دانشجوی خارجی در ایران نقش مبلغ دارد
کد خبر: 4110407
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

دانشجوی خارجی در ایران نقش مبلغ دارد

مشاور رئیس و سرپرست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه حضور دانشجوی بین‌الملل تعهد ایجاد می‌کند، گفت: دانشجوی خارجی که به ایران می‌آید باید، مبلغ ما باشد، بنابراین تأمین مواردی همچون خوابگاه و سلف از ضروریات اولیه است.

محمدحسین موسی‌زاده مشاور رئیس و سرپرست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین موسی‌زاده مشاور رئیس و سرپرست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی، در نشست رؤسای دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان رضوی که امروز 7 دی‌ماه، در مجتمع شریعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مراکز علمی کاربردی باید از سهم پژوهش و اعتبارات مهارتی و کوتاه‌مدت استان استفاده کنند. بنابراین دانشگا‌ه‌ها باید آموزش‌های کوتاه‌مدت را برگزار کنند، مجوزی که این مراکز دارند، توان برگزاری دوره‌ها را به آن‌ها می‌دهد.

وی ادامه داد: استفاده از این پتانسیل‌ها علاوه بر اینکه در معرفی مراکز مؤثر است، توان مالی مراکز را نیز افزایش می دهد. همچنین برگزاری برخی آموزش‌ها برای کارکنان در محیط سازمان‌ها الزامی است.

موسی‌زاده با اشاره به اختصاص تبصره 9 قانون بودجه به امر پژوهش‌های کاربردی، بیان کرد: این اختصاص بودجه مزیتی است که منحصر به دانشگاه‌هاست.

رئیس و سرپرست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان ویژگی‌های یک مرکز بین‌المللی پرداخت و گفت: در خصوص اینکه چگونه یک مرکزبین‌المللی شود تا بتواند دوره‌های مقطع‌دار را بگیرد، گرفتن 13 امتیاز برای مطرح شدن ضروری است.

وی با بیان اینکه حضور دانشجوی بین‌الملل تعهد ایجاد می‌کند، ادامه داد: دانشجوی خارجی که به ایران می‌آید باید، مبلغ ما باشد، بنابراین تأمین مواردی همچون خوابگاه و سلف از ضروریات اولیه است.

موسی‌زاده با اشاره به حضور 114 هزار دانشجوی بین‌الملل در ایران و حساس بودن موضوع آموزش، گفت: نمی‌توان در این زمینه خطا کرد، زیرا آبروی کشور در عرصه بین‌الملل مطرح است.

رئیس و سرپرست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با طرح این مسئله که چه رشته‌ای قرار است به دانشجوی بین‌الملل ارائه شود، تصریح کرد: باید مشخص شود برای ارائه به دانشجوی افغانی، عراقی و... چه داریم؟  لذا ارائه دوره برای بین‌الملل نیازمند بررسی و شناسایی توانایی‌ها و قابلیت‌های بومی کشور است. 

وی با بیان اینکه به عنوان مثال دانش تولید گز به عنوان توانمندی‌ای بومی و خاص ایران است، بیان کرد: در این چنین حوزه‌هایی نیازمند وجود افرادی هستیم که بتوانند در سطح بین‌الملل توانایی ارائه داشته باشند.

موسی‌زاده افزود: تعریف سیلابس دوره، مصوب شدن دوره، مشخص بودن استاد آن، در صورت لزوم داشتن خبرگی، اینکه قرار است کجا برگزار شود و تأمین هزینه از جمله مواردی است که باید در برگزاری دوره بین‌الملل رعایت شود و تا زمانی که این موارد تکمیل نشود، امکان برگزاری دوره نخواهد بود.

رئیس و سرپرست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اهمیت شناخت نیاز دانشجویان بین‌الملل در برگزاری دوره‌هایی برای آنان تاکید کرد: باید ابتدا بررسی شود دانشجویان بین‌الملل چه نیازی دارند. بنابراین اولین کاربرای پذیرش دانشجو در سطح بین‌الملل شناخت فرهنگ آنان است. ما از هر نوع ارائه خوبی حمایت می‌کنیم، فروش دوره وظیفه ماست.

در ادامه این مراسم، محمدجواد سلجوقی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی، با اشاره به توازن سهم دانشجویان شاغل و محصل در دانشگاه علمی کاربردی، به معرفی ظرفیت‌های دانشگاه علمی کاربردی در خراسان رضوی پرداخت و گفت: با وجود ۵۲درصد هتل و مراکز اقامتی در مشهد، در موضوع اسکان دارای پتانسیل بسیاری هستیم. همچنین خراسان رضوی، قطب صنایع غذایی کشور است و دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند در این زمینه با به وجود آوردن و تجمیع امکانات و فعالیت‌ها، برنامه‌هایی ارائه دهد. ظرفیت‌های  بخش فولاد و خودروسازی خراسان رضوی، تولید گوشت قرمز و زعفران در بخش کشاورزی از دیگر مواردی است که می‌تواند مورد توجه این دانشگاه در استان خراسان رضوی باشد.

وی با اشاره به ضرورت رصد مراکزی که دارای رشد جمعیت دانشجویی هستند، اظهار کرد: این امر نشان از اقبال عمومی جامعه به مهارت‌آموزی است. درحالی که دانشگاه‌های دیگر با عدم اقبال عمومی مواجه هستند، دانشگاه علمی کاربردی ۱۹ درصد رشد داشته است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اینکه ۲۷ درصد سهم آموزش خراسان رضوی مختص دانشگاه جامع علمی کاربردی است، بیان کرد: علاوه بر دوره‌های رسمی و مقطع‌دار، تمرکز و توسعه آموزش‌های کوتاه مدت و پیگیری دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای و امور بین‌الملل از زمره  سیاست‌های مورد توجه این دانشگاه است.

در پایان این نشست رؤسای دانشگاه‌ها به طرح مسائل و مشکلات موجود در زمینه پژوهش، آموزش و پذیرش دانشجو پرداختند و مطالبی را به اشتراک گذاشتند.

انتهای پیام
captcha