برخی جریانات رسانه‌ای به دنبال به حاشیه بردن اصل توافق ایران و عربستان هستند + فیلم
کد خبر: 4127840
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کنعانی در پاسخ به سؤال ایکنا:

برخی جریانات رسانه‌ای به دنبال به حاشیه بردن اصل توافق ایران و عربستان هستند + فیلم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال ایکنا درباره برخی حواشی توافق ایران و عربستان از جمله تعهد تهران برای پرداخت غرامت حمله به سفارت عربستان گفت: بلافاصله بعد از توافق شاهد شکل‌گیری یک سری جریانات رسانه‌ای با طرح برخی موضوعات حاشیه‌ای هستیم که کاملاً روشن است می‌خواهند حاشیه را بر متن غلبه داده و اصل توافق را تحت‌الشعاع قرار دهند.

ناصر کنعانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز، دوشنبه 22 اسفند، با اشاره به روز شهدا، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، امنیت، مدافعان حرم و نیز شهدای رسانه و دیپلمات کشور را گرامی داشت.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره موضوع توافق حاصله پیرامون تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و تکذیب آن از سوی مقام‌های آ‌مریکایی و نیز اعتماد به این کشور گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی رسانه ای به این مسئله اشاره کرده‌اند و بعد از آن هم توضیحاتی درباره واکنش تعجب‌برانگیز آمریکایی‌های ارائه دادم. ما معتقدیم روند مذاکرات میان ایران و آمریکا باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. جمهوری اسلامی ایران بارها ثابت کرده و اکنون هم مورد تأکید قرار می‌دهد و در عمل هم نشان داده که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر اعتقاد دارد و به آن پایبند است و دیپلماسی بهترین ابزار برای حل و فصل اختلافات محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: این گفت‌وگوها در ارتباط با زندانیان و مابقی مسائل از طریق واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام شده و از طریق واسطه همچنان ادامه دارد. در برخی موضوعات از جمله زندانیان قبلاً به توافق‌هایی دست یافته بودیم و طرف آمریکایی پذیرفته بود در یک مرحله این موضوع انجام شود و ارتباطی با روند مذاکرات برجام نداشته باشد البته بعدها آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد این کار را به عنوان یک موضوع انسانی انجام دهد و مشکلات فنی آمریکا به خودش ارتباط دارد، ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها برخورد واقع بینانه داشته باشند این موضوع به عنوان موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.

کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: همانطور که بارها به آن اشاره کردیم دست یافتن به هرگونه توافقی نیازمند اخذ تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی است تا مطمئن شویم دولت آمریکا به توافق جدید پایبند خواهد ماند.

وی درباره توافق میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط تأکید کرد: این توافقی که صورت گرفت نتیجه یکسال‌ونیم تلاش و مذاکره است. در دوره‌های مختلفی گفت‌وگوهای دوجانبه میان ایران و عربستان انجام شد و در این میان برخی کشورها نقش مؤثری را در قالب میانجی و میزبان مذاکرات انجام دادند که باید در اینجا به برگزاری پنج دور نشست دوجانبه در بغداد و سه دور نشست دوجانبه به میزبانی عمان در مسقط اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: قبل از سفر آقای شی به ریاض و نیز قبل از سفر آقای رئیسی به پکن گفت‌وگوها و مشورت‌های دیپلماتیک میان ایران و عربستان جریان داشت. همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به چین نمایندگانی از دو کشور ایران و عربستان در پکن حضور داشتند و نشست‌های دوجانبه را برگزار کردند. طرف ایرانی معتقد بود برای بازگشت روابط دو کشور به مسیر عادی با حسن نیت وجود داشته باشد. در زمان سفر و حضور آقای رئیسی در پکن و در دیدار خصوصی که با رئیس جمهور چین انجام شد، رئیس جمهور چین پیام طرف عربستانی را به رئیس جمهور کشورمان منتقل کرد.

وی افزود: در کنار گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور، میان وزرای خارجه ایران و چین هم گفت‌وگوهایی جریان داشت و ابعاد موضوع توافق مورد بررسی قرار گرفت ولی به دلیل اینکه بخشی از این گفت‌وگوها مرتبط با مشکلات امنیتی بود، توافق شد تا گفت‌وگوی جدیدی در سطحی بالاتر از گفت‌وگوهایی که قبلاً در بغداد و مسقط انجام شده بود، صورت بگیرد و در همین چارچوب توافق شد گفت‌وگو در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی آن انجام شود، البته مسئولان سیاسی، امنیتی و نظامی از جمله دو مدیرکل ذی‌ربط وزارت خارجه حضور داشتند.

کنعانی با بیان اینکه در دور جدید گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان موضوعات مختلف بررسی و حل آنها مورد اهتمام دو کشور واقع شد و حل این موارد می‌توانست گره‌گشای ازسرگیری روابط دو کشور باشد و لذا با حسن نیت دو کشور و با میانجی‌گری مثبت چین طرفین به از سرگیری روابط دست یافتند و سپس توافق شد حداکثر تا سقف دو ماه بعد از امضای این بیانیه سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شوند. همچنین وزارت خارجه‌های دو کشور در تلاش هستند تا دیدار و تماسی میان وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شود که امیدواریم به زودی انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به نقش چین در این توافق اشاره کرد و گفت: به واقع دولت چین نقش مهمی را در این توافق ایفا کرد و نشان داد با حسن نیت به دنبال صلح و ثبات در غرب آسیا و کل قاره آسیاست و این نقش از منظر ایران قابل تقدیر است و به ایجاد صلح و ثبات وامنیت جمعی در منطقه منجر می‌شود.

به گفته وی، توافق ایران و عربستان آثار مثبتی در زمینه‌های مختلفی مانند تقویت همکاری و همگرایی مشترک در منطقه برای کمک به تحکیم صلح و ثبات به ویژه در حوزه راهبردی خلیج فارس به دنبال دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به بحث مذاکرات میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: این مذاکرات از طریق واسطه‌هایی در حال انجام است و پیام‌های متعددی بین دو کشور رد و بدل می‌شود. در بحث تبادل زندانیان پیش از این توافق مکتوب از طریق واسطه‌ها امضا شده است اما طرفی که دارد تکذیب می‌کند آمریکاست.

وی به مواضع ند پرایس واکنش نشان داد و افزود: سؤال من از طرف آمریکایی این است آیا آمریکا در خلأ برروی این موضوع کار می‌کند یا از طریق واسطه‌ها؟ در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیپلماسی و واسطه‌ها فعال هستند و مشکلات آمریکا به موضوعات داخلی این کشور و رقابت‌های درونی آن برمی‌گردد.

کنعانی در این نشست خبری به احتمال از سرگیری روابط ایران و بحرین اشاره کرد و گفت: همانطورکه اثبات شد دیپلماسی اثربخشی مثبت خود را نشان داده که ازسرگیری روابط سیاسی میان ایران و عربستان مؤثر بودن راهکارهای دیپلماتیک را نشان می‌دهد و روابط ایران و بحرین هم از این قاعده مستثنی نیست. جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی قوی برای توسعه روابط با همسایگان خود دارد و براساس اصل همسایه‌محوری و سیاست همسایگی به سمت گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و کشورهای آسیا روی آورده است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شکل گرفته این اتفاق مثبت می‌تواند در قبال دیگر کشورهای منطقه مانند بحرین تکرار شود.

وی درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه ما قرار دارد و با اهتمام جدی آن را دنبال می‌کنیم مسائلی راجع به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است. ما معتقدیم بلوکه کردن پول‌های ایران اقدامی غیرقانونی است و دولت آمریکا حقی ندارد چنین کاری کند و در روابط ایران با دیگر کشورها دخالت کند. این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها آزادسازی دارایی‌های کشورمان رقم بخورد ولی به طور کلی ما روند را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره روابط ایران و عراق گفت: چارچوب‌های خوبی برای مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور در جریان است. دولت عراق کشوری متعهد و ملتزم است و همواره تلاش کرده از فشارهای دولت آمریکا بکاهد و آن را حل و فصل کند. همکاری‌های مالی و پولی جمهوری اسلامی ایران و عراق در چارچوب‌های مورد توافق ادامه دارد.

کنعانی با اشاره به تحولات یمن هم عنوان کرد: امیدواریم توافق میان ایران و عربستان نتایج مثبتی برای یمن در پی داشته باشد. خود یمنی‌ها باید در رابطه با آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند. جنگ یمن راهکار نبود و خسارت‌هایی را برای یمن، عربستان و کل منطقه به دنبال داشت. در موضوع یمن معتقدیم در ارتباط با تحولات این کشور خود یمنی‌ها تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به موضوع روابط ایران و اردن هم اشاره کرد و افزود: هیچگاه گفت‌وگوهای میان دو کشور متوقف نشده و در نشست «بغداد دو» میان وزیر امور خارجه کشورمان و با پادشاه اردن  دیدار و گفت‌وگویی صورت پذیرفت. امیدواریم فضای مثبتی که بعد از احیای روابط ایران و عربستان شکل گرفته اثرگذار باشد و بتوانیم با دیگر کشورها منطقه روابط سازنده‌ای داشته باشیم.

کنعانی به سفر علی باقری به مسقط پایتخت عمان هم اشاره کرد و در این رابطه گفت: سفر آقای باقری به مسقط به منظور برگزاری نهمین دور مشورت‌های سیاسی میان دو کشور انجام شد و در جریان این سفر با همتای عمانی خود و وزیر خارجه این کشور دیدارهایی را انجام داده است و موضوعات دوجانبه و در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه روابط ایران و عربستان بحث و گفت‌وگو شد. عمان جایگاه ویژه‌ای در روابط خارجی ایران دارد و طبیعی است در این نشست‌ها درباره عمان نقش‌آفرینی عمان در موضوعات مختلف صحبت شود.

کنعانی در ادامه در رابطه با احتمال گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران با شورای همکاری خلیج فارس اظهار کرد: ایران از هرگونه تحرک دیپلماتیکی که به همگرایی سیاسی در منطقه منجر می‌شود استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از استقبال ایران از بهبود روابط سوریه با همسایگان خود خبر داد و گفت: این اتفاق از اولویت‌های مهم سیاست خارجی ایران است و معتقدیم حسن همجواری بین سوریه با کشورهای همسایه خود به صلح و ثبات در این کشور و منطقه کمک می‌کند.

کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود اتهامات وارده به ایران درباره صادرات تسلیحات به روسیه را قویاً تکذیب کرد و از اعلام موضع ایران به اوکراین برای توقف جنگ خبر داد.

ناصر کنعانی در پاسخ به خبرنگار ایکنا، پیرامون حواشی شکل‌گرفته بعد از اعلام خبر توافق ایران و عربستان از جمله اینکه ایران متعهد شده به دلیل حمله به سفارت عربستان به این کشور غرامت بپردازد، گفت: بلافاصله بعد از توافق شاهد شکل‌گیری یک سری جریانات رسانه‌ای با برخی موضوعات حاشیه‌ای هستیم که کاملاً روشن است می‌خواهند حاشیه را بر متن غلبه دهند و اصل توافق را تحت‌الشعاع قرار دهند. این موضوعاتی که از سوی برخی رسانه‌ها دیده می‌شود و ریشه‌های آن را خارج از کشور می‌بینیم، تلاش‌هایی در جهت تحت الشعاع قرار دادن تحول مثبت در مناسبات سیاسی ایران و عربستان است. ما خیلی مایل نیستیم این موضوعات را محل قضاوت و توجه قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha