نام‌گذاری‌های سالانه برای دستیابی به جامعه قرآنی مطلوب است
کد خبر: 4132043
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
خطیب جمعه تهران:

نام‌گذاری‌های سالانه برای دستیابی به جامعه قرآنی مطلوب است

حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه جامعه قرآنی سه ویژگی دارد، گفت: اول امنیت که زیربنای توسعه محسوب شده و اگر امنیت نباشد اقتصاد، فرهنگ و دیگر موارد نیست. دومین ویژگی مربوط به آرامش مردم و سومین ویژگی هم به اقتصاد آباد مرتبط است و نام‌گذاری‌های سالانه نیز به خاطر این است که به این جامعه قرآنی مطلوب دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، ۱۸ فروردین ماه در خطبه اول نماز جمعه که در دانشگاه تهران برگزار شد، با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن مسیر تقوا گفت: در این زندگی برخی‌ها برنده نهایی و فائز هستند. امام مجتبی (ع) می‌فرمایند: برنده نهایی زندگی کسی است که خدایی زندگی کند و از پرهیزکاران و اهل تقوا باشد.

وی با بیان اینکه در این ایام باید بر مقوله ولایت و سبک زندگی زاهدانه امامان تدبر شود، افزود: امامان ما مردم‌دار بودند و با محرومان هم‌دردی می‌کردند. در رابطه زندگی اهل بیت(ع) با خداوند سراسر عشق را می‌بینیم. امیرالمؤمنین(ع) در کلامی عاشقان خدا را اینگونه تفسیر می‌کنند که همه کارهایشان برای خداست، علمشان در راه خدا مصرف می‌شود، بندگان خدا را دوست دارد، از کسی بغض و کینه به دل نمی‌گیرد و حرف زدن و حرف نزدنشان برای خداست. اهل بیت ما اینگونه بودند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: اهل بیت(ع) اهل انفاق بودند و در راه خدا انفاق می‌کردند و انتظار تشکر هم از مردم نداشتند. عشق به شهادت از دیگر ویژگی‌های اهل بیت(ع) بوده طوری که امام علی (ع) می‌فرمایند من به عشق شهادت زنده هستم.

بنابرین گزارش حجت الاسلام خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به نام‌گذاری سال گفت: این نام‌گذاری‌ها که رهبر انقلاب انجام می‌دهند تشریفات نیست بلکه حاصل کار کارشناسی است. نام‌گذاری‌ امسال نقشه راهی برای مسئولان در راستای مهار تورم محسوب می‌شود و کاملاً حکیمانه بوده است. تورم مشکل هرساله مردم است و مردم انتظار دارند تورم و گرانی‌ها مهار شود و مهار تورم و رشد تولید در دستور کار مسئولان قرار داشته باشد. اگر تورم مهار شود و تولید رشد نکند منجر به رکود می‌شود و این به ضرر کشور است و مقام معظم رهبری با این هدف از این دو واژه با هم استفاده کرده‌اند.

مشکلات اقتصادی زیربنای برخی آسیب‌های فرهنگی

وی ادامه داد: بیش از یک دهه هست با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم و مقام معظم رهبری هم همواره چندین سال است عناوین اقتصادی را استفاده می‌کنند تا نظر مسئولان را نسبت به این مشکلات جلب سازند، البته نه اینکه مشکلات فرهنگی وجود نداشته باشد بلکه مسائل اقتصادی در این ایام و در این سال‌ها مسئله اصلی و چه بسا زیربنای برخی آسیب‌های فرهنگی بوده است.

وی افزود: جامعه قرآنی سه ویژگی دارد؛ اول امنیت که زیربنای توسعه محسوب شده و اگر امنیت نباشد اقتصاد، فرهنگ و دیگر موارد نیست و لذا امنیت زیربنای همه توسعه‌هاست. دومین ویژگی مربوط به آرامش مردم بوده و سومین ویژگی هم به اقتصاد آباد مرتبط است. این شعارها و این نام‌گذاری‌ها به خاطر این است که به این جامعه قرآنی مطلوب دست پیدا کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدار اخیر مسئولان نظام با مقام معظم رهبری گفت: در این دیدار رهبر انقلاب فرمودند تحولات سیاسی به سمت تضعیف جبهه دشمن پیش می‌رود و در این رابطه کدهایی را دادند؛ یک: آمریکای اوباما ضعیف‌تر از آمریکای بوش بود و آمریکای ترامپ ضعیف‌تر از آمریکای اوباما و آمریکای بایدن هم ضعیف‌تر از آمریکای ترامپ است و این واقعیتی است که دنیا به آن اعتراف دارد. دوم: آمریکا زمانی اعلام کرد قصد ایجاد جبهه متحد عربی ضدایران را دارد و عکس آن نتیجه داد، طوری که توافق ایران و عربستان و توافق با دیگر کشورهای عربی را شاهد هستیم و ترامپ هم گفت اگر من بودم اجازه این توافق را نمی‌دادم. سوم: آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالات متحده بوده اما هر دولتی که در کشورهای آمریکای لاتین بر سر کار می‌آید ضدآمریکایی هستند و مردم به ضدآمریکایی‌ها رأی می‌دهند و این نشان‌دهنده آن است که آمریکایی‌ها به مطلوبشان نرسیده‌اند. به عنوان مثال آمریکا رئیس جمهور ونزوئلا را هم انتخاب کرد و لشکر و پول هم در اختیارش قرار داد ولی نتیجه نگرفت و می‌بینیم امروز آمریکا در حال تضعیف است.

خاتمی افزود: وعده خدا این است که دشمن و شیاطین تضعیف خواهند شد و خداست که نقشه دشمن را نقش بر آب می‌کند. خداوند تأکید می‌کند با او باشیم و دشمن هیچ غلطی نخواهد کرد.

تزلزل بی‌سابقه رژیم صهیونیستی

وی با اشاره به تزلزل بی‌سابقه رژیم صهیونیستی گفت: مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: امروز گرفتاری‌ها و مشکلاتی که رژیم منحوس صهیونیستی در طول 75 سال گذشته داشته بی‌سابقه است. مهاجرت‌ها در این رژیم غوغا می‌کند و نزدیک به دو میلیون اسرائیلی دیگر نمی‌خواهند در بلاد غصبی زندگی کنند، در طول چهار سال چهار نخست وزیر تغییر داده‌اند، ائتلاف‌های حزبی هنوز شکل نگرفته‌اند متلاشی می‌شوند، دوقطبی شدید در سراسر رژیم سیاه صهیونیستی شدت یافته و تظاهرات صدها هزار نفری در شهرهای این رژیم به پا شده و شعار مرگ بر حاکمانشان به گوش می‌رسد. این رژیم امروز مستأصل است. مقام معظم رهبری فرمودند: «من گفته بودم اینها 25 سال دیگر را نخواهند دید اما گویا خودشان عجله دارند زودتر از بین بروند.»

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: گنبد آهنین تشکیل داده‌اند ولی صد موشک به رژیم صهیونیستی اصابت کرد و گنبد آهنین تنها تعداد اندکی را منهدم کرد. فکر می‌کردند با گنبد آهنین می‌توانند مانع موشک‌هایی شوند که به سمتشان شلیک می‌شوند.

خاتمی افزود: هفته آینده روز قدس است و روز قدس یادگار امام خمینی(ره) و نماد زنده بودن ملت مسلمان ایران است. همه ما در این روز باشکوه شرکت خواهیم کرد و این روز اهمیت ویژه‌ای دارد. باید بدانیم رژیم صهیونیستی رو به زوال است. راهپیمایی روز قدس، یادآوری یار مظلوم بودن و ضدظالم بودن است و عمل به وصیت حضرت علی(ع) همان «مرگ بر اسرائیل» است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با حجاب گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که حجاب یک مسئله شرعی است و یک مسئله دولتی نیست. هرکس که دین‌باور است طبق فتوای همه مراجع حجاب‌باور هم است و هم حجاب را باور دارد و هم  به آن عمل می‌کند. بنا بر بیانات ایشان کشف حجاب هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی. امام خمینی(ره) در اولین هفته‌های انقلاب قاطعانه از حجاب گفتند و فرمودند حجاب به ویژه در ادارات باید رعایت شود.

بی‌حجابی‌ها عادی نیست

خاتمی با بیان اینکه این بی‌حجابی‌ها عادی نیست، یادآور شد: پشت صحنه این بی‌حجابی‌ها فروریختن بنیان خانواده و آرامش روانی جامعه و آندلوسیزه است و از این طریق آندلس یک کشور اسلامی را گرفتند. یک تئوریسین آمریکایی می‌گوید اگر به دو رکن در جمهوری اسلامی ضربه بزنیم ایران ساقط می‌شود، اول ولایت فقیه و دوم حجاب که اگر حجاب را بزنیم، ولایت فقیه را هم زده‌ایم که من به آنها می‌گویم کور خوانده‌اید و آرزویتان را به گور می‌برید.

وی بیان کرد: بی‌حجاب‌ها نیز جز این ملت هستند و اگر بدانند دشمن در پشت صحنه چه شرارت‌هایی را دنبال می‌کند دست از این رفتار نادرست برمی‌دارند. خوشبختانه وزارت کشور بیانیه خوبی را درباره حجاب منتشر کرد و با دو شرط تحسین این ملت را خدمتتان می‌گویم؛ اول اینکه این بیانیه شعار نباشد. مردم می‌خواهند در عمل ببینند که آیا دولت و نظام به وظیفه خود عمل می‌کند یا خیر. شرط دوم آن است که در قصه حجاب همه نهادهای مربوطه وارد شوند چراکه یک نهاد نمی‌تواند به تنهایی این عملیات عظیم را دنبال کند مثل جنگ تحمیلی، لذا همه آنهایی که مسئولیت دارند وارد شوند و کمک کنند. کشور، کشور اسلامی است و شهدا رفتند تا اسلام حاکم شود نه اینکه بی‌حجابی بیاید و هنوز که هنوز است شهید تقدیم نظام و کشور می‌شود و اخیراً دو شهید مدافع حرم تقدیم شده و همه این شهدا می‌گویند حجاب، حجاب، حجاب. دل متدینین از بی‌حجابی خون است به داد برسید.

امر به معروف و نهی از منکر را با زبان قرآنی داشته باشیم

خطیب جمعه تهران در پایان با بیان اینکه همه چیز در این کشور باید بر محور قانون باشد، گفت: حتی در مقابله با بی‌حجابی، اقدام خودسرانه و بی‌قانون صورت بگیرد، همین اقدام خلاف شرع است. قانون‌شکنی منکر و بی‌حجابی هم منکر. همه باید امر به معروف و نهی از منکر را با زبان قرآنی و مؤدبانه داشته باشیم، اما اگر کار به عمل رسید بگذارند دستگاه‌ها قانونی و مسئولان مربوطه اقدام کنند، چراکه کارهای خودسرانه و بی‌حساب و کتاب کار را خراب می‌کند و حرکت مقدس مبارزه با بی‌حجابی را از بین خواهد برد.

انتهای پیام
captcha