کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال باید در رفع نیازهای کشور مورد استفاده قرار گیرند
کد خبر: 4155201
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال باید در رفع نیازهای کشور مورد استفاده قرار گیرند

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان آنکه رویکرد فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم مبتنی بر خلاقیت است، گفت: باید بتوانیم از کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال برای برطرف کردن مسائل مرتبط کشور و محورهایی که آن آثار نگاشته شده‌اند، بهره ببریم.

به گزارش ایکنا؛ مراسم تقدیر و اهدای جوایز شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال، ظهر شنبه، 24 تیرماه؛ در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارتخانه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا دبیر کمیته علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدحسین ظریفیان‌یگانه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌ اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر، کارشناسان، فعالان فرهنگ و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره برگزار شد.

کمتر از دو درصد کتاب‌ها برای مجوز نیازمند بررسی مجددند

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای این مراسم ضمن تأکید بر حرکت رو به جلو و قدرتمند جریان فرهنگی کشور گفت: در سال جاری که قریب چهار ماه آن را پشت سر گذاشته‌ایم بیش‌ از 108هزار کتاب تألیف و ترجمه شده‌ است که اغلب این آثار برای نخستین بار به زیور چاپ آراسته شده‌اند و در میان آن‌ها آثاری که تجدیدچاپ شده‌اند نیز به چشم می‌خورد.

وی با تأکید بر آنکه صدور مجوزهای چاپ کتاب با شتاب و قدرتی بیش‌ از پیش در حال انجام است، خاطرنشان کرد: تنها کم‌تر از دو درصد کتاب‌ها که برای دریافت مجوز به معاونت فرهنگی می‌رسد نیازمند بحث کارشناسی و نگرشی دوباره هستند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرند، باقی آثار با سرعتی بالا جواز انتشار خود را دریافت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سیاست وزارت‌خانه نیز بر این مسئله تأکید دارد تا این رفت‌وبرگشت‌ها با کمترین زمان و با بیشترین دقت و احترام به خالق اثر صورت گیرد تا حتی یک نویسنده نیز از این روند دلخور نشود.

تحقق عدالت فرهنگی از اولویت‌های وزارت فرهنگ 

اسماعیلی همچنین درباره ادامه فعالیت جایزه کتاب سال گفت تأکیدمان بر آن است که در این حوزه علاوه ‌بر نگاه نظارتی و حمایتی درمورد آثاری که مورد تجلیل و یا شایسته تقدیر قرار می‌گیرند، باید بتوانیم از این آثار در بهبود مسائل مرتبط کشور و محورهایی که آن آثار نگاشته شده‌اند، بهره ببریم، افزود: چراکه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت همواره بر مسئله خلاقیت استوار بوده‌ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر آنکه یک میلیون و 400عنوان کتاب تنها در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری به فروش رسید، تصریح کرد: همین مسئله تحقق عدالت فرهنگی را بیش ‌از پیش اثبات می‌کند. چرا که از همه شهرها و روستاها علاقه‌مندان به حوزه کتاب، توانسته‌اند به شکلی یکسان و یکنواخت از امکانات نمایشگاه کتاب بهره ببرند.

33 دقیقه سرانه مطالعه کشور

اسماعیلی همچنین درباره سرانه مطالعه در کشور با تأکید بر آنکه نمی‌توان آمار دقیقی از این سرانه ارائه داد، گفت: اما با توجه به آخرین بررسی‌هایی که صورت گرفته، بدون در نظر گرفتن کتاب‌های آموزشی، کمک درسی و ادعیه؛ سرانه مطالعه برای هر ایرانی 33 دقیقه محاسبه شده است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از سهم فروش کتاب در نمایشگاه کتاب تهران به حوزه کتاب‌های کودک و نوجوانان اختصاص دارد و مسئولان در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جهت تأثیرگذاری و جریان‌سازی این آثار بسته کاملی از برنامه‌ریزی و نگاه حمایتی خود را هرچه سریع‌تر تدوین و رونمایی کنند.

در پایان این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارتخانه؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر کمیته علمی جایزه کتاب سال؛ شایستگان تقدیر چهلمین دوره این جایزه که پیش‌از این معرفی شده بودند مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha