به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، همزمان با هفته «ارتباطات و روابط عمومی» مراسم تقدیر و پاسداشت فعالان حوزه روابط عمومی در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، امروز 31 اردیبهشت ماه با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، اعضای هیئت رئیسه، پیشکسوتان و بازنشستگان این حوزه برگزار شد.
مسلمی نائینی گفت: زمانی که بیانات مقام معظم رهبری را در رابطه با جهاددانشگاهی مطالعه میکنم، غبطه میخورم به فعالیت کلیه جهادگران، بازنشستگان و مدیران این نهاد که توانستند ایشان را با فعالیتهای خود خوشحال کنند.
وی در ادامه به اهمیت روابط عمومی اشاره کرد و با تأکید اسلام بر ارتباط با مردم، گفت: در نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر نیز تأکید شده است که با مردم ارتباط داشته باشید. مدیران باید از این موضوع درس بگیرند، زیرا یکی از کانالهای این ارتباط با مردم، روابط عمومی است.
رئیس جهاددانشگاهی، روابط عمومی را یکی از عوامل سلامت سازمان دانست و ادامه داد: روابط عمومی همانند یک ناظر باید اگر مشکلی در سازمان دید، آن را منتقل کند و از طرف دیگر نظرات مردم را به مدیر مربوطه انتقال دهد که صداقت یکی از نیازهای این حوزه است.
وی از عملکرد روابط عمومی در جهاددانشگاهی تقدیر کرد و بیان اینکه انتظارات از این حوزه بسیار است، ادامه داد: در جهاددانشگاهی اگر میخواهیم برنامهای را اجرا کنیم، اول باید به سرمایه انسانی این نهاد توجه داشته باشیم که این کار نیز با همکاری روابط عمومی محقق خواهد شد.
رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه باید با تلاش مضاعف، دستاوردهای جهاددانشگاهی را بیش از پیش به جامعه معرفی کنیم، اظهار کرد: از طریق روابط عمومی باید فعالیتها و توانمندیهای این نهاد را به خوبی نشان داد و به مردم معرفی کنیم.
وی با مؤثر دانستن نقش روابط عمومی در پیشرفت و ایجاد انگیزه فناوران، گفت: در حال حاضر در جنگ نظامی قرار نداریم و جنگ فعلی، جنگ فرهنگی و نرم است. خط مقدم مقابله با این جنگ، روابط عمومی است که باید خط شکن باشد و با جهاد تبیین در این عرصه مهم فعالیت کند.
ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حدود 7 دهه از شکلگیری روابط عمومی در ایران میگذرد و حالا میتوان گفت که به نهادی مهم و مؤثر در سازمانها مبدل شده است، گفت: اگر به هر دلیلی درگذشته مدیر ارشدی به جایگاه و نقش و عملکرد روابط عمومی اهمیت نمیداد، امروز نمیتواند بدون توجه به کارکردهای این نهاد در مسیر دستیابی به اهداف سازمان خود به توفیق برسد.
وی با بیان اینکه قطعاً روابط عمومی از جایگاه مهمی در تحقق اقناع عمومی برخوردار است که پیششرط توفیق نظام حکمرانی در همه عرصههاست، ادامه داد: جایگاه و اهمیت روابط عمومی در دوره فعلی مرهون عوامل مختلفی از جمله پیشرفتهای روزافزون تکنولوژیکی، توسعه آگاهی افکار عمومی، آشنایی بیشتر ذینفعان سازمان با حقوق و وظایف خود و از همه مهمتر تلاشهای مستمر علمی و عملی متخصصان این حوزه است.
مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه بدون شک تصمیمگیری، برنامهریزی، سازماندهی، انگیزش، نظارت و کنترل، ارزیابی و رهبری بدون برقراری ارتباط ممکن و اثربخش نخواهد بود، افزود: به همین دلیل مسائل مربوط به رفتار و روابط بین انسانها و ارتباط، جایگاهی خاص پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه بهبود در روابط انسانی که ما به دنبال آن هستیم، دو هدف را در پی دارد، گفت: حفظ حرمت و شأن مقام انسان در محیط کار و افزایش بهرهوری سازمان از طریق استفاده بهتر از سرمایه انسانی این دو هدف هستند. البته در این راه مدیریت روابط انسانی و تقویت و حمایت از آن برخلاف تصور عامه، رضایت و شادکامی همه بر هر طریق نیست و روابط عمومی برای انجام دادن فعالیتهای اداری و کاری خود نه میتواند و نباید به هر طریقی به خواسته همه تن دهد.
رئیسی با اشاره به اینکه هیچ سازمانی نمیتواند آزادی کامل برای افراد تأمین کند تا مطابق میل و اراده خود رفتار نماید، افزود: اگر چنین عمل کنند، موجودیت خود را به خطر میاندازد و هنر مدیریت و رهبری در آن است که شرایطی فراهم آید تا افراد با تلاش و سعی در رسیدن به هدفهای سازمانی در سطح معقولی هم به هدفهای خود برسند.
وی با اشاره به اینکه عصر ما را عصر روایتها مینامند، عنوان کرد: روایتهایی که تلاش برای بازنمایی واقعیتها دارند و بدیهی است هر روایتی که بتواند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد، میتواند توجه مردم و مخاطب را به سمت خود جلب کند و در نتیجه رفتار آنها را بر اساس منافع و اهداف خویش شکل بدهد.
مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی با بیان اینکه دشمن با همه ابزار ارتباطی، رسانهای خود در تلاش است واقعیتها را تحریف و موفقیتها را با وارونه نمایی شکست جلوه دهد و تفسیر خود را برای ایجاد ناامیدی و بیانگیزگی در مردم به وجود آورد، تأکید کرد: در این شرایط نقش روابط عمومیها در تبیین دستاوردها و موفقیتها صدچندان میشود.
وی با بیان اینکه جنگهای آینده برای پیروزی در میان روایتها رخ میدهد، گفت: در بحث ایدهها، این مطلب مهم است که صرفاً برطرف کردن مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که ضروری نیز هست، مفید نخواهد بود و تعیینکننده نیست و باز هم ارتباطات، ابزارهای ارتباطی و رسانهها نقش اساسی دارند.
رئیسی ادامه داد: در این کارزار، روابط عمومی میتواند رویکردهای متفاوت داشته باشد، بسوزاند، رد شود، منفعلانه برخورد کند، نگاه کاملاً اداری داشته باشد و یا با تعامل و دارای قدرت ریسک در موضوعاتی حضور داشته باشد که نیازمند حمایت و تنظیم نگاه مدیران ارشد سازمانی نیز است.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی بهعنوان بزرگترین سازمان دانشبنیان و اکوسیستم نوآوری کشور که سنگ بنای آن بر پژوهشهای کاربردی و نوآورانه بنا نهاده شده، مطمئناً از مستعدترین بسترهای شکلگیری روابط عمومی دانشبنیان در کشور است، گفت: این حرکت چندسالی است که در این نهاد آغاز شده و تا تحقق کامل ادامه خواهد داشت.
مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اگر امروز رسالت حرفهای روابط عمومی در قبال سازمان و مردم در راستای پاسخگویی، شفافسازی، اعتمادسازی، اعتبار سنجی، رضایتمندی و در نهایت بازتولید، حفظ و نگهداشت سرمایه اجتماعی است، نیازمند حمایت و راهنمایی همهجانبه مادی و معنوی است، ادامه داد: چراکه تحقق این رسالت خطیر نیازمند همدلی و همراهی مدیران ارشد، افراد متخصص و نیروی انسانی کافی، بودجه و ساختار تشکیلاتی مناسب است تا بهدور از تصور عامه از تعریف روابط عمومی بتواند نقش ارزنده خود را ایفا کند.
رئیسی در پایان سخنانش تأکید کرد: همه موارد ذکرشده در صورت تحقق به توسعه و پیشرفت همهجانبه سازمان در کشور کمک میکند.
در بخش دیگری از این مراسم برخی از اعضای هیئت رئیسه، پیشکسوتان و بازنشستگان این حوزه به بیان دیدگاه خود در رابطه با اهمیت جایگاه روابط عمومی در جهاددانشگاهی پرداختند.
هر ساله روابط عمومی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی که بر مبنای ارزیابیهای به عمل آمده در بازه یکساله، بهترین عملکرد را داشته باشند، به عنوان روابط عمومیهای برتر این نهاد معرفی و تقدیر میشوند.
از جمله معیارهای درنظر گرفته شده برای انتخاب روابط عمومیهای برتر میتوان به حفظ و توسعه ارتباط با رسانهها و تولید و انتشار اخبار و گزارشها در سایتها و نشریات و صدا و سیما، رعایت اصول خبرنویسی در تهیه اخبار و دیگر محتوای تولیدی، برگزاری رویدادها، همایشها و شرکت در نمایشگاهها، به روزرسانی وضعیت وبسایت سازمان، اطلاعرسانی از طریق شبکههای اجتماعی و تهیه کلیپ، فیلم و اینفوگرافی از رویدادها اشاره کرد.
ساماندهی ارتباط مردمی و تخصصی(دریافت پیشنهادات، سامانه پیامکی و ...)، انجام تبلیغات محیطی درون و بیرون سازمان،تهیه و چاپ بروشور، پوستر و دیگر اقلام تبلیغی، تهیه گزارش تصویری از رویدادها؛ برگزاری نشست های خبری و تولید برنامههای مشارکتی در صدا و سیما، تحصیل شاغلان روابط عمومی در رشتههای مرتبط، رعایت هویت بصری جهاددانشگاهی و همکاری در انجام اقدامات هماهنگ رسانهای با ستاد از دیگر معیارهای در نظر گرفته شده برای این ارزیابی است.
در این دوره نیز سمیرا ملکشاهیان، مدیر روابط عمومی واحد لرستان، حسین اکبری، مدیر روابط عمومی واحد ایلام، پوراندخت ضیاء الاسلامی، مدیر روابط عمومی سازمان یزد و اباصلت اسدی، مدیر روابط عمومی واحد تربیت مدرس به عنوان روابط عمومیهای برتر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی معرفی شدند.
در این مراسم حسن فارسی، قائم مقام و معاون هماهنگی و امور مجلس، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی، یعقوب فتح اللهی، معاون پژوهش و فناوری، سید رضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع، مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان، سیدیوسف حسینی، مدیر کل حراست و امیر طهرانچی، مدیر کل حوزه ریاست جهاددانشگاهی، سیدکاظم حسینی، مهندس علی آئینهساز، از مدیران کل اسبق و پیشکسوتان روابط عمومی و مهرداد میرزاپور، حمیدرضا خرسندی، شهره سلطان محمدی، جواد رعیتی، حسن رضایی نژاد و غلامرضا شکاری از بازنشستگان روابط عمومی جهاددانشگاهی حضور داشتند.
همچنین روابط عمومیهای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی نیز از طریق ارتباط برخط، در این مراسم حضور یافتند.
انتهای پیام