امید است مسئولان نیز همراهی کنند و مشکلات با جدیت دنبال و وحدت و الفت در جامعه تقویت شود.

انتهای پیام
captcha