گسترش تألیف کتاب کودک در برابر ترجمه؛ هدف وزارت ارشاد به ویژه با تأکیدات رهبر انقلاب
کد خبر: 4141237
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
احمدوند خبر داد:

گسترش تألیف کتاب کودک در برابر ترجمه؛ هدف وزارت ارشاد به ویژه با تأکیدات رهبر انقلاب

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره تألیف باکیفیت کتاب در حوزه کودک گفت: در سال 1401 نسبت به سال 1400 بخش تألیف حوزه کتاب کودک نسبت به ترجمه رشد بیشتری داشته، اما همچنان نیاز به کار بیشتری است.

یاسر احمدوند رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا مستقر در نمایشگاه کتاب ضمن اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره تألیف باکیفیت کتاب در حوزه کودک که در حاشیه بازدید ایشان از نمایشگاه کتاب بیان کردند، گفت: ایشان موضوع مهمی را در بازدیدشان توجه دادند. خوشبختانه موضوعی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدتی قبل برای آن تمهیداتی - از جمله اینکه حمایت‌ها در بخش کودک و نوجوان به سمت تالیف برود - انجام داده بود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که  پیش از این و در مردادماه 1401 حمایت حداکثری از تولید داخلی را تصمیم و رویکرد اصلی شورای خرید کتاب کودک اعلام کرده بود، اضافه کرد: مثلاً در بحث خرید، خریداری کتاب‌های ترجمه - مگر در مواردی که کتاب واجد ارزش بالا یا مرجع و علمی بوده - تقریباً مورد حمایت ارشاد نبوده است.

توقف و رشد معکوس ترجمه کتاب کودک

احمدوند با تاکید بر اینکه کتاب‌های مربوط به حوزه ادبیات یا سبک زندگی مورد حمایت ارشاد قرار نمی‌گرفته است، اضافه کرد: همین‌طور در مورد تخصیص کاغذ هم سعی کردیم این رویه باشد. همین اتفاق باعث شده که در سال گذشته روند رشد ترجمه در حوزه کودک متوقف و معکوس شود؛ یعنی در سال 1401 نسبت به سال 1400 بخش تالیف در این حوزه نسبت به ترجمه رشد بیشتری داشت؛ اما همچنان لازم است که کار بیشتری انجام شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به نشستی که پیش از سال جدید در وزارتخانه با نویسندگان حوزه کودک و نوجوان داشته، گفت: علاوه بر این نشستی هم با تصویرگران کتاب‌ کودک داشتم که همین‌ها نشان می‌دهد که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید محتوای خوب برای کودک و نوجوان دغدغه وجود دارد.

احمدوند با تاکید بر اینکه منظور از محتوای خوب هم دایره گسترده‌ای از موضوعات و مفاهیم است، تصریح کرد: لازم است کودک ایرانی با زبان نویسنده ایرانی و تصویرِ تصویرگر ایرانی با این مفاهیم آشنا شود. از موضوعات وسیع در حوزه ادبیات فارسی، یکی میراث ادبی ما است که لازم است نسل جدید با آن‌ها آشنا شوند.

وی ادامه داد: زمینه‌های مهارتی، مهارت‌آموزی، علمی و پژوهشی، حتی حوزه‌های ادبی و طنز و تقریباً همه مفاهیمی که برای  حوزه کودک و نوجوان قابل انتقال است، در بخش تالیف باید مورد توجه و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد. حتما تلاش می‌کنیم با شفافیت بیشتری در این حوزه‌ها به ناشران کمک کنیم که بتوانند تولید بهتری انجام دهند.

حضور سران قوا در نمایشگاه کتاب

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایشگاه کتاب درباره حضور سران قوا در نمایشگاه کتاب در چهار روز باقی‌مانده نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب محل همدلی است و ما دوست داریم، همه بخش‌ها، همه اقشار و همه مردم و مدیران در نمایشگاه حضور پیدا کنند و هم خودشان از فرصت نمایشگاه بهره ببرند و هم اگر می‌توانند کمکی به مسئله ترویج کتابخوانی کنند و از این حضور دریغ نکنند. طبق اطلاعی که بنده دارم، سران قوا هم در روزهای آتی و باقی‌مانده نمایشگاه حاضر خواهند شد و از این رویداد بزرگ فرهنگی بازدید خواهند داشت، البته برای اینکه سختی برای غرفه‌داران ایجاد نشود، این بازدیدها با حداقل اطلاع و تمهیدات حفاظتی در نمایشگاه حاضر خواهند شد که مردم هم به راحتی بتوانند خرید خود را انجام دهند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار ما درباره مهم‌ترین چالش نمایشگاه تا به امروز و نقاط ضعف قوت آن، عنوان کرد: در این باره طبیعتاً بعد از نمایشگاه می‌توان اظهار نظر دقیق کرد. باید نظر مردم و ناشران و دست‌اندرکاران نمایشگاه را شنید. نمایشگاه کتاب ابعاد مختلفی دارد، کار سنگینی است و دستگاه‌های مختلف به برگزاری آن کمک می‌کنند، حتماً هم هنوز در شأن مردم ایران نیست و نواقص و کاستی‌های آن زیاد است؛ اما تلاش شد که نمایشگاه آرام و متین برگزار شود. دوست داشتیم نمایشگاه مطلوبی برگزار شود و امیدواریم در پایان نمایشگاه مردم و ناشران این حس را داشته باشند.

گفت‌وگو از مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha