خاستگاه قرآنی عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 4120884
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۱
در گفت‌و‌گو با ایکنا تشریح شد

خاستگاه قرآنی عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی

دستیار استاندار فارس با بیان اینکه مبانی انقلاب اسلامی ریشه در آموزه‌های قرآن کریم دارد، به تبیین استشهاد عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب پرداخت.

عطاءالله امیدواری، دستیار استاندار فارس در امور قرآنیعطاءالله امیدواری، دستیار استاندار فارس در امور قرآنی در گفت‎‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین استشهاد عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی در آیات قرآن کریم پرداخت و گفت:  شاید به‌صورت مشخص و مصداقی نتوانیم بحث انقلاب اسلامی را در آیات قرآن کریم پیدا کنیم، اما می‌توان به برخی از تفاسیر روایی آیات قرآن کریم با استناد به روایات نبوی استشهاد کنیم.

وی با اشاره به آیه 46 سوره سبأ «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى...؛ بگو من فقط به شما يک اندرز مى‏ دهم كه دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد...» افزود: خداوند در این آیه شریفه انسان را به قیام الهی سفارش می‌کند. انقلاب اسلامی ما نیز به فرماندهی امام راحل یک قیام الهی و در مسیر خداوند بود.

امیدواری با بیان اینکه همچنین خداوند در قرآن به قسط دعوت می‌کند، گفت: خداوند در آیه 135 سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ...؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد پيوسته به عدالت قيام كنيد...» به قسط و قیام دعوت می‌کند که این قسط از مبانی انقلاب اسلامی است.

این قاری برجسته استان فارس یکی دیگر از مبانی انقلاب اسلامی را توحید و عدم شرک‌پذیری بیان کرد و گفت: خداوند در آیه 21 سوره بقره فرموده است «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بوده‏‌اند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد» که پایه اساسی انقلاب اسلامی ما نیز همین بحث توحید بوده است.

وی با بیان اینکه اساس دیگر انقلاب اسلامی وحدت مسلمانان است، افزود: خداوند در آیه 103 سوره آل عمران فرموده است «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد...» که این اصل حفظ وحدت و همبستگی میان مسلمانان انقلاب اسلامی برگرفته از همین آموزه قرآنی است. همچنین طبق آیات قرآن کریم باید به دو ویژگی اصلی امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم که این مسئله از مبانی اصلی انقلاب اسلامی است چنانچه خداوند در آیه 104 سوره آل عمران نیز فرموده است «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ...؛ و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند... .»

رئیس اداره توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف اعم از نظامی، پزشکی، علمی و... به‌واسطه پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان رخ داده است و همین پیشرفت‌ها و عدم اعتماد به دشمنان سفارش قرآن کریم است که خداوند در آیه 28 سوره آل عمران می‌فرماید «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ...؛ ؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان به دوستى بگيرند... .»

وی همچنین با بیان اینکه در انقلاب اسلامی نصرت الهی را به وضوح مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: خداوند در قرآن نصرت الهی را به‌عنوان یکی از سنت‌های حتمی و قطعی معرفی می‌کند. «قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ؛ قطعا در برخورد ميان دو گروه براى شما نشانه‏‌اى و درس عبرتى بود گروهى در راه خدا مى ‏جنگيدند و ديگر گروه كافر بودند كه آنان [=مؤمنان] را به چشم دو برابر خود مى‏‌ديدند و خدا هر كه را بخواهد به يارى خود تأييد مى‌كند يقينا در اين ماجرا براى صاحبان بينش عبرتى است.» (آیه 13/ سوره آل عمران)

امیدواری عامل دیگر انقلاب اسلامی را اعتصام به ریسمان الهی دانست و افزود: خداوند در آیه 101 سوره آل‌ عمران فرموده است «وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیم؛ و چگونه کافر خواهید شد در صورتی که آیات خدا بر شما تلاوت می‌شود و پیغمبر خدا میان شماست؟ و هر کس به دین خدا متمسک شود محققا به راه مستقیم هدایت یافته است.»

دستیار استاندار فارس در امور قرآنی اظهار کرد: عامل دیگر رعب مؤمنین در قلوب معارضین است که به خوبی در انقلاب اسلامی مشاهده کردیم. «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا ۖ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ ۚ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِین؛ به‌زودی در دل کافران بیم و هراس افکنیم، زیرا که آنان برای خدا چیزی را شریک قرار دادند که خدا اصلا بر آن دلیلی فرو نفرستاده است. و منزلگاه آنان آتش است و سرای ستمکاران بد منزلگاهی است.» (آیه151/ سوره آل عمران)

وی با بیان اینکه عامل دیگر توکل بر خداوند متعال است، گفت: خداوند در آیه سوم سوره طلاق فرموده است «وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمرِهِ قَد جَعَلَ اللهُ لِکُلِ شَیءٍ قَدراً؛ هر کس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را می‌کند. به درستی که خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.»

امیدواری در پایان با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی و تمام حکومت‌های اسلامی ریشه در آموزه‌های قرآن کریم دارند و امام راحل نیز با استناد به همین آیات نورانی با پشتیبانی ملت انقلاب اسلامی را رقم زد، بیان کرد: امروز بر همه مسئولان نظام نیز واجب است که موازین اسلامی و دستورات قرآن را سرلوحه امور قرار دهند و اگر این اتفاق افتد، قطعا وضعیت جامعه رو به بهبود و صلاح خواهد بود.

انتهای پیام
captcha