توسعه فرهنگ صلح‌وسازش از مهمترین برنامه‌های دادگستری کرمان است
کد خبر: 4149360
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

توسعه فرهنگ صلح‌وسازش از مهمترین برنامه‌های دادگستری کرمان است

رئیس‌کل دادگستری استان با بیان اینکه توسعه فرهنگ صلح‌وسازش، مبارزه با فساد اداری و درون سازمانی و پیگیری حقوق عامه از مهمترین برنامه‌های دادگستری استان در سال جاری است، گفت: شوراهای صلح‌وسازش در زندان‌ها نیز فعال هستند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان امروز، ۳۱ خردادماه در نشست خبری به‌مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه ضمن تشکر از همراهی اصحاب رسانه با دادگستری استان، گفت: اگر همراهی اصحاب رسانه نباشند و فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی به مردم منعکس نشود این تلاش‌ها و فعالیت‌ها در همان سازمان می‌ماند و عدم اطلاع‌رسانی این فعالیت‌ها به نوعی به سیاست‌های تبلیغاتی دشمنان برای ناکارآمد نشان دادن نظام کمک می‌کند. 
 
وی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه(اول تا هفتم تیرماه) و اشاره به روز شمار هفته، افزود: شعار «برای مردم در راه عدالت» شعار محوری هفته قوه قضاییه انتخاب شده است و در کرمان برنامه‌های مختلفی در این هفته اجرا می‌شود.
 
رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه یکی از رسالت‌های خبرنگاران معرفی شهدا به مردم است، اظهار کرد: شهید بهشتی جزو شهدای شاخصی است که علیرغم ابعاد شخصیتی مختلف مغفول مانده و به‌درستی برای جوانان معرفی نشده است. لذا باید خدمات، افکار و اندیشه این شهید معرفی شود.
 
وی قانون اساسی را مهمترین خدمت شهید بهشتی دانست و تصریح کرد: این قانون بعد از ۴ دهه هنوز درخشش دارد؛ در طول زمان دچار خمودگی نشده و توانسته نیازهای کشور و مردم را مرتفع کند و در آینده نیز همین‌گونه خواهد بود. نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی نقشی بی‌بدیلی بود و زحمات و فکر بلند شهید بهشتی این ارمغان را به‌عنوان قانون اساسی به‌جا گذاشته است.
 
حمیدی با بیان اینکه مهمترین ویژگی امروز قوه قضاییه از روزمرگی خارج شدن است و طبق برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و دراز مدت سیاست‌های خود را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند، افزود: سند تحول امروز به‌عنوان یک سند بالا دستی در قوه قضاییه در حال اجرا است و امسال ۱۴ هدف از این سند تحول استخراج و از ابتدای سال اجرا شده است.
 
وی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات یک ساله دادگستری استان کرمان پرداخت و با بیان اینکه با سیاست‌های اعمال شده در دادگستری در سال گذشته ورودی‌ پرونده‌ها را مهار کرده و مانع افزایش ورودی‌ها شدیم، اظهار کرد: متوسط رسیدگی به پرونده‌ها ۸۶ روز و میانگین قابل قبولی است.
 
رئیس‌کل دادگستری استان گفت: توسعه فرهنگ صلح‌وسازش و داورگری و میانجیگری، تکریم ارباب رجوع، مبارزه با فساد اداری و درون سازمانی، پیگیری حقوق عامه و کاهش اطاله دادرسی از مهمترین برنامه‌های دادگستری استان در سال جاری است.
 
وی با اشاره به فعالیت ۳۱۴ شعبه شورای حل اختلاف در استان، افزود: ۴۵ درصد پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف منتهی به صلح‌وسازش شده است که این ظرفیت باید روز به روز افزایش یابد. مناطق مختلف استان عملکرد مختلفی دارند و در جنوب و شرق استان آمار صلح‌و‌سازش تا ۷۵ درصد رسیده است. شوراهای صلح‌وسازش در زندان‌ها نیز فعال هستند و ۲ هزار ۸۰۳ پرونده در زندان به صلح‌وسازش رسیده است.
 
حمیدی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه خدمات الکترونیک، حفظ حقوق بیت‌المال و اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در سال گذشته ۷۹ پرونده برای مدیران و کارکنان متخلف استان تشکیل شده است که ۳۵ پرونده منتهی به رأی و محکومیت قطعی شده است.
 
وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات و بیان اینکه برای مدیریت انتخابات و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، ستادی راه‌اندازی و فضای انتخاباتی دقیق رصد خواهد شد، اظهار کرد: تبلیغات زود هنگام جرم است و تبلیغات باید در موعد مقرر و در چهارچوب قوانین و مقررات باشد.
 
رئیس کل دادگستری استان در پایان به برنامه بزرگداشت هفته قوه قضاییه در کرمان اشاره کرد و گفت: آزادی ۵۱ نفر از زندانیان جرائم غیر‌عمد، تجدید میثاق با شهدا، برگزاری همایش سراسری، تجلیل از خانواده شهدا، تجلیل از قضات و کارمندان نمونه دادگستری، ملاقات مردمی به‌صورت ویژه در مساجد، محل کار و نماز جمعه، بازدید از آسایشگاه جانبازان و... از جمله این برنامه‌ها است.
انتهای پیام
captcha