روضه‌خانه‌هایی با قدمت چند قرن و ثبت فرهنگ عزاداری مردم بشرویه
کد خبر: 4162585
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

روضه‌خانه‌هایی با قدمت چند قرن و ثبت فرهنگ عزاداری مردم بشرویه

مسئول اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بشرویه گفت: در حوزه عزاداری، مردم این شهرستان پا را فراتر گذاشته و از گذشته‌های دور به وقف خانه‌های خود برای روضه حسینی اقدام می‌کردند که این امر باعث شده هنوز هم پس از قرن‌ها آیین سنتی روضه اباعبدالله(ع) در میان مردم زنده و پویا بماند.

روضه خانه هاسیدامیر سلیمانی رباطی، مسئول اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بشرویه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد توجه به روضه‌های اباعبدالله(ع) به‌عنوان یک آیین ملی و سنتی اظهار کرد: امسال مراسم روضه خانگی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

وی با اشاره به ثبت این میراث که به امضای مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیاءی میراث معنوی و طبیعی و علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور رسیده است، افزود: علاوه بر روضه، باید روضه‌خانه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند که در این راستا شهرستان بشرویه نزدیک به ۳۵۰ سال قبل پرچمدار مراسم عزاداری است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه بیان کرد: فردی به نام علی اشرف در اواخر دوره صفویه اصول عزاداری را در این شهرستان پایه‌گذاری کرد. مراسمی که با گذشت چند دهه از آن هنوز بدون هیچ‌گونه تغییری در حال اجراست، چراکه مردم قداست آن را پذیرفته و قرن‌هاست که به‌عنوان مراسم عزاداری آن را پاس می‌دارند. 

سلیمانی رباطی گفت: بشرویه به سبب ذوق هنری و نویسندگی و تاریخ‌نویسی در صدر شهرستان‌هاست که با تصویرسازی عاشورا از طریق مراسم آیینی چون تعزیه و یا روضه خانگی و یا آیین صلات‌خوانی سال‌هاست در حوزه عزاداری می‌درخشد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه بیان کرد: در حوزه عزاداری، مردم این شهرستان پا را فراتر گذاشته و به وقف خانه‌های خود برای روضه حسینی اقدام می‌کردند که این امر باعث شده هنوز هم پس از قرن‌ها آیین سنتی روضه اباعبدالله(ع) در میان مردم زنده و پویا بماند. حتی گاهی وقف‌نامه مکتوبی برای این روضه‌‌خانه‌ها وجود ندارد، اما بنا به وصیت واقف تا نسل‌ها باقی مانده تا حرف واقف حسینی بر زمین نماند.

سلیمانی رباطی ادامه داد: طبق بررسی‌های میراث فرهنگی برای ثبت این خانه‌ها به نام روضه‌خانه‌ مالکان که عمدتا در فاصله بین دوره صفویه تا قاجار بوده‌اند، به‌صورت مادام‌العمر این خانه‌ها را وقف روضه حسینی می‌کردند و چون وقف انجام گرفته وارثان هر سال این نیت را اجرایی می‌کنند.

وی یادآور شد: این خانه‌ها که عمدتا تاریخی هستند جز میراث معنوی کشور محسوب شده و بشرویه در این امر سردمدار است. بنابراین، با کمک مردم و وارثان به تداوم این روضه‌ها کمک خواهیم کرد. درواقع روضه‌خانه‌ها الگوی فرهنگی مردمی هستند که باید در  میراث ناملموس کشور باقی بمانند‌.

سلیمانی رباطی با اشاره به اینکه توجه به فرهنگ روضه‌خوانی به‌عنوان یک میراث ملی در اولویت برنامه‌های میراث فرهنگی است، افزود: سرای رضوانی، سرای سرکه، سرای عطار، سرای خاوری، سرای علی‌نژاد و... از جمله سراهایی است که در ایام محرم و صفر برنامه دارند و جزء میراث معنوی ما به حساب می‌آید و هر زمان که لازم باشد نسبت به مرمت آن اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: با این فرهنگ، روضه حسینی هیچ‌گاه تعطیل نخواهد شد و از طرفی خانه‌هایی با قدمت قدیمی نیز در فهرست میراث به‌صورت ثبت شده باقی خواهند ماند.

انتهای پیام
captcha