صدور ۲۵ هزار ویزای ورود به عراق برای افغان‌ها
کد خبر: 4166991
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان‌رضوی خبر داد:

صدور ۲۵ هزار ویزای ورود به عراق برای افغان‌ها

علی فخاری گفت: تاکنون ۲۵ هزار ویزا برای ورود به عراق به‌صورت رایگان برای افغان‌های مستقر در کشور خودشان صادر شده و تاکنون ۱۰ هزار نفر از آنها به‌سمت چذابه منتقل شده‌اند.

زائران اربعینعلی فخاری، رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در خصوص ورود زائران افغانستانی اربعین به کشور، اظهار کرد: این زائران از طریق مرز دوغارون وارد ایران شده و در موکب سردار سلیمانی از آنها پذیرایی به عمل می‌آید و سپس از همان مرز دوغارون با حمل و نقل عمومی که برای آنها در نظر گرفته شده به‌سمت مرز چذابه و سپس برای زیارت اباعبدالله الحسین(ع) به عراق منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 هزار زائر افغان به خاک ایران آمده و تقریباً 15 هزار زائر دیگر مانده که به‌سمت کربلا مشرف شوند، افزود: با توجه به اینکه عراق تنها در این ایام به افغان‌هایی که در کشور خودشان هستند ویزا می‌دهد، به همین دلیل مجبور هستند در این ایام خود را به کربلا برسانند و اگر اربعین هم تمام شود بعد از آن می‌توانند در کربلا به‌مدت یک هفته تا 10 روز حضور داشته باشند و مانند ما ایرانی‌ها نیستند که هر زمان اراده کردیم ویزا دریافت کنیم و به‌سمت کربلای معلی مشرف شویم.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سال گذشته و در این ایام برای افغان‌های ساکن افغانستان ویزا صادر نشد و حتی آنها تا مرز عراق هم پیش رفتند، اما نتوانستند به کربلا بروند، ادامه داد: تاکنون 25 هزار ویزا به‌صورت رایگان برای افغان‌های مستقر در کشور خودشان صادر شده که تاکنون 10 هزار نفر از آنها به‌سمت چذابه منتقل شده‌اند.

وی بیان کرد: ایاب و ذهاب زائران افغان با اتوبوس، مینی‌بوس و ون صورت می‌گیرد و با نرخ مصوب و متناسب با نیاز به زائران امام حسین(ع) خدمات می‌دهیم. این زائران می‌توانند برای رفتن به کربلا به مشهد بیایند و از آنجا به مرز چذابه منتقل شوند و یا اینکه می‌توانند به‌صورت مستقیم راهی مرز چذابه شوند. طی دو روز گذشته 3150 زائر را به مرز چذابه برای زیارت امام حسین(ع) منتقل کرده‌ایم.

رئیس شورای هیئات مذهبی خراسان رضوی تصریح کرد: آستان قدس رضوی نیز خدماتی مانند پذیرایی را برای زائران افغان در نظر گرفته است و بهداشت و درمان، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در مرز دوغارون مستقر هستند، همچنین از سوی آستان قدس رضوی، اداره تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی بسته‌های فرهنگی برای زائران در نظر گرفته شده است، ما در این مرز غرفه کودکان را برپا کرده و به آنها جوایزی اهدا می‌کنیم.

فخاری در خصوص برنامه‌هایی که برای دهه پایانی صفر در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در این دهه‌ حضور کاروان‌های پیاده و سواره از کل کشور را خواهیم داشت و از آنها میزبانی می‌کنیم، همچنین از فلکه ضد تا حرم مطهر رضوی مسیر بهشت را خواهیم داشت.

وی گفت: جمعیت خدمت‌گذاران هیئات مذهبی به پشتیبانی کاروان‌های پیاده می‌پردازند و اسکان، پذیرایی، توزیع و هماهنگی نان از طریق شورای هیئات مذهبی مشهد انجام می‌شود، همچنین مراسم جاماندگان اربعین در تمام شهرستان‌ها در روز اربعین برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha