چگونه از ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را ببریم
کد خبر: 4131337
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵

چگونه از ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را ببریم

معاون نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا به تشریح چگونگی استفاده حداکثری از ماه مبارک رمضان پرداخت‌ و گفت: بر اساس روایت نقل شده، بهترین عبادت در ماه مبارک رمضان حفظ نفس اماره است. انس با قرآن یکی دیگر از اعمالی است که در ماه مبارک رمضان به آن توجه خاصی شده است.

مهدی صفایی معاون نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سیناحجت‌الاسلام مهدی صفایی، معاون نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، درباره چگونگی استفاده حداکثری از ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با مراجعه به برخی روایات، در ماه مبارک رمضان رسول خدا خطبه‌‌ای را ایراد می‌کند که ای مردم همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است این ماه نزد خداوند برترین ماه و روزهایش نزد خداوند برترین روز است‌. شب‌هایش برترین شب و ساعت‌هایش بهترین ساعات است. در این ماه به مهمانی خداوند دعوت شده‌اید و از کسانی قرار گرفته‌اید که رحمت خداوند شامل حالشان شده، نفس‌های شما در این ماه تسبیح و خواب شما عبادت است.

وی ادامه داد: بر اساس روایات پس از ایراد این خطبه، علی(ع) سوال می‌کند یا رسول الله بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ رسول خدا می‌فرمایند بهترین اعمال در این ماه این است که انسان از حرام‌های خداوند خویشتن داری کند و به محرمات نزدیک نشود.

صفایی یادآور شد: بر اساس روایت نقل شده، بهترین عبادت در ماه مبارک رمضان حفظ نفس اماره است. انس با قرآن یکی دیگر از اعمالی است که در ماه مبارک رمضان به آن توجه خاصی شده است، علاوه بر تلاوت و مأنوس شدن با قرآن، ادعیه‌های خاصی هستند که معصومین به آن توجه خاصی داشته‌اند. از جمله آنها دعای افتتاح که در مفاتیح به آن ذکر شده و توصیه شده هر شب دعای افتتاح یا دعای ابوحمزه خوانده شود.

وی تاکید کرد: لازم نیست که این دعا حتما از ابتدا تا انتها خواند شود بلکه پیش از سحر و یا شب هنگام هر مقدار از فرازهایی از این دعاها که توانایی داشتیم و می‌توانستیم بر روی آنها توجه داشته باشیم، قرائت کنیم.

صفایی گفت: یکی از بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان انس با قرآن و دعاخوانی است. البته در روایات داریم انسان نباید برای انجام اعمال عبادی حتما خودش را موظف کند و در مضیقه قرار دهد. افراد روزه‌دار حتما بر خود لازم بداند که در این ماه یک دور کامل قرآن را تلاوت کند. بلکه در حد توان قرآن را کامل بخواند، به معنایش توجه کافی کند و مفاهیم آن را در زندگی خود جاری و ساری کند.

وی توجه به شب‌های قدر را یکی دیگر از اعمال ماه مبارک عنوان کرد و گفت: در شب قدر است که مقدرات انسان تعیین می‌شود و اگر انسان بخواهد بهترین استفاده را از این ماه ببرد باید خودسازی را از ماه رجب و شعبان آغاز کرده باشد.

معاون نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی در ادامه اظهار کرد: کسانی که در این ماه روزه نیستند نیز می‌توانند مشمول این برکات شوند به عبارتی ماه رمضان فقط به روزه داران تعلق ندارد بلکه هر کس به خدای متعال و قرآن و ادعیه توجه داشته باشد می‌تواند در این ماه رشد کند. لازم نیست این شخص حتما روزه‌دار باشد چراکه برخی از نظر جسمی مشکلاتی دارند و پزشک روزه را برای آنها ممنوع کرده است.

وی در پایان گفت: این افراد گرچه روزه نمی‌گیرند اما باید مماشات کنند و سعی کنند حرمت ماه مبارک را نگه دارند و مانند روزهای عادی از خوراکی ها استفاده نکنند. البته در نماز جماعات شرکت کنند و تا حد امکان از دعاها و قرائت قرآن غافل نشوند.

انتهای پیام
captcha