2 ذکری که آرامش بخش انسان در گرفتاری‌هاست
کد خبر: 4109405
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

2 ذکری که آرامش بخش انسان در گرفتاری‌هاست

کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: در روایات 2 ذکر مهم وجود دارد که یاریگر انسان در لحظات سختی بوده و برای آرامش و تمرکز در مشکلات زندگی و اعتماد به خداوند کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: بسیار پیش آمده که انسان در لحظات سخت قرار گرفته و در این شرایط نمی‌داند چه کند تا هم آسانی را درک کند و هم به سلامتی از آن گردنه‌های سخت عبور کند.

وی با بیان اینکه روايات مختلفی در اين حوزه داریم كه وقتی انسان در گرفتاری قرار می‌‏گيرد، چه ذكری بگويد، افزود: امام رضا(ع) برای ذكر سقف «یَا رَئُوفُ یَا رَحِيمُ» نمی‌‏گذارد؛ بلكه می‌‏فرمايد: خطاب به خداوند زياد بگو: «یَا رَئُوفُ یَا رَحِيمُ». يعنی اگر خدا را به اين نام بخوانی، شدت و سختی‏ات برطرف می‌‏شود.

هاشمی با بیان اینکه این ذکر، انسان را در لحظات ‌سخت ‌نجات داده و به او کمک می‌کند در سختیها به آرامی به سمت موفقیت و آسانی نزدیک شود، تصریح کرد: در روايتی از امام رضا(ع) نقل شده كه من در خواب پدر بزرگوارم يعنی موسی‏ بن‏ جعفر(ع) را ديدم، پدرم فرمود: ‌ای فرزند من، آنگاه كه در شدت و سختی قرار گرفتی، زياد اين ذكر را بگو: «یَا رَئُوفُ یَا رَحِيمُ». بعد حضرت می‌‏فرمايد: آنچه را كه ما در خواب می‌‏بينيم مثل آن چيزی است كه در بيداری می‌‏بينيم.

وی با بیان اینکه در روايت ديگری از اميرالمؤمنين(ع) منقول است كه حضرت فرمودند: در شدت و سختی بگو «لا حَولَ و لا قُوّة إلّا بِاللهِ العَلِیِّ العَظيم»، اظهار کرد: این اذکار در واقع علاوه بر حفظ آرامش فرد در زمان سختی، موجبات گشایش در کارها را نیز فراهم می‌آورد چراکه انسان با آرامش دل و اعتماد به خداوند که در باطن این اذکار پنهان است، بهتر می‌تواند تمرکز کرده و به سمت پیروزی، آسانی در زندگی و نجات از گرفتاری نزدیک شود.

هاشمی ادامه داد: این اذکار نه تنها باعث آرامش در زندگی شده؛ بلکه دائما به انسان یادآوری می‌کند که چه خداوندی دارد و چه اندازه مشکلات در برابر عظمت او کوچک هستند؛ از طرفی با تفکر در این اذکار انسان درک می‌کند که چقدر می‌تواند به خداوند تکیه کرده و خدا برای مصلحت او این مشکلات را در پیش رو گذاشته است.

وی با بیان اینکه یقین به این اذکار باعث آرامش می‌شود، یادآور شد: آرامش در زندگی مهم‌ترین اصل در رهایی از گرفتاری‌های روزمره است که با کمک این اذکار می‌توانید به آن برسید؛ کافی است یک بار امتحان کنید؛ دیگر از این ذکرهای خداوندی جدا نخواهید شد.

انتهای پیام
captcha