بهره‌مندی از فرهنگ عامه برای کمک به خانواده ایرانی
کد خبر: 4151580
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
سیدمجید امامی مطرح کرد؛

بهره‌مندی از فرهنگ عامه برای کمک به خانواده ایرانی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بزرگ‌ترین هدف جشنواره «جشن ملی خانواده و فرهنگ عامه» را کمک به خانواده ایرانی با فرهنگ عامه ایرانی دانست.

«جشن ملی خانواده و فرهنگ عامه» رویدادی برای کمک به خانواده ایرانیسیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با جشن ملی خانواده و فرهنگ عامه بیان کرد: پرداخت عینی و ملموس به موضوع خانواده در مضمون زندگی مردم و زیست پذیر شدن ارزش‌ها و اصول خانواده در فرهنگ گفتارها، آداب، رسوم و ظرفیت‌های زندگی مردم ما کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. هر وقت از خانواده صحبت می‌کردیم به مجموعه‌ای از مفاهیم ذهنی توجه داشتیم و انگار که ترویج فرهنگ خانواده با یکسری ذهنیت‌های دارای فاصله با عینیت مساوی بود.

وی ادامه داد: جشن، جشنواره یا ابر رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه محصول تلاش‌ و هم‌آوایی دستگاه‌های فرهنگی مختلف است و ما در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور کار هماهنگ‌سازی و تنسیق این برنامه را با محوریت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام می‌دهیم. تلاش داریم تا در عرصه‌های فرهنگ مادی و عامه دستیار خانواده ایرانی و ظرفیت‌های قابل وصول خانواده را معرفی، شناسی، تکریم، تعظیم، بررسی، رصد و معرفی کنیم.

امامی افزود: اگر ما در عرصه موفقیت خانواده، خانه‌داری و مادری، میراث ناملموس خانواده، سفره و غذا، لباس و مد، محیط زیست، نتوانیم واقعیت جایگاه خانواده و کانون بودن خانواده را نشان دهیم و متناسب با تغییرات زمانه به دستیاری خانواده ایرانی نپردازیم؛ صحبت کردن از بقا و توسعه خانواده و ارزش‌هایی مثل مادری، ازدواج، فرزندآوری، سالمندی، خواهری، برادری و... بیشتر ذهنگرایانه برداشت می‌شود. این جشنواره با این مبنا و فلسفه طراحی شده و قصد دارد تا الگوی جدیدی را از یک جشن، ابر رویداد، استارتاپ و اتفاق مردمی رقم بزند تا بلکه به واسطه این نگاه عینی در خانواده بتواند در عموم خانواده‌ها و مردم رسوخ کند. بزرگ‌ترین هدف این جشنواره کمک به خانواده ایرانی با فرهنگ عامه ایرانی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: فرهنگ عامه و عمومی ما باید بزرگترین دستیار خانواده ایرانی باشد. طبعاً در این راستا بُعد رسانه‌ای این رویداد بسیار مهم است از همین روی یکی از هشت بخش جشنواره بخش رسانه و خانواده است و در واقع معرفی و معارفه رسانه‌های دستیار خانواده است که برای خانواده یار هستند و باری بر دوش آنها نیستند.

وی افزود: یکی دیگر از بخش‌ها، بخش بازی و خانواده است که برای نخستین بار بحث نقش بازی را نه فقط تأمین فراغت خانواده بلکه در استحکام خانواده در این ابر رویداد مطرح می‌کنیم. یکی دیگر از بخش‌ها موفقیت خانواده است؛ امروز فناوری‌های خانواده محور مطرح است که در تلاشیم با کمک وزارت ارتباطات بتوانیم فناورها، خلاقان، مؤسسات و ایده‌پردازان مختلفی را در این عرصه به جامعه و خانواده‌ها معرفی کنیم.

امامی تأکید کرد: جشن ملی خانواده و فرهنگ عامه بزرگترین رویداد فرهنگی خانواده در کشور خواهد بود که یک سال طول می‌کشد. این جشنواره در ایام آخر ماه ذی‌الحجه و تیرماه در روز خانواده افتتاح می‌شود و یک سال ادامه دارد و در هر فصل و دوره به یکی از هشت موضوعی که انتخاب شده می‌پردازد تا خاطره خوشی را برای خانواده‌ها در استان‌های مختلف به واسطه احیای توجه به این موضوعات بعضاً مغفول رقم بزنیم.

انتهای پیام
captcha