لطف حسین(ع) ما را تنها نمی‌گذارد
کد خبر: 4158487
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

لطف حسین(ع) ما را تنها نمی‌گذارد

عزاداران حسینی، حرمت امام حسین(ع) را حفظ کنند، کسانی که ناهنجاری ایجاد می‌کنند امروز را توبه و با امام حسین(ع) آشتی کنند.

لطف حسین ما را تنها نمی‌گذاردبه گزارش ایکنا؛ حسن بیادی، فعال فرهنگی کشور همزمان با ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) ضمن بیان باید و نبایدهای عزاداری حسینی بر فرهنگی بودن قیام آن حضرت تأکید کرد. در ادامه مشروح سخنان وی آمده است.
 
خروج امام حسین(ع) از مدینه به چه دلیل بود که فرمودند؛ «می‌خواهم دین جدم را اصلاح کنم.» به این دلیل بود که وقتی معاویه به درک واصل شد، یزید سر کار آمد. در حالی که وی سگ‌باز، میمون‌باز، قمارباز و شرابخوار بود. با این حال فرماندار را خدمت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرستاد که با یزید بیعت کند. حضرت فرمود، من با فردی که چنین مشخصاتی داشته باشد، بیعت نمی‌کنم. از این رو حضرت همراه با خانواده‌اش از مدینه راه افتادند و همان موقع در اقصی نقاط همان منطقه پیچید که امام حسین(ع) از مدینه خروج کرده است. با توجه به اینکه ایام حج بود، ایشان به مکه رفتند، اما اطلاع دادند که می‌خواهند شما را ترور کنند؛ بنابراین حضرت از آنجا به سمت عراق رفتند و به کربلا رسیدند. «حر» جلوی امام را گرفت و ایشان گفتند؛ از کوفه مرا دعوت کردند و برای من هزاران نامه و تفاسیر نوشته‌اند که کوفه شما را می‌طلبد که حکومت کنید و من به همین دلیل به اینجا آمدم. حر گفت؛ کوفه دست ماست. 
 
حضرت خواستند به ایران بروند که اجازه ندادند و حر گفت: یا باید از شما بیعت بگیرم و یا اینکه با شما بجنگم؛ بنابراین حضرت سیدالشهدا(ع) قیام جنگی نداشتند و قیامشان فرهنگی بود، چرا که به دلیل امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و نهی منکری کردند که باعث شهادتشان شد. جنگی هم اتفاق افتاد، اما بلای زیادی بر سر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در همان نیم‌روز آوردند و در ادامه هم اتفاقات، کمتر از روز عاشورا نبود تا اینکه به شام برسند؛ بنابراین جریان قیام امام حسین(ع) از لحظه خروج از مدینه آغاز شد. 
 
چرا دهه محرم را گرامی می‌دارند؟
 
حضرت امام حسین(ع) روز اول محرم به کربلا رسید و این اتفاقات لحظه به لحظه در حال شکل‌گیری بود و خواب‌هایی که حضرت دیده بودند و روایت‌هایی که از حضرت رسول خدا(ص) و یا از حضرت زهرا(س) و علی(ع) شنیده بودند، دال بر این بود که تقدیر همین است. ولی حرکتشان را انجام دادند نه به امید اینکه شهید شوند، بلکه دنبال این بودند که تبلیغ دین را به انجام برسانند و در این راستا تبلیغ امام حسین(ع) به ویژه در روز عاشورا بسیار مؤثر بود.
 
مبارزه با عزاداری امام حسین(ع) مربوط به امروز نیست، از همان زمان بنی‌امیه وجود داشته است و از بعد از عاشورا، هر کسی می‌خواست عاشورا را نقل کند، می‌کشتند و بسیار وحشیانه برخورد می‌کردند. حتی وقایعی که اتفاق افتاده بود را تغییر می‌دادند. اما قدرت خداوند، بنابر آیه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ در این قرار گرفته است که این نور خاموش نشود. 
 
 
در ۱۰۰ سال اخیر نیز، رفتارهای رضا شاه را می‌دانید، هر جا عزاداری بود، همه را دستگیر و شکنجه می‌کردند و بعضی را هم می‌کشتند. یادم هست، یکی از مادحین بزرگ، حضرت آقای علامی می‌فرمود؛ ما فرش می‌زدیم تا صدا بیرون نرود و عزاداری می‌کردیم. در دوره‌های مختلف همین اتفاقات افتاده است، حتی یک سال قبل از انقلاب شاه دستور داد عزاداری‌ها برگزار نشود؛ چرا که می‌ترسیدند به این دلیل که سرلوحه قیام امام حسین(ع) مبارزه با ظلم، فساد، چپاول و ... بود. ائمه(ع) آمدند تا مردم را به سعادت و نه سختی برسانند و آن‌ها می‌ترسیدند که مردم در سعادت باشند.
 
یکی از شعار‌های حضرت رسول خدا(ص) «قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا» بود و همه پیغمبران از این امر تبعیت می‌کردند؛ که فقط برای خدا آمده‌اند و تبلیغ دین خدا را انجام می‌دادند. دومی «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» بود که نوع رفتار با مردم را تبیین کردند که بحث بسیار گسترده‌ای است. 
 
اما جریان‌هایی که برخی رسانه‌ها این روز‌ها ایجاد کرده‌اند، واقعاً آدم خجالت می‌کشد. یک بی‌حجاب داریم و یک بی‌حجاب بی‌حیا داریم. در اروپا و آمریکا و آفریقا «روز حسین (Hossein day)» برگزار می‌شود و خانم‌های بی‌حجاب هم در آن حضور می‌یابند و گریه و عزاداری می‌کنند، نذر می‌دهند و اظهار ارادت می‌کنند؛ چرا که امام حسین(ع) بین‌المللی است و تمام دنیا روز عاشورا عزادار امام حسین هستند، اما در کشور شیعه، قرآنی و اسلامی خجالت‌آور است که یک خانم یا آقای شیعه از اینترنشنال و بی بی سی و رسانه‌های خارجی که علیه نظام ما هستند، تبعیت می‌کند و این بد است.
 
با من بد باشید، ولی با امام حسین بد نباشید. امام حسین(ع) گفته است؛ به پدر و مادر احترام بگذارید، دست در جیب مردم نکنید، کم فروشی نکنید، دزدی نکنید، نفوذی نباشید. آیا کار درستی است که با سگ در میان عزاداران امام حسین بروید تا آن‌ها مجبور شوند با شما برخورد کنند؟ این کار‌ها را نکنید و حرمت امام حسین را حفظ کنید. 
 
از عزاداران هم می‌خواهم با مهربانی و منطق رفتار کنند و اگر نشد به صورت مدبرانه و مقتدرانه و نه با خشونت برخورد کنند. چون آن‌ها دنبال این هستند که این مسئله را به درگیری بکشانند و عکس و فیلم بگیرند و با این مسائل باید برخورد شود، به ویژه کسانی که عکس و فیلم می‌گیرند.
 
برای هیئت جوانان نیز سؤال ایجاد می‌کنند، در حالی که همین جوانان در هیئات در راستای دین تلاش می‌کنند، پای درس روحانی می‌نشینند که احکام دین می‌آموزد و درباره سبک زندگی و سیره اهل بیت سخن می‌گوید. اگر در عزاداری‌ها از موسیقی و یا متن روضه و نوحه خوبی استفاده نمی‌شود و اشکال دارد، با آن‌ها صحبت کنید تا ایراد کار را رفع کنند، همانطور که من خودم هم همین کار را می‌کنم؛ بنابراین باید اجازه داد، چراغ هیئات روشن باشد.
 
همانطور که حضرت آقا اخیراً در دیدار با روحانیون درباره تبلیغ دین صحبت کردند که مسئولان باید دقت و توجه بیشتری به این سخنان داشته باشند. 
 
مخالفان عزاداری‌ها از تجمع جوانان هراس دارند. ممکن است برخی ایراد‌ها به هیئت‌های جوانان وارد باشد، بنابراین باید با آرامش این مسائل را مطرح کرد تا چراغ این هیئت‌ها روشن باشد. اینکه برخی هیئت‌ها با هم دعوا کنند، باید توجه کنند که وجه اشتراک ما امام حسین(ع) است و باید اختلافات را کنار بگذاریم. اینکه تکیه‌ها و ایستگاه‌های متعدد حسینی برپا شده است، اشکالی ندارد همه آن‌ها برای حسین(ع) برپا شده‌اند.
 
روضه سیدالشهدا(ع) را مورد توجه قرار دهید و ماهی یک بار در خانه خودتان روضه سیدالشهدا ولو نیم ساعت برپا کنید و در کنار خانواده خود عزاداری کنید تا بچه‌ها با نام و یاد حسین(ع) بزرگ شوند.
 
کسانی که ناهنجاری ایجاد می‌کنند امروز را توبه و با امام حسین(ع) آشتی کنند. کسانی که با دستگاه امام حسین(ع) لجبازی کنند، به درد‌های بد گرفتار می‌شوند؛ بنابراین خواهش می‌کنم با امام حسین(ع) مهربانتر باشید.
 
لطف حسین ما را تنها نمی‌گذارد/ گر خلق واگذارد، او وا نمی‌گذارد
 
او کشتی نجات و کشتی شکسته ماییم/ مولا به کام غرقاب ما را نمی‌گذارد
انتهای پیام
captcha