راهکارهای قرآنی رفع ابتلائات و درمان ریشه‌ای دردها
کد خبر: 4136574
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
حجت‌الاسلام مؤمنی تبیین کرد

راهکارهای قرآنی رفع ابتلائات و درمان ریشه‌ای دردها

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه انقطاع از همه به‌ جز خداوند متعال و منزه دانستن ذات اقدس الهی از ظلم از مهم‌ترین راهکارهای رهایی انسان از ابتلائات دنیاست، گفت: اهل قرائت قرآن بودن، پیاده‌سازی دستورالعمل‌های قرآن، اهل نماز بودن، ذکر و یاد الهی، استغفار، دعا کردن و درخواست از خدا، توسل به اهل بیت(ع) و صدقه از راهکارهای قرآنی رفع ابتلائات و درمان ریشه‌ای دردهاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، پنجم اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره)، برگزار شد، ضمن اشاره به اوصاف متقین در نهج‌البلاغه اظهار کرد: امام علی(ع) در خطبه همام در اشاره به اوصاف متقین می‌فرمایند: متقین اهل تهجد و انس با شب بوده، نیمه شب بلند می‌شوند و همواره اهل تلاوت و قرائت قرآن هستند و از این قرآن دردها را می‌فهمند و از همین قرآن نیز برای دردهای خود درمان می‌یابند.

وی با بیان اینکه آیات متعدد قرآن راهکارهای والایی را برای رفع اساسی ابتلائات و گرفتاری‌ها و نیز درمان ریشه‌ای دردها ارائه کرده است، ادامه داد: قرآن کریم برنامه و دستورالعملی است که قواعد تامی را برای رفع ابتلائات ارائه می‌کند؛ اهل قرائت قرآن بودن نخستین مرحله بهره‌مندی از فیوضات هدایت قرآنی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه رجوع به قرآن کریم نیازمند پیاده‌سازی دستورالعمل‌های آن است، افزود: در عین اینکه سوره‌های قرآن خواص، آثار و برکات ویژه‌ای دارند؛ باید دقت کرد دستورالعمل‌های قرآنی، برای رفع ابتلائات، هدایت و نجات انسان است. باید از این قرآن دردهای خود را بفهمیم و درمان دردها را از همین قرآن کریم طلب کنیم.

مؤمنی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به قرائت قرآن، با بیان اینکه قرآن کریم نور و هادی است که هیچ ضلالتی در آن وجود ندارد، اظهار کرد: براساس کلام مولی‌الموحدین علی(ع)، تلاوت قرآن کریم باید به‌صورت ترتیل ادا شود، چراکه توجه به لفظ و معنا در آن اصل است.

وی اثربخشی الفاظ قرآنی بر قلب‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: قرآن کریم باعث می‌شود تا انسان سعه‌ صدر پیدا کند؛ سعه‌ صدر نخستین گامی است که باعث می‌شود تا انسان ضمن تسلط بر خود، بتواند راهکار مناسب را احصا کند. با قرآن کریم آستانه تحمل انسان ارتقا می‌یابد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ»، بیان کرد: قرآن کریم به ما یاد می‌دهد که در مواجهه با دردها و گرفتاری‌ها به نماز پناه ببریم، به برکت نماز، ارتباط بین مخلوق و خالق هستی شکل‌ گرفته، این ارتباط در رفع ابتلا و مواجهه با گرفتاری‌ها بسیار مؤثر است.

وی گناه و معصیت را یکی از علل بسیار مهم بروز دردها، رنج‌ها و مصیبت‌های دنیا دانست و یادآور شد: قرآن کریم می‌فرمایند: «إِنَّ ٱلصَّلَوةَ تَنهَى عَنِ ٱلفَحشَاءِ وَٱلمُنكَرِ وَلَذِكرُ ٱللَّهِ أَكبَرُ»؛ نماز ذکر بزرگی است و آسیب‌هایی که به‌واسطه گناه انسان بدان مبتلا می‌شود، دفع شده و هیچ‌چیزی مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد.

مؤمنی ذکر و یاد الهی را از دیگر مؤلفه‌های درمان دردها و رهایی از ابتلائات دانست و با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیات ۱۵۲ سوره بقره، ۲۸ سوره رعد و آیه ۴۱ سوره احزاب بر اهتمام به ذکر و یاد الهی تأکید می‌کند، یادآور شد: خداوند متعال در آیه ۱۲۴ سوره طه تصریح می‌کنند؛ اگر انسان از یاد و ذکر الهی غفلت ورزد، قبض در زندگی به‌وجود آمده، در زندگی‌ با درب‌های بسته مواجه خواهد شد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت بزرگ جلوه دادن کاستی‌ها و کوچک و بی‌مقدار شمردن داشته‌ها را از حربه‌های بزرگ شیطانی توصیف کرد و گفت: عدم شکر عامل بسیار بزرگی در بزرگ نمایاندن نداشته‌هاست؛ قرآن کریم شکر نکردن را به کفر تعبیر کرده است، «وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ»(ابراهیم/ آیه 7).

مؤمنی در ادامه استغفار را جبران خرابی‌ها و هموارساز ناهمواری‌های گذشته برشمرد و تصریح کرد: دور شدن از نگرانی آینده از وعده‌های قرآنی است که در سایه‌سار برکت استغفار شکل می‌گیرد. توبه و استغفار توان و قدرت انسان را برای مقابله با بلاها و ناملایمات ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه انقطاع از همه به‌ جز خداوند متعال و منزه دانستن ذات اقدس الهی از ظلم از مهم‌ترین راهکارهای رهایی انسان از ابتلائات دنیاست، تصریح کرد: خداوند متعال نجات‌دهنده کسی است که از همه انقطاع کرده، تنها الله را فرا بخواند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صدقه بلا را از مال وزندگی انسان دور می‌کند، یادآور شد: انسان باید به هر اندازه‌ای که در توان دارد، در مسیر صدقه گام بردارد، چراکه صدقه معامله با خداوند متعال است که مال و زندگی آدمی را بیمه و بلا و آفات را از زندگی دور می‌کند.

مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود توسل به اهل‌ بیت(ع) را از دیگر مؤلفه‌های رهایی انسان از ابتلائات برشمرد و یادآور شد: برای تقرب به ذات اقدس الهی باید متوسل به‌وسیله شویم و اهل‌ بیت(ع) بهترین وسیله ارتباطی انسان با ذات اقدس الهی هستند.

انتهای پیام
captcha