سوگواره اربعین از موثرترین برنامه‌های دانشگاهی است
کد خبر: 4161930
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم:

سوگواره اربعین از موثرترین برنامه‌های دانشگاهی است

عبدالحسین کلانتری گفت: تمهید برنامه‌هایی که معطوف به انبیا، امامان و شهدا باشد، بسیار مهم و اثرگذار است و سوگواره اربعین یکی از این برنامه‌ها است.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست مشترک با رئیس دانشگاه علم و صنعت برای میزبانی سوگواره اربعین گفت: کارهای با کیفیت و خوبی در دانشگاه علم و صنعت انجام شده و در سال جدید ان‌شاءالله اقدامات پربار تر خواهد شد.

 
وی افزود: فلاسفه تاریخ وقتی می‌خواهند تاریخ بشریت را دوره‌بندی کنند مبتنی بر دستاوردهای مادی صورتبندی می‌کنند. شهید سید مرتضی آوینی تحلیلی در این مورد دارد که در تاریخ تشیع ریشه داشت و صورت‌بندی توسط ایشان انجام شده است. مرتضی آوینی می‌گوید تاریخی که ثبت شده بر اساس تحولات ظاهری جهان انجام شده و آن چیزی که ما نیاز داریم تاریخ باطنی بشر و تحولات باطنی آن است. 


کلانتری به نقش ائمه معصومین(ع) در تحولات باطنی انسان تاکید کرد و گفت: انبیا و امامان پرچمدار تحولات باطنی بشر هستند و ما باید این تاریخ را بنگاریم. آوینی معقتد است حضرت امام خمینی(ره) در این دوره تمام مقدرات را تجلی داده و یک گشایشی در تاریخ به وجود آورده و دوره تاریخی خاصی شکل گرفته است. 

وی افزود: انبیا و ائمه معصومین مسیر جدیدی را در تاریخ باز کردند و تاریخ باطنی بشریت را به ظهور رساندند و افق‌های جدیدی ایجاد کرده و کماکان ایجاد می‌کند. مورخانی که حتی نسبتی با تاریخ تشیع ندارند و از بیرون به ماجرا نگاه می‌کنند معتقدند گشایشی که حضرت اباعبدالله ایجاد کرده قابل مقایسه با انبیا و مرسلین نبوده و نیست. 


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز همه بر اساس آموزه‌های سید الشهدا بوده و بر همین منوال است که امسال بیشترین سعی و تلاش دشمنان بر این بود تا چراغ آن را کم سوتر کنند. غافل از اینکه حسین (ع) حرارتی در قلوب شیعیان است که خاموش نمی‌شود. 

وی ادامه داد: این موضوع کار ما را سنگین و ساده می‌کند؛ سنگین از این جهت که نیرویی که باید تخصیص به این موضوع بدهیم باید بیش از پیش باشد و ساده از این جهت که مسیر را برای ما مشخص کرده‌اند که از آن منحرف نشویم. 


کلانتری بیان کرد: کارهایی که در حوزه فرهنگی دو رکن ائمه معصومین و شهدا را داشته باشند بی برو برگرد موثرند. بر همین اساس تمهید برنامه‌هایی که معطوف به این بزرگواران باشد بسیار مهم و اثرگذار است. سوگواره اربعین یکی از این برنامه‌ها است که توفیق داریم برای اجرای آن تلاش کنیم و دانشگاه علم و صنعت افتخار میزبانی آن را دارد. به جرأت می‌توان گفت که بیشترین مخاطبان ما مربوط به برنامه‌های اربعینی ماست.

انتهای پیام
captcha