جهت‌گیری برنامه‌های قرآنی بر اساس منویات رهبری
کد خبر: 4135500
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
سیدمحمدجواد آل‌احمد بیان کرد:

جهت‌گیری برنامه‌های قرآنی بر اساس منویات رهبری

سرپرست دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه مجمع مشورتی این شورا بیان کرد: چشم‌اندازها، برنامه‌ها و چارچوب‌های راهبردی ما بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب تدوین شده است و باید برای تحقق این فرامین از جمله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم به‌عنوان یک مطالبه کمّی حرکت کنیم.

جهت‌گیری برنامه‌های قرآنی بر اساس منویات رهبری

به گزارش ایکنا، صد و سی و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، روز گذشته، 29 فروردین‌ماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضای این مجمع و به منظور بررسی نحوه عملکرد دستگاه‌ها در اجرایی‌سازی تصمیمات جلسات مجمع مشورتی در سال 1401 برگزار شد.

تأکید بر فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها 

در ابتدای این جلسه سیدمحمدجواد آل‌احمد، سرپرست دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس مجمع مشورتی بر ضرورت احیای نقش و جایگاه مجمع مشورتی و فعال‌تر شدن کمیسیون‌های تخصصی تأکید کرد و افزود: فرصتی که برای خدمتگزاری به ساحت قرآن در اختیار ماست همانند فرصت شب‌های قدر است که بهره‌مندی و اغتنام از این فرصت‌های زمانی و مکانی برای فعالیت قرآنی به تلاش و اهتمام ما وابسته است تا بعداً دچار اندوه یوم‌الحسرت نشویم.

وی در ترسیم اهمیت جایگاه مجمع مشورتی، آن را حلقه وصل کمیسیون‌ها و شورا دانست و افزود: خروجی مجمع ورودی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده و چشم‌انداز و افق مصوبات شورا مترتب بر فعالیت و تصمیمات دقیق مجمع مشورتی است. چنانچه این مجمع، پویا یا ضعیف عمل کند بالتبع شورا نیز پویا یا ضعیف خواهد شد.

آل‌احمد تصریح کرد: چشم‌اندازها، برنامه‌ها و چارچوب‌های راهبردی ما بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب تدوین شده است و باید برای تحقق این فرامین از جمله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم به‌عنوان یک مطالبه کمّی حرکت کنیم. هرچند که سخت است اما دور از دسترس نیست و با عزم و اهتمام جامعه قرآنی ما شدنی است.

جایابی فعالیت دستگاه‌ها ذیل اسناد راهبردی 

سرپرست دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر محوریت و اهتمام به اجرای اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، بیان کرد: باید همه فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادها ذیل اسناد راهبردی برنامه‌ریزی و جایابی شده و نظارت راهبردی شورای توسعه در این خصوص باید فعال‌تر شود.

سرپرست دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه اظهار کرد: مردمی‌سازی در امور قرآنی باید با جدیت و همکاری تمام دستگاه‌ها و ظرفیت‌ها پیگیری شود زیرا بهترین بستر برای فعالیت‌های قرآنی، ظرفیت مردم و مؤسسات مردمی است، لذا باید با مجامع و نهادهای مردمی ارتباط بیشتری برقرار کرد و در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها متمرکز نشویم.

بر اساس این گزارش در ادامه این جلسه، رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه بعد از معارفه اعضا و تأکید بر حضور همه اعضای اصلی مجمع، به بیان محتوای دستور نخست و مفاد مصوبات و تصمیمات مجمع مشورتی در سال 1401 و وضعیت اجرایی‌سازی آن‌ها پرداخت.

بسیج مسئول ارائه طرحی برای پایگاه قرآنی شدن مساجد است

بر همین اساس در ابتدا موضوع اجرای مدل مطلوب فعالیت قرآنی در مساجد مطرح شد؛ موضوعی که در جلسه 23 مجمع (برگزار شده در بیست و هشتم فروردین‌ماه 1401) مقرر شده بود با توجه به سوابق پیگیری مسجد طراز قرآنی در کارگروه قرآنی بنیاد خاتم‌الاوصیا (ص) و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی در یک مهلت یک ماهه ارائه شود. در اجرای این تصمیم، عنوان شد: «جلسات مشترکی میان دبیرخانه با فعالان حوزه مسجد طراز قرآنی تشکیل شد و بر پایه مسائل و ابعاد موضوع، پیشنهادی جهت درج در برنامه هفتم توسعه کشور مبنی بر توسعه و ترویج مساجد طراز قرآنی از سوی دبیرخانه ارائه شده است.»

جهت‌گیری برنامه‌های قرآنی بر اساس منویات رهبری

نهایتاً در خصوص این موضوع مقرر شد با توجه به اعلام آمادگی و سوابق فعالیت‌های سازمان بسیج مستضعفین و با موافقت اعضا، این سازمان، طرح پیشنهادی را ظرف یک هفته با نظرداشت اصل مردمی‌سازی، پیشران‌ها، جامعه هدف، نقش اساتید و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و فعال در این زمینه و برای اجرای یک‌ساله به دبیرخانه ارسال نمایند و بعد از جمع‌بندی طرح در دبیرخانه، موضوع در جلسه فوق‌العاده دو هفته آتی مجمع ارائه شود.

مصوبه مورد پیگیری بعدی، بررسی نحوه توسعه تولید محصولات قرآنی دانش‌بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال 1401 توسط کمیسیون تبلیغ و ترویج بود که با توجه به عملکرد ناقص مجری مقرر شد در اولین فرصت جلسه مشترک دبیرخانه شورا و دبیرخانه کمیسیون تبلیغ ترویج برگزار شود و بر اساس گزارش کمیسیون، تصمیم لازم جهت طرح در مجمع مشورتی اتخاذ شود.

موضوع بعدی، پیشنهاد ایجاد هیئت پایش و ‌نظارت شورا زیر نظر رئیس شورا بود که در جلسه 125 مجمع مشورتی (29 خرداد 1401) طرح و پیش‌نویس و مستنداتی در این راستا تهیه شده بود ولی در جلسات بعدی مجمع، اکثریت نمایندگان حقوقی دستگاه‌ها نظر موافق خود را اعلام نکردند و پس از بازنویسی و ارسال پیش‌نویس به دستگاه‌ها، فقط دو دستگاه (وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان دارالقرآن) نظر منفی خود را اعلام نمودند. پس از بحث و نظر مقرر شد تا این موضوع مجدداً در جلسه بعدی مجمع مطرح و تعیین تکلیف شود.

مصوبه مورد پیگیری بعدی، پیش‌نویس شرایط تخصصی انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی بود که در جلسه 126 مجمع (مورخ 2/5/1401)، مقرر شده بود موارد اصلاحی در گروه کارشناسی منتخب اعمال و طبق تفویض اختیار جلسه 56 شورای توسعه به عنوان مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغ شود. در ادامه پس از جلسات متعدد و کارگروه‌های منتخب متن پیش‌نویس نیازمند اصلاحات جدی خوانده شد و با توجه به در نظر گرفتن اصل ضمانت اجرایی، مقرر شد پیشنهادات لازم جهت تصویب به سازمان امور اداری استخدامی پیشنهاد شود.

در این جلسه قرار شد این موضوع در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی قرار گیرد و نتایج جلسه مشترک کمیسیون‌ها، مطرح و پیش‌نویس پیشنهادی جهت طرح به مجمع مشورتی ارائه شود.

مورد دیگر، مصوبات جلسه 127 مجمع مشورتی (29 شهریورماه1401) درباره انحلال و تسویه اتحادیه‌های سابق مردمی بود که در این جلسه مقرر شد: «اعلام انحلال هر دو اتحادیه به دبیرخانه ارسال شود. در صورت نیاز دبیرخانه به صورت مکتوب پیگیر حل مشکل بدهی مالیاتی اتحادیه‌های سابق شود. همچنین از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، پیگیری لازم جهت انحلال اتحادیه سابق مؤسسات قرآن و عترت صورت گیرد.»

تقدیر از یک اقدام سازمان اوقاف 

در ادامه اجرایی‌سازی مصوبه جلسه 128 مجمع مشورتی (اول آبان‌ماه 1401)، در خصوص اصلاحات 1401 آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه دانشجویی به حافظان و قاريان بررسی شد و بعد از استماع گزارش مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حسن اجرای مصوبه توسط این مرکز تقدیر و قدردانی شد.

مهلت سه ماهه به انجمن خادمان قرآن 

موضوع بعدی، پیگیری مصوبه جلسه 129 مجمع (بیستم دی‌ماه 1401) درباره خادمان قرآن بود. بنابر تصمیم جلسه مذکور مقرر شد در بازه زمانی 2 الی 3 ماهه، انجمن خادمان قرآن کریم موظف شود با برگزاری جلسات مجمع عمومی و تعیین دبیران حوزه‌های مختلف، نسبت به رفع موانع حقوقی ثبت و استقرار انجمن اقدام نماید که با توجه به عدم تشکیل مجمع عمومی در مهلت معین، مقرر شد گزارشی از وضعیت این انجمن توسط دبیر مجمع مشورتی با همکاری علی سرابی تهیه و راهکارهای پیشنهادی برون‌رفت این انجمن از موانع جهت طرح به مجمع مشورتی ارائه شود؛ همچنین رئیس مجمع مشورتی نسبت به هرگونه مساعدت و پشتیبانی حقوقی و مالی برای استقلال و شکل‌گیری موفق این انجمن اعلام آمادگی نمود.

جهت‌گیری برنامه‌های قرآنی بر اساس منویات رهبری

آخرین مصوبه مورد پیگیری، مصوبه جلسه 130 مجمع مشورتی (هفتم اسفندماه 1401) بود که مقرر شده بود طرح جامع توانمندسازی و توسعه مشارکت‌های مردمی (پیش‌نویس ارائه شده در جلسه)، با محوریت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کارگروه مشارکت‌های مردمی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی _ ترویجی قرآن کریم، تدقیق و بازبینی شود.

در این جلسه تأکید شد موضوع حمایت و پشتیبانی از مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی در اولویت کمیسیون تبلیغ و ترویج و دبیرخانه شورا قرار گرفته و نتیجه کارگروه مشارکت‌های مردمی کمیسیون در دستور کار جلسات بعدی کمیسیون و شورا قرار گیرد.

برگزاری دو هفته یک بار جلسات مجمع 

در انتها مقرر شد با توجه به عقب‌ماندگی از جدول دستور جلسات و نیز لزوم پیگیری اجرایی‌سازی تصمیمات و مصوبات جلسات پیشین تا اطمینان از حصول نتایج و سایر اولویت‌ها، تا شش ماه آینده هر دو هفته یک.بار جلسات مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضای اصلی تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha