حس و حال ایام اربعین را حفظ کنیم
کد خبر: 4167027
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند:

حس و حال ایام اربعین را حفظ کنیم

حجت‌الاسلام هادی شهاب با بیان اینکه اربعین به‌عنوان مهم‌ترین پیام انسانیت آن روی سکه شخصیت انسان را روشن می‌کند، گفت: حفظ و نگهداری حس و حال بعد از سفر معنوی اربعین از خود این روز مهم‌تر است.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، استاد معارف و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجندحجت‌الاسلام هادی شهاب، استاد معارف و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد حفظ بُعد معنوی اربعین اظهار کرد: انسان دارای دو وجه معنوی و مادی است که جنبه معنوی با روح وی سر و کار دارد و این جنبه نباید در دنیای شلوغ و پرهیاهوی مادی انسان از یاد رود.

وی با بیان اینکه در خصوص بُعد معنوی، ضعف باورهای دينی و عدم تعميق اين باورها باعث آسیب عمده می‌شود. معمولاً خانواده‌هايی که دارای بنيه اعتقادی قوی باشند، مشکل کمتری در اين زمينه دارند، افزود: تنها زمینه‌ای که باعث می‌شود اعتقادات انسانی بارور شود وجود روزهایی مانند اربعین است.

شهاب بیان کرد: بعد مادی انسان تنها به سود و زیان خود توجه دارد و مواردی چون اربعین حسینی باعث می‌شود آن روی سکه شخصیت انسان یعنی بعد معنوی نمایان شود‌. در مراسم اربعین حرارتی از شهادت امام حسین(ع) در دل خود داریم که هیچ‌گاه سرد نمی‌شود و انگار در اربعین حس معنوی انسان فعال و بارور می‌شود.

وی با بیان اینکه باید قدر این روزها را که خدا به‌واسطه وجود نورانی امامان برای ما قرار داده بدانیم، افزود: این رویه بسیار جذابیت دارد و باید مراقب باشیم پس از این زمان رویه معنوی آن را از یاد نبریم و این امر نباید محدود به زمان و مکان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اربعین به‌عنوان مهم‌ترین پیام انسانیت آن روی سکه فرد را روشن می‌کند، تصریح کرد: در هیج زمان و مکانی این پیاده‌روی بین‌المللی و همدلی در سطح جهانی را نمی‌توانیم ببینیم.

شهاب با بیان اینکه‌ باید نورانیت این روزها را حفظ کرد، گفت: اگر ما رمز این مراسم را بفهمیم متوجه می‌شویم مربوط به زمان و مکان نیست یعنی پیام آن این است که ای انسان تو فراتر از ماده (فراتر از زمان و مکان) هستی. رمز این روزها دیدن رشد بعد معنوی انسان است، آنجا که انسان حتی از موجودیت خود می‌گذرد و برای امام حسین(ع) از خود هزینه می‌کند. تأثیر این نورانیت معنوی در دیدن شرایط و آن حال و هواست.

وی یادآور شد: فرهنگ اربعین باید در جان جامعه نفوذ پیدا کند تا بتوانیم به سمت تأثیرگذاری معنوی برویم. این تأثیرگذاری که انسان را به لحاظ معنوی، شاد می‌کند نباید در سرتاسر سال فراموش شود. حفظ و نگهداری این حس و حال از خود این روز مهم‌تر است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ابتدا باید فکر کنیم که این روزها، لحظاتی خاص بوده که باید در جان خود پرورش دهیم. در واقع از اربعین برای خود یک پل باید بسازیم به سمت رونق معنویات در ذهن و جان خود. این پل نباید در طول سال بشکند. خود باید حاصل این روزها را در جان خود حفظ کرده و به سمت تقویت آن برویم. خوانش ادعیه و یا توجه به فرهنگ عاشورایی که ویژگی‌هایی چون همدلی و ایثار را در دل خود دارد از راه‌های حفظ حال و هوای این روزهاست.

انتهای پیام
captcha