اولین مدرسه اوتیسم کردستان در سنندج کلنگ‌زنی شد
کد خبر: 4131058
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

اولین مدرسه اوتیسم کردستان در سنندج کلنگ‌زنی شد

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی خیرساز ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در سه هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای ۱۰ کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضاهای مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی در سنندج کلنگ‌زنی شده است.

آموزش به دانش‌آموزان اوتیسمی

طالب محمدی، رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه 13 فروردین (دوم آوریل) به عنوان روز جهانی آگاه‌سازی اوتیسم در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، گفت: روز جهانی آگاهی از اتیسم، روز افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد این اختلال است، زیرا تنها آگاهی می تواند منجر به پذیرش آن شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانش‌آموز دارای اختلال اوتیسم در استان وجود دارد، افزود: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر سه نفر حضور داشته باشند.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به آمار رو به افزایش اوتیسم در استان، بیان کرد: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

وی در ادامه گفت: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودکان که از سنین زیر سه‌ سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

محمدی اظهار کرد: خدمات آموزشی بر اساس روش‌های جدید آموزش این کودکان مانند روش تیچ (TEACCH) و خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش‌آموزان اختلال طیف اوتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری یک در 80 یا یک درصد است وابتلا به آن در آقایان چهار برابر بانوان است، افزود: ژنتیک مهم‌ترین عامل در ابتلا به این اختلال است.

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان افزود: در اجرای تفاهم‌نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر شد، تمام دانش‌آموزان طیف اوتیسم استان به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.

محمدی در ادامه گفت: اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی خیرساز ویژه دانش‌آموزان اوتیسم در سه هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای ۱۰ کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضاهای مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی در سنندج کلنگ‌زنی شده است.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اوتیسم ۱۰ برابر مدارس عادی است، یادآور شد: از مسئولان و خیران انتظار می‌رود که همواره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.

انتهای پیام
captcha