نهادهای امور قرآنی به مأموریت‌های اصلی خود بپردازند
کد خبر: 4126331
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
محمدحسین فریدونی:

نهادهای امور قرآنی به مأموریت‌های اصلی خود بپردازند

مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورا، راهبردها و سیاست‌های حوزه مشارکت‌های مردمی از سوی دو نهاد مهم قرآنی ارائه شود، گفت: نهادها به مأموریت‌های اصلی خود توجه کنند.

نهادهای امور قرآنی به مأموریت‌های اصلی خود بپردازنددر بخشی از یکصد و سی‌اُمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نقدهایی در مورد کافی نبودن حمایت‌ها از بخش مردمی و جلب مشارکت‌های مردمی از سوی دو نهاد مهم قرآنی، سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی برخی اعضا مطرح و صریح‌ترین نقدها از سوی محمدحسین فریدونی، مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان شد. فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در این‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه بحث جلسه مذکور در مورد توسعه مشارکت‌های مردمی و جایگاه بخش مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی بود، درباره دو خلأ بیشتر صحبت شد.

وی افزود: توقع می‌رفت در این جلسه که یکی از دستورات آن توسعه مشارکت بخش مردمی بود، اداره کل متناظر این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهبردها و راهکارهای توسعه مشارکت مردمی را تدوین کرده و به جلسه ارائه دهد که اینگونه نشد.

فریدونی تصریح کرد: این نشان می‌دهد در این حوزه و در بخش مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خاصی انجام نشده و این تعجب‌برانگیز است. اگر یک اداره کل وظیفه‌اش توسعه مشارکت‌های مردمی است، اولین کاری که باید انجام دهد، تدوین سیاست‌ها، راهکارها و راهبردهای این کار و مطالعه و تنظیم آن است.

مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و بخش‌هایی که در این دو دستگاه به منظور توسعه مشارکت‌های مردمی فعال است، باید در مورد این مسائل فکر و مطالعه کنند، جلسات کارشناسی تشکیل دهند و خروجی این جلسات را به عنوان راهبردها و سیاست‌ها منتشر کنند.

فریدونی با اشاره به مشارکت بخش مردمی در احداث مدرسه‌ و بیمارستان‌ گفت: آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها برای احداث مدرسه و بیمارستان توانسته‌اند، مبالغ بسیاری جذب کنند، آیا مردم برای قرآن هزینه نمی‌کنند؟ هزینه می‌کنند، ولی برنامه‌ای برای ساماندهی مشارکت مردم انجام نداده‌ایم. بخش مردمی باید از ارتزاق بودجه دولت و انتظار برای این بودجه رها شود، حاکمیت وظیفه دارد، برای این موضوع سیاستگذاری کند و کارهایی انجام دهد تا به تدریج از طریق مشارکت مردمی این مسائل انجام شود.

وی در ادامه به نقدهایی به نحوه واگذاری برنامه‌ها به بخش مردمی گفت: واگذاری برنامه‌ها به بخش مردمی ذیل همین بحث مشارکت‌های مردمی است. وقتی می‌گویید سیاست کشور و برنامه‌های توسعه کشور این است که مردم و نهادهای مردمی در صحنه عمل باشند، توقع ایجاد می‌شود که برنامه‌ها به بخش مردمی واگذار شود. اصلاً نظام مالی کشور به نحوی است که دستگاه‌های اجرایی حق هزینه مستقیم ندارند. الان مسابقات قرآن، نمایشگاه قرآن و ... همه با سیستم دولتی انجام می‌شود در حالی که طبق قوانین به راحتی می‌شود این موارد را واگذار کرد.

فریدونی بیان کرد: مجموعه وزارت ارشاد در طی بیست سال گذشته در قسمت آموزش صرفاً به کار آموزش عمومی قرآن پرداخته است. این در حالی است که وظیفه و مأموریت اصلی این اداره کل ورود به آموزش عمومی قرآن یا برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم نیست، بلکه کار اصلی طراحی و توسعه آموزش‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برای موسسات است. الان تعداد بسیار زیادی حافظ، قاری و فعال قرآنی در موسسات داریم که آموزش ندیده‌اند، این افراد از نظر قرآنی نسبتاً قوی هستند، اما توانمندی هنری، فرهنگی و رسانه‌ای ضعیفی دارند به همین خاطر است که در تولید یک برنامه ترویجی و رسانه‌ای مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه آموزش هنری، فرهنگی و رسانه‌ای جای خود را به آموزش عمومی داده است، گفت: ما نهاد رسمی دیگری نداریم و رسماً مسئولیت آموزش هنری و رسانه‌ای به فعالان قرآنی سپرده شده است، اما متأسفانه به جای آموزش‌هایی که در مأموریت‌های وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است، به آموزش عمومی پرداخته می‌شود.

مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به طرح بشری اداره کل توسعه مشارکت مردمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر قاری را یک مُبَلِغ بدانیم، بله، آموزش فصیح‌خوانی قرآن جزء آموزش‌های اولیه و اساسی تربیت قاری و مبلغ قرآن می‌تواند به عنوان وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شود، اما اینکه تمام کار یک اداره کل منحصر به این موضوع شود و نیروهای اصلی این مجموعه خودشان مستقیماً به استان‌ها بروند و مجری و مدرس باشند، محل تأمل است.

وی با تأکید بر برخی وجوه مثبت طرح بشری افزود: طرح بشری می‌تواند از سوی یک موسسه موفق به عنوان یک پروژه در سراسر کشور اجرا شود.

انتهای پیام
captcha