۹ سامانه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها رونمایی می‌شود
کد خبر: 4155902
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
عبدالحسین کلانتری:

۹ سامانه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها رونمایی می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اعلام کرد: در چند روز آینده از ۹ سامانه معاونت فرهنگی و اجتماعی رونمایی می‌شود که این سامانه‌ها مدیریت فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی را آسان‌تر خواهد کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری، روز دوشنبه در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت: راه‌اندازی ۹ سامانه معاونت فرهنگی اجتماعی این امکان وجود خواهد داشت که ستاد وزارت علوم و مدیران دانشگاه‌ها بتوانند به راحتی و در کمترین زمان و با دقت بالا فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی را رصد، ارزیابی، حمایت و مدیریت کنند.

احیای بخش فرهنگ در دولت سیزدهم

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در دوره‌های گذشته فرهنگ امری حاشیه‌ای و غیر ضروری تلقی می‌شد، گفت: در دولت سیزدهم و با حمایت‌های جدی وزیر علوم، بخش فرهنگ در وزارت علوم و دانشگاه‌ها احیا شد.

وی افزود: اعتباری که در قانون بودجه به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دو سال اخیر اختصاص یافته است از جمله نشانه‌های اهمیت دادن وزیر علوم و دولت به این حوزه است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها پس از بیست سال

کلانتری گفت: رتبه‌های دانشگاه‌ها از لحاظ عملکرد فرهنگی که ۲۰ سال پیش مصوبه شده بود انجام و در هفته‌های اخیر به آنها اعلام شده است. این رتبه‌ها بر اساس اطلاعات و داده‌هایی حاصل شده که توسط دانشگاه‌ها در سامانه‌ها ثبت شده است و اگر رتبه دانشگاهی با آنچه که انتظار می‌رود متفاوت است به نحوه ثبت اطلاعات در سامانه توسط کارشناسان آن دانشگاه مربوط است.

وی تأکید کرد: با توصیه‌های وزیر علوم مقرر شد فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و برنامه‌های فرهنگی که دانشجویان در آنها مشارکت دارند یا اجرای و مدیریت آن برنامه را بر عهده دارند به عنوان برنامه تهیه و به آنان ارائه شود.

استفاده از فرصت تابستان

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها از فرصت تابستان برای تشکیل منظم شوراهای فرهنگی دانشگاه و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید استفاده کنند. برگزاری اردو برای فعالان فرهنگی و تشکل‌ها نیز در تابستان توصیه می‌شود.

برگزاری آیین ویژه آغاز سال تحصیلی

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: برنامه‌های شروع سال تحصیلی جدید برای دانشجویان نو ورود به شکل یک آیین باشکوه و متناسب با ذائقه دانشجویان و حتما قبل از مهرماه برگزار شود و برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که خاطره خوبی در ذهن دانشجویان شکل گیرد.

کلانتری اظهار داشت: در دوره جدید آیین نامه‌های جدیدی برای هویت بخشی به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی تدوین و تعدادی از آیین‌نامه‌های قبلی بازنگری شد، تشکیل شوراهای فرهنگی، فعالیت مجدد مناطق دهگانه فرهنگی و برگزاری رویدادهای مهمی مانند حرکت، رویش و جشنواره قرآن و عترت باعث شد دوباره بعد کرونا بخش فرهنگ در دانشگاه‌ها احیا شود.

وی افزود: در مناسبت های مختلف، ۲۰ توصیه‌نامه به معاونان فرهنگی ارسال و ارتباط مستمر و منظمی بین ستاد وزارت و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

تدوین طرح منش استادی

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: طرح منش استادی که مورد تأکید وزیر علوم است در معاونت فرهنگی تدوین شده است و در صورت تامین مالی اجرایی خواهد شد.

توصیه به رؤسای دانشگاه‌ها

کلانتری به رؤسای دانشگاه‌ها توصیه کرد: در ماه‌های آغاز تحصیلی دانشجویان نو ورود، استعداد و علایق آنان را شناسایی کنند و زمینه نام نویسی دانشجویان در کانون‌های فرهنگی و هنری، انجمن‌های علمی و تشکل های دانشجویی را فراهم کنند؛ چرا که حضور بیشتر دانشجویان در نهادهای فرهنگی شناسنامه دار دانشگاه به نفع کشور است.

انتهای پیام
captcha