تشکیل ۱۹ هیئت صلح و سازش در کردستان
کد خبر: 4163030
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶

تشکیل ۱۹ هیئت صلح و سازش در کردستان

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان از تشکیل ۱۹ هیئت صلح و سازش در استان خبر داد و گفت: امسال تاکنون ۵ فقره پرونده قتل عمد در استان به همت این هیئت‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

نشست خبری شورای حل اختلاف کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، بهادر اسدی، معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان امروز، 26 مرداد در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان گفت: ترویج فرهنگ صلح‌و‌سازش در جامعه رسالت اصلی معاونت توسعه حل اختلاف است و این معاونت می‌کوشد تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود از جمله ریش سفیدان، متنفذان و به ویژه رسانه‌ها،‌ بتواند ورودی پرونده‌های قضایی به دادگستری را کاهش دهد.

وی ظرفیت‌های داوری، میانجیگری، شورای حل اختلاف و دادگاه صلح را روش‌های جایگزین قضایی خواند و افزود: دستگاه قضایی به دنبال ساماندهی این زیرساخت‌ها برای کاهش ورود پرونده‌های قضایی به دادگستری است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان، با انتقاد از اجرای نحوه طرح کاداستر، بیان کرد: اجرای ناصحیح این طرح، موجب افزایش پرونده‌های ورودی به دادگستری می‌شود، لذا با ایجاد زیرساخت‌های لازم، این رویکرد باید با هدف کاهش ورود پرونده‌های قضایی به دادگستری اصلاح شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر دادگستری باید از ظرفیت‌های ریش سفیدان، شورای حل اختلاف و هیئت‌های صلح و سازش، دادگاه صلح و شورای حل اختلاف برای کاهش اختلاف در جامعه بهره گرفت، گفت: این ظرفیت‌ها در استان کردستان در حال ساماندهی است.

به گفته اسدی، تاکنون برای جذب داوری و میانجیگری، سه آزمون برگزار شده و برای ۱۷ میانجیگر و ۱ داور پروانه صادر شده و ۵ فقره پرونده داوری نیز در حال صدور مجوز است و طی سال ۱۴۰۰، در آزمون میانجیگری و داوری، ۵۵ نفر برای داوری و ۴۰ نفر نیز برای میانجیگری پذیرش شدند.

وی، از ارجاع ۳۲ هزار و ۹۲۴ پرونده به شورای حل اختلاف استان طی ۴ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۱ هزار و ۴۳۰ پرونده مختومه شده و ۳۶ درصد میانگین پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف استان منجر به صلح و سازش شده است.

به گفته معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان، طی ۴ ماهه اول امسال، ۴ هزار و ۱۲۶ پرونده به صلح یاران ارجاع داده شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ پرونده منجر به سازش شده است.

وی از تشکیل ۱۹ هیئت صلح در استان خبر داد و افزود: امسال تاکنون ۵ فقره پرونده قتل عمد در استان، توسط این هیئت‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

انتهای پیام
captcha