ناآرامی‌های اخیر لزوم اجرای سند دانشگاه اسلامی را بیش از پیش نشان داد
کد خبر: 4125980
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

ناآرامی‌های اخیر لزوم اجرای سند دانشگاه اسلامی را بیش از پیش نشان داد

مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با وجود گذشت دو سال از شروع به کار دولت انقلابی، هنوز اجرای سند دانشگاه اسلامی مسکوت مانده شده است و ناآرامی‌های اخیر لزوم اجرای این سند در دانشگاه‌ها  را بیش از پیش نشان داد.

حجت‌الاسلام محمود طباطبایی مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمود طباطبایی مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عصر امروز ۱۳ اسفند در مراسم تکریم و معارفه مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، با اشاره به سخنان رهبری در مورد بار سنگینی که بر دوش مدیران است، اظهار کرد: دفاتر نهاد رهبری در نظام ولایی ما جایگاه ویژه‌ای دارند. بسیاری از مشکلات با مداخله و مشورت دفاتر نهاد رهبری حل و فصل می‌شود و در هر دوره‌ای که این مرجعیت بیشتر به رسمیت شناخته شد، شاهد برکات بیشتری برای حرکت دانشگاه بودیم.

وی با بیان اینکه دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از ظرفیت عظیمی برخوردار هستند، افزود: ما تلاش کردیم بتوانیم سرمایه اجتماعی مورد نیاز برای حرکت دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم. تاسیس فرهنگ‌کده‌ها و بهره‌گیری از حضور فضلای روحانی، از جمله اقدامات ما در دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد بود که شاید در دیگر دانشگاه‌ها اتفاق نیافتاده باشد‌.

مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: از جمله دیگر دغدغه‌های ما، مسئله همسان‌گزینی در فضای دانشگاهی بود‌. بسیاری از دانشجویان متقاضی ازدواج، نمی‌توانستند فردی را پیدا کنند که با آنان هم‌کفو باشد، اما امروز در مجموعه خشت اول با حمایت‌های دانشگاه شاهد گردآوری یک بانک اطلاعات از ۶۰۰ متقاضی ازدواج هستیم.

طباطبایی با اشاره به تاسیس واحد مراقب معنوی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: امروز با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر ارائه خدمات درمانی به بیماران، در حال ارائه خدمات معنوی نیز هستیم. مرکز تحقیقات دین و سلامت نیز از دیگر مجموعه‌هایی است که در ذیل دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شکل گرفت. همچنین ما در سال ۹۷ هیات مذهبی باقرالعلوم را تاسیس کردیم که شکل‌گیری بسیج اساتید از جمله برکات آن بود.

ایجاد فکری نو در مدیریت فرهنگی دانشگاه

وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید ایجاد فکری نو در مدیریت فرهنگی دانشگاه را پیگیری کنیم، گفت: هیچگاه در دانشگاه‌ها به حیطه فرهنگ نگاه تخصصی نشده است. غالب مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها، در حوزه فرهنگ مطالعات تخصصی نداشته‌اند. این چالشی است که ما همواره در دولت‌های مختلف با آن روبرو بوده‌ایم.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ علوم پزشکی مشهد با تأکید بر لزوم تجدید نظر در حکمرانی فرهنگی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: وجود برخی سیاست‌ها، باعث شد برخی آرمان‌های والای فرهنگی انقلاب در دانشگاه‌ها محقق نشود و الآن زمان تجدید نظر در این سیاست‌هاست.

طباطبایی با بیان اینکه تدریس دروس معارف در دانشگاه‌ها یک ظرفیت عظیم است، اظهار کرد: اگر دروس معارف نبود، الآن دانشگاه‌های ما وضعیت دیگری داشتند. هرچند از ناآرامی‌ها عبور کرده‌ایم، اما هنوز گره‌هایی در ذهن دانشجویان ما باقی است‌ و به این منظور باید از ظرفیت دروس عمومی استفاده کنیم. ما اکنون در چهل سالگی دوم انقلاب، در خروجی دانشگاه‌ها آن چیزی که شایسته است را مشاهده نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت‌های علوم و بهداشت باید رؤسای دانشگاه‌ها را از بین افراد معتقد به سند دانشگاه اسلامی انتخاب کنند، گفت: بسیاری از راهبردهای موجود در این سند، بدون نیاز به بودجه خاصی قابلیت اجرایی دارد، اما الآن با وجود گذشت دو سال از شروع به کار دولت انقلابی، هنوز اجرای این سند مسکوت مانده شده است. ناآرامی‌های اخیر لزوم اجرای این سند در دانشگاه‌ها  را بیش از پیش نشان داد.

ناآرامی‌های اخیر لزوم اجرای سند دانشگاه اسلامی را بیش از پیش نشان داد

لزوم همکاری اساتید دانشگاه و مسئولین دفتر نهاد رهبری

همچنین حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نسب، رئیس جدید نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در تربیت انسان‌ها نقشی اساسی دارند، اظهار کرد: ماموریت دانشگاه علوم پزشکی تربیت انسان‌های متخصص و متعهد و بااخلاق است. در دانشگاه علوم پزشکی، باید بحث سلامت معنوی به طور خاص مد نظر باشد. غربی‌ها نیز به این سمت حرکت کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری اساتید دانشگاه و مسئولین دفتر نهاد رهبری، افزود: امیدوارم در دوران حضورم در دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بتوانم در مسیر رشد آینده‌سازان انقلاب، مؤثر واقع شوم.

لزوم آسیب‌شناسی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی

همچنین محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، بیان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر، باید فعالیت‌هایی که در گذشته داشتیم را مضاعف کنیم و نسبت به سیاستگذاری‌های فرهنگی و وضعیت فعلی دانشگاه‌ها آسیب‌شناسی داشته باشیم.

وی با اشاره به جایگاه محور نهاد در انجام اقداماتی مانند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، گفت: من از تلاش‌‌های حجت‌الاسلام طباطبایی در جایگاه مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قدردانی می‌کنم و برای حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب نیز  در این سمت آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام
captcha