گله مردم از حضور کمرنگ مدیران فرهنگی و قرآنی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4134099
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷

گله مردم از حضور کمرنگ مدیران فرهنگی و قرآنی در نمایشگاه قرآن

در نشست کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم یکی از حضار از ضعف حضور مدیران فرهنگی و قرآنی در نمایشگاه گله کرد.

تولیدات رسانه‌ای اولویت کمیسیون تبلیغ و ترویج؛ نسبت نمایشگاه قرآن با اسناد راهبردی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی میزان اجرایی‌‌سازی سند راهبردی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با حضور حسین سلیمانی، سرپرست دبیرخانه این کمیسیون و رضا سلامت‌‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شامگاه جمعه 25 فروردین‌، در غرفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین سلیمانی، سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به بیان برخی کلیات در مورد این کمیسیون پرداخت و گفت: بعد از تصویب منشور توسعه و اسناد راهبردی یکی از موضوعاتی که در دستور کار دبیرخانه‌های کمیسیون‌ها قرار گرفت اجرایی‌سازی اسناد راهبردی بود. برای اینکه این اسناد اجرایی‌سازی شود شناسامه اقدامات در دبیرخانه تدوین و در کمیسیون به تصویب رسید. در ادامه ذیل شناسنامه اقدامات برای هر اقدامی پروژه‌های برای اجرایی‌سازی تعریف شد.

سلیمانی افزود: از سال 1396 که سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به تصویب رسید، موضوع اجرایی‌سازی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. تا سال گذشته که زمان مدیریت پیشین کمیسیون بود، بر اساس اعتبارات سالانه‌ای که اختصاص می‌یافت یک سری پروژه‌ها طبق اولویت به اجرا در می‌آمد. یکسری برنامه‌ها هم از طریق اعتباراتِ خود دستگاه‌ها انجام می‌شد.

اولویت‌های کمیسیون تبلیغ و ترویج 

سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه اولویت‌های امسال کمیسیون تبلیغ و ترویج تدوین شده و در کارگروه برنامه و اعتبارات به تصویب رسیده است، گفت: بعد از این مرحله زمان برنامه‌ریزی برای اجرایی‌سازی خواهد بود، از دستگاه‌ها خواسته‌ایم تا برنامه‌های خود را برای اجرای‌سازی اولویت‌ها در سال 1402 اعلام کنند، برخی این کار را انجام داده و انشاالله در جلسه آتی کمیسیون این برنامه‌ها به تصویب خواهد رسید تا کار اجرایی‌سازی آغاز شود.

وی افزود: کارگروه برنامه و اعتبارات کمیسیون در دی‌ سال گذشته تشکیل جلسه داد و اعضای اصلی آن شامل نهادها و سازمان‌هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، دبیرخانه شواری توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان صدا و سیما، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت مردمی، نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری و سازمان اوقاف است، کار تدوین برنامه‌ها و اولویت‌های سال 1402 در این کارگروه انجام شده است. البته برخی دستگاه‌ها که برای سال 1401 برنامه ارائه داده بودند نیز به فراخور در جلسات کارگروه حضور یافته‌اند.

سلیمانی در ادامه به بیان اولویت‌های اجرایی کمیسیون تبلیغ و ترویج در سال 1402 اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت کمیسیون برای سال 1402 تولیدات رسانه‌ای خواهد بود، به این معنا که در این سال به برنامه‌هایی که به توسعه کمی و کیفی محصولات رسانه‌ای ارتباط دارند اولویت داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت دیگر ما ارتقاء سطح نیروی انسانی در حوزه تبلیغ و ترویج است، افزود: در این بخش با همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان تبلیغات اسلامی دوره‌هایی برای ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای و مهارت‌های تبلیغی و ترویجی حوزه فعالیت‌های قرآنی در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: مقرر شده بود اسناد راهبردی به نحوی فعالیت حوزه تخصصی خود را تحت پوشش قرار دهند، یعنی فعالیت‌هایی که در حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش و پژوهش و آموزش عمومی قرآن وجود دارد به نحوی در خود اسناد راهبردی جایابی شود.

نسبت نمایشگاه قرآن با سند راهبردی

وی با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی قرآن و نسبت آن با کمیسیون تبلیغ و ترویج و سند راهبردی آن، افزود: آیا می‌توانیم نمایشگاه قرآن را به صورت تخصصی ذیل سند تبلیغ و ترویج جایابی کنیم؟ آیا سامانه و ساختار محتوایی، ساختار ارائه نمایشگاهی با نمایشگاه قرآن منطبق است یا خیر؟ این انطباق چند درصد است و چقدر می‌تواند بیشتر و بهتر شود؟

در ادامه این نشست حسین سلیمانی، در پاسخ به مباحث مطرح شده، بیان کرد: اگر نمایشگاه قرآن را به عنوان یک رویداد نمایشگاهی در نظر بگیریم، برپایی این رویداد و صِرف حضور دستگاه‌ها و نهادها در راستای تحقق اهداف سند و منشور توسعه فرهنگ قرآنی است. اما اگر بخواهیم تخصصی وارد موضوع شویم، یکسری از بخش‌های نمایشگاه مستقیماً این رسالت را انجام می‌دهد و یکسری دیگر از بخش‌ها هم ذیل منشور و ذیل اسناد راهبری فعالیتی انجام نمی‌دهند.

سلیمانی با تأکید بر اینکه به طور جزئی نمی‌توان در مورد تک تک بخش‌ها و غرفه‌ها و نسبت آنها با کمیسیون و اسناد راهبردی بحث کرد، گفت: کلیت کار و حرکت رو به جلوی نمایشگاه به گونه‌ای است که انشاالله در سال‌های آینده بتواند پوشش 90 درصدی را محقق کند. در حال حاضر هم به اعتقاد من حدود 70 تا 80 درصد فعالیت‌های نمایشگاه با اسناد راهبردی مطابقت داشته باشد. البته از برخی بخش‌ها غفلت شده است، من خودم بخش تولیدات رسانه‌ای را کمتر در نمایشگاه دیده‌ام.

اقداماتی برای اجرایی‌سازی اسناد 

سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ادامه در مورد اقداماتی که برای اجرایی‌سازی اقدامات سند راهبردی این کمیسیون طراحی شده است، بیان کرد: از آنجایی که خیلی در حوزه تولیدات رسانه‌ای کم کاری وجود دارد و کار مدون و دقیقی انجام نشده است، همانطور که گفته شد اولویت اول ما در بین این اقدامات تولید آثار رسانه‌ای است. امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی نقاط ضعف شناسایی شود و برای سال‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

وی گفت: ما برای برپایی نمایشگاه قرآن یک ایده‌آل و یک وضع موجود داریم، وضعیت فعلی نشان می‌دهد با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم، نمایشگاه باید محلی باشد که مخاطب پس از مراجعه و بازدید از بخش‌های مختلف آن با تغییر رفتار مواجه شود و اثر این حضور را در رفتار او مشاهده کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد یعنی نمایشگاه اثرگذار و ایده آل بوده است. دوستان ما در نمایشگاه تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند و سال به سال این پیشرفت وجود داشته است.

نقدهایی به نمایشگاه قرآن 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکات کوتاه دیگری پرداخت و گفت: نمایشگاه در انتهای فرایند و زنجیره تولید قرار دارد، یعنی ما یک زنجیره تولیدی برای تبدیل محتوا و نص قرآن به محصول یا خدمت داریم، در این فرایند نیازمند عناصر واسطی هستیم. نمایشگاه محل ارائه این خدمات و این محصول است. یعنی اگر مراجعه‌کننده‌ای هر سال به نمایشگاه بیاید باید متوجه تفاوت‌ها در عرضه محصولات و خدمات جدید و نوپدید باشد و بتواند آنها را رصد کند. نکته دیگر اطلاع‌رسانی نمایشگاه برای مخاطبان است که مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات قرآنی هستند. بر اساس این دو ویژگی می‌توانیم نمایشگاه قرآن را ارزیابی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن برای مدیران قرآنی نقطه تماس با مصرف‌کنندگان است، بیان کرد: یکی از انتقادات جدی که به نمایشگاه قرآن، به مدیران فرهنگی کشور، مدیران قرآنی کشور و مدیران وزارت ارشاد وارد است این است که حضور بسیار کمرنگی دارند. بخش مردمی گلایه داشتند که چرا مدیران مرتبط با خودشان هیچ حضوری در این بخش نداشته است.

انتهای پیام
captcha