وداع حجاج با مسجد الحرام
کد خبر: 4151862
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

وداع حجاج با مسجد الحرام

دیروز شنبه آخرین روز از ایام حج 1402 بود و حجاج جشن بندگی را با انجام طواف و وداع با کعبه به پایان رساندند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، صحن مسجد الحرام طی دیروز و امروز صحنه حضور جمعیت عظیم حجاجی است که با پایان مناسک خود در سرزمین منا به مکه مکرمه بازگشته و برای آخرین‌بار به زیارت خانه خدا مشرف شدند و با چشمانی پز از اشک با کعبه وداع کردند..
دیروز شنبه، سیزدهم ذی حجه و آخرین روز از ایام سه روزه تشریق بود که حجاج می‌توانستند هنوز در سرزمین منا حضور داشته باشند و بخش مهمی از مناسک حج مانند قربانی و رجمی جمرات را انجام دهند اما از عصر دیروز دیگر همه چادرهای منا خالی از حجاج شده است.

مناسک حج و جشن بندگی بیش از یک میلیون و هشت هزار زائر بیت الله الحرام که از دوشنبه، هشتم ذی حجه آغاز شده بود دیروز پس از شش روز با موفقیت به پایان رسید و حجاج از هر رنگ و نژادی در صحن مسجد الحرام با دست دادن و در آغوش گرفتن یکدیگر توفیق انجام رکن پنجم اسلام را به یکدیگر تبریک گفتند.

حجاج ایرانی اما روز جمعه دوازدهم ذی حجه آخرین روز حضور در سرزمین منا را تجربه کردند و عصر آن روز با کوله باری از خاطرات زیبای بیتوته و مناجات و استغاثه به درگاه الهی، این حرم را ترک کرده و عازم مکه مکرمه شدند تا طواف نساء را انجام داده و مناسک حج خود را کامل کنند.

حجاجی که قبل از عزیمت به مکه مکرمه برای انجام مناسک حج به مدینه منوره مشرف نشده بودند، طی دو روز اخیر با به پایان رساندن مناسک خود در مکه مکرمه عازم مرقد مطهر حضرت رسول اکرم(ص) شدند.

حجاج ایرانی نیز از امروز در چندین گروه به مدینه منوره مشرف می‌شوند تا طی پنج روز اقامت در آنجا در جوار بارگاه منور حضرت محمد مصطفی(ص) و ائمه مظلوم بقیع(علیهم السلام) به راز و نیاز و عبادت بپردازدند. 

انتهای پیام
captcha