به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست مشترک با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی کشور، گفت: جهاددانشگاهی را آزمایشگاهی برای دانشجویان و نهاد واسط محیط واقعی کار با محیط دانشگاه میدانیم و معتقدیم این نهاد انقلابی، کارکرد خاص خود را برای مهارتافزایی دانشجویان دارد.
وی با اعلام آمادگی به منظور تعریف و اجرای مگاپروژههایی در سطح کلان ملی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران و جهاددانشگاهی، تاکید کرد: به منظور تعریف این مگاپروژهها لازم است حوزههای مورد علاقه مشترک اساتید و محققان دانشگاه و جهاددانشگاهی که در آن حوزهها تجربههای ارزشمندی وجود دارد، شناسایی شود و بستر لازم برای تجاریسازی دانش فراهم گردد تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر، کارهای بزرگی را برای پیشرفت کشور انجام دهیم.
مقیمی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار پایاننامه و رساله توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران دفاع میشود، گفت: دانشگاه تهران و جهاددانشگاهی هم در حین اجرای این تحقیقات میتوانند همکاری مشترک داشته باشند و هم نتایج تحقیقات را به کمک یکدیگر کاربردی سازند. در این صورت، هم میتوانیم در نگهداشت سرمایههای انسانی موفق باشیم و هم اینکه از رهگذر توسعه علم، قدرت نرم خود را ارتقا دهیم چراکه مبنای قدرت در عصر امروز، دانش است و لازمه پیشرفت همهجانبه و پایدار کشور متکی بر قدرت مبتنی بر دانش میباشد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از شکلگیری پژوهشکدههای مشترک، استفاده از شعبهها و واحدهای جهاددانشگاهی در سراسر کشور و قرارگیری ظرفیتهای خالی جهاددانشگاهی در اختیار دانشگاه تهران، به عنوان برخی الگوها و مصادیق همکاری دانشگاه و این نهاد نام برد و تصریح کرد: نگاه ما در دانشگاه تهران معطوف به استفاده از ظرفیتهای مختلف موجود در کشور به منظور پیشرفت و تعالی مردم کشورمان است؛ بنابراین در رویکردمان، تعصبات سازمانی جایی ندارد و پیشرفت ملی از طریق ایجاد شبکه همکاری با ذینفعان مختلف اولویت اصلی ماست. معتقدیم جهاددانشگاهی، علاوه بر اینکه ظرفیت نهادی مناسبی در اختیار دارد، شبکهسازی مناسبی نیز با نهادهای دیگر ایجاد کرده است که میتواند اساتید و دانشجویان زیادی را وارد این شبکه ارتباطی نماید.
مقیمی همچنین با اشاره به همکاری نزدیک با جهاددانشگاهی، به انجام اولین فعالیتهای تحقیقاتی خود در دهه ۷۰ در جهاددانشگاهی در قالب مهارتورزی تحقیقاتی و با موضوعهایی نظیر «تدوین تجربیات مدیران در حوزه مدیریت بحران» و «اجرای پروژه ملی بررسی موانع کارآفرینی در صنعت کشور» اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی با اتکا به تشکیلات منسجم و ظرفیتهای زیادی که در این نهاد ارزشمند انقلابی وجود دارد، میتواند مکمل مأموریتهای دانشگاه باشد.
بنا بر این گزارش حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در این نشست مشترک، با اشاره به فعالیت بیش از ۱۱۰ واحد بزرگ جهاددانشگاهی در سراسر کشور، گفت: بسیاری از مدیران کشور دارای یک تجربه حضور در این نهاد انقلابی هستند که این موقعیت حضور در جهاددانشگاهی، فرصت خوبی برای کار کردن، ممارست و تمرین کردن بوده است.
مسلمی نائینی با اشاره به چهرههای شاخص جهاددانشگاهی اعم از زندهیاد دکتر کاظمی آشتیانی، ایشان را واجد مدیریتی بینظیر و صاحب معنویتی فوقالعاده دانست و تصریح کرد: در جهاددانشگاهی از این نمونه افراد، خیلی زیاد هستند که کشف و شناسایی و به جامعه معرفی میشوند.
رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر تولید علم نافع، افزود: این نهاد انقلابی در زمینه رساندن فناوری به محصول باید تلاش ویژه داشته باشد و در زمینه تجاریسازی محصولات مؤثرتر عمل کند؛ باید علم نافع تولید کنیم. اینکه نوآوری کنیم اما آن نوآوری نافع نباشد، هیچ فایدهای برای کشور ندارد.
ظرفیتهای جهاد دانشگاهی در خدمت فرصت مطالعاتی اساتید
اعلام آمادگی مسلمی نائینی به منظور در اختیار گذاشتن ظرفیتهای جهاددانشگاهی برای فرصت مطالعاتی اساتید جوان، مورد استقبال رئیس دانشگاه تهران قرار گرفت.
مقیمی در همین ارتباط اظهار کرد: پردیس علم و فناوری شهید چمران را در جوار شهرک صنعتی اشتهارد که تعداد شرکتهای مستقر در این شهرک به اندازه شرکتهای دانشبنیان مستقر در ۷ استان است، به منظور ایجاد بستر فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت، راهاندازی کردیم. البته ظرفیت کار مشترک با جهاددانشگاهی در زمینه فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت را میتوانیم با همین الگوی پردیس علم و فناوری شهید چمران فعال کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی در بخش دیگر سخنانش به ساماندهی مجموعه فعالیتهای فرهنگی در حوزه شناختی با نگاه به مبحث جهاد تبیین با استفاده از ظرفیتهای رسانهای و آموزشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و رئیس دانشگاه تهران نیز با اشاره به فعالیت تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران با همین هدف، اظهار کرد: اعتقاد داریم جوهره ناآرامیهای اخیر، یک نبرد فرهنگی و رسانهای بود، به طوری که نقطه شروع و پایان آن ناظر بر بحثهای روانی، فرهنگی و رسانهای بوده است. ما معتقد هستیم در نظام آموزش عالی باید نهادینه شود که بتوانیم به راحتی ارتباط بگیریم و گفتوگو کنیم و قبل از اینکه بدخواهان و مغرضان، رویدادهای ما را روایت کنند، خودمان روایت دست اول را عرضه کنیم. جهاد تبیین هم ناظر بر همین است که روایت درست را خودمان بگوییم و صادقانه هم بیان کنیم و برای تحقق این امر، همکاری رسانهای دانشگاه تهران و رسانههای جهاد دانشگاهی، سازنده و اثرگذار خواهد بود.
مقیمی در بخش دیگر سخنانش از مصوبه جدید کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه تهران به منظور راهاندازی شعبه دانشگاه تهران در گرجستان خبر داد.
وی در زمینه گسترش ارتباطات علمی دانشگاهی دانشگاه تهران تاکید کرد: گسترش ارتباط علمی با کشورهای محور مقاومت به طور جدی در دستور کار است. البته منظور از این گسترش ارتباط صرفاً ناظر بر افزایش دانشجوی بینالملل از این کشورها به خاطر درآمدزایی نیست، بلکه هدف اصلی ما از گسترش ارتباط دانشگاهی با کشورهای محور مقاومت، علاوه بر ارتقای اثرگذاری فرهنگی و تربیت نیروی انسانی برای این کشورها، توسعه مهارتهای حرفهای و تقویت مناسبات اقتصادی و اجتماعی از طریق مناسبات علمی است و جهاد دانشگاهی میتواند در این راستا همکار مناسبی برای دانشگاه تهران باشد.
رئیس دانشگاه تهران و رئیس جهاددانشگاهی در پایان تاکید کردند که سرفصل همکاریهای مشترک این دو نهاد علمی در چارچوب تفاهمنامه همکاری مشترک و همچنین در قالب قراردادهایی جداگانه مستند شود تا سازماندهی همکاری مشترک محدود به یک دوره زمانی نشده و در دورههای مدیریتی مختلف تداوم و گسترش پیدا کند.
انتهای پیام