جشنواره داستان حماسی تلاشی برای روایت صحیح حماسه‌هاست
کد خبر: 4160158
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴

جشنواره داستان حماسی تلاشی برای روایت صحیح حماسه‌هاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: وظیفه‌ که امروز بر عهده نویسندگان، راویان و پژوهشگران است، روایت صحیح حماسه‌ها برای نسل‌های آینده است و بزرگ‌ترین کاری که جشنواره داستان حماسی انجام می‌دهد نیز همین روایت صحیح از حماسه‌های ایران اسلامی است.

محمد حسین‌زاده، رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در مراسم سومین جایزه داستان حماسی با بیان اینکه فرهنگ، آداب و سنت‌های ایرانی در کنار فرهنگ شیعه منبعث از عاشورا، روحیه ایرانی شیعه مسلمان را یک روحیه حماسی پرورش داده است، اظهار کرد: ایرانی مسلمان، زیر بار ظلم نمی‌رود و در مقابل ظلمی که به مظلوم می‌شود نیز سکوت نمی‌کند، این است که در اساطیر ما هم «کاوه» در مقابل «ضحاک» قیام می‌کند یا «رستم» به دفاع از مظلوم و وطن بر می‌خیزد.

وی افزود: اوج این موضوع در ادبیات شیعه نیز «عاشورا» است که هر لحظه آن حماسه است. با وجود آنکه در عاشورا مرثیه‌های زیادی داریم، اما ذره‌ای ترس و خواری در اصحاب سیدالشهدا(ع) نمی‌بینیم و هرچه هست، شجاعت، دلیری و ظلم ستیزی است که حضرت فرمودند: «هیهات منا الذله».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: فرهنگ ایرانی مسلمان، آمیخته به عناصر «ایرانیت» و «اسلامیت» است و همین امر نیز سبب شده است که در طول تاریخ این آب و خاک، بارها و بارها شاهد حماسه‌های بزرگی از مردان و زنان کشور باشیم.

حسین‌زاده گفت: روایت دلیری و ایستادگی «رئیسعلی دلواری» در جنوب، «میرزا کوچک خان» در شمال و «محمدتقی خان پسیان» در خراسان و ... گوشه‌ای از این حماسه‌ها است که در نقاط مختلف این مرز و بوم اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اوج این موضوع نیز در «انقلاب اسلامی» و پس از آن «دفاع مقدس» ظهور می‌کند و در ادامه نیز شاهد اتفاقاتی نظیر «دفاع از حرم» هستیم که هر کدام از این اتفاقات، حماسه‌ای را رقم زده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: در مدت زمان حدود ۴ قرن اخیر که در غرب شاهد به وجود آمدن رمان‌های پر مایه‌ای هستیم، متأسفانه در کشور دچار ضعف‌های جدی در این زمینه هستیم.

حسین‌زاده اظهار کرد: در حقیقت عمر نگارش رمان در کشور به صد سال اخیر باز می‌گردد و با وجود آنکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رمان‌های نسبتا خوبی نوشته شده است، اما این رمان‌ها به دلیل فضای سیاسی حاکم، روحیه ظلم ستیزی مردم را نشان نداده، از این‌رو است که اثرات برجسته‌ای در حوزه ادبیات حماسی نداشته‌ایم.

وی افزود: فرهنگ انقلاب اسلامی، روحیه حماسی را دوباره در ایرانیان دمید و در صحنه حقیقت، حماسه خلق شد. وظیفه‌ای هم که امروز بر عهده نویسندگان و راویان و پژوهشگران است، روایت درست این حماسه‌ها برای نسل‌های آینده است و بزرگ‌ترین کاری که جشنواره داستان حماسی انجام می‌دهد نیز روایت درست و صحیح و در عین حال خلاقانه و جذاب از حماسه‌های ایران اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حسین زاده تصریح کرد: با وجود آنکه در حال حاضر در حوزه رمان ضعف داریم، اما در حوزه تاریخ شفاهی و حوزه ادبیات مقاومت به قالبی رسیده‌ایم که در جهان نظیر ندارد و بومی کشور خودمان است، بعضی از کتاب‌های منتشر شده در این زمینه نیز در چاپ‌های متعدد و تیراژهای بالا منتشر شده‌اند که نشان می‌دهد زیست بوم ایرانی به یک مدل و قالب رسیده است و این، یک اتفاق رو به جلو است، اما قله آن فراگیر شدن در سطح جهان است، یعنی بتوانیم مرزها را پشت سر بگذاریم.

حسین‌زاده ابراز کرد: در واقع ادبیات مقاومت قالبی است که ذیل ادبیات حماسی قرار گرفته و می‌تواند به رشد و گسترش ادبیات حماسی کمک کند.

انتهای پیام
captcha