نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی برای حمایت از غزه تشکیل شود
کد خبر: 4174537
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی برای حمایت از غزه تشکیل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با تأکید بر ضرورت تشکیل نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی در شرایط فعلی گفت: دولت‌های اسلامی با تشکیل این نشست اضطراری باید موارد نقض حقوق بشر را به جهانیان منعکس کنند و ابزار مظلوم‌نمایی را از اسرائیل بگیرند و نگذارند در جریان عملیات طوفان‌ الاقصی، پاسخی در سطح وسیع و کورکورانه در غزه اجرا شود.

ستار عزیزی، عضو هیئت علمی و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بوعلی سیناستار عزیزی، عضو هیئت علمی و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه از دیرباز در حقوق بین‌الملل قواعد و مقرراتی حاکم بوده است، اظهار کرد: با تلاش‌های کمیته صلیب سرخ، مقرراتی بر جنگ‌های بین‌المللی و جنگ‌های بین دو کشور حاکم شده و مقررات عرفی بین‌المللی برای این جنگ‌ها تعریف شده است.

وی افزود: متأسفانه در حوادث اخیر در فلسطین به هیچ وجه قواعد و مقررات ناظر بر جنگ رعایت نشده است، به‌ویژه اقداماتی که اخیراً اسرائیل در قطعی آب و برق و سوخت و در حقیقت همه مایحتاج مردم فلسطین انجام داده؛ کاملا برخلاف حقوق بین‌الملل و قواعد جنگ است.

عزیزی اظهار کرد: این حوادث فوق‌العاده فاجعه‌بار است که در حقوق بین‌الملل از آن به‌عنوان گرسنگی اجباری یاد می‌شود. در گرسنگی اجباری از طریق قطع آب و غذا و مایحتاج زندگی دشمن را محاصره می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان تأکید کرد: براساس پروتکل الحاقی اول به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، گرسنگی دادن به‌عنوان یک روش جنگی ممنوع است. شاید اسرائیل برای رد این پروتکل ادعا کند که این پروتکل مربوط به جنگ‌های بین‌المللی بوده و جنگ بین اسرائیل و غزه جنگ بین‌المللی نیست، اما براساس قاعده ۵۳ قواعد عرفی حقوق بین‌الملل بشردوستانه، گرسنگی دادن به غیر نظامیان ممنوع است.

محاصره غذایی فاجعه انسانی به بار می‌آورد

وی اظهار کرد: هیچ دولتی حق ندارد دو میلیون نفر غیر نظامی که در غزه ساکن هستند را در محاصره غذایی قرار دهد، چراکه قطعی آب و برق و سوخت و غذا فاجعه انسانی به بار خواهد آورد. جامعه جهانی و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز چنین جنایاتی را محکوم کرده‌اند، اما متأسفانه اسرائیل به این موضوع توجهی نداشته است.

عزیزی به قاعده اول مجموعه قواعد حقوق بین‌الملل عرفی بشردوستانه اشاره کرد و گفت: براساس این قاعده اصل تفکیک بین رزمندگان نظامی و افراد غیرنظامی باید رعایت شود و حمله جنگی بر افراد غیر نظامی ممنوع است. غزه یک منطقه کوچک غیر نظامی است و اغلب ساختمان‌ها در جوار هم بوده و کم طبقه و افراد غیرنظامی در آن ساکن هستند، بمباران این مناطق کاملاً بر خلاف حقوق بین‌الملل است. براساس قاعده اول طرفین درگیر در جنگ همواره باید بین افراد غیرنظامی و افراد عادی تفکیک قائل شوند.

وی تصریح کرد: همچنین براساس قاعده 7 مجموعه قواعد حقوق بین‌الملل عرفی بشردوستانه طرف‌های مخاصمه همواره باید بین اموال نظامیان و غیر نظامیان تفکیک قائل شوند. در این حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه این اصل کاملاً نقض شده است، حملات اسرائیل متوجه اموال غیر نظامیان از جمله مردم عادی، مدارس، بیمارستان‌ها و منازل شخصی بوده است.

تهدید مردم غزه مغایر قاعده دوم قواعد حقوق بین‌الملل عرفی بشردوستانه است

عزیزی ادامه داد: براساس قاعده ۲ همین حقوق، گسترش ترس در بین جمعیت غیرنظامی ممنوع است. نباید تهدیدی برای افراد غیرنظامی صورت بگیرد، در حالی که نتانیاهو ابراز کرده مردم غزه را به شدت بمباران خواهیم کرد، این تهدید مغایر قاعده دوم قواعد حقوق بین‌الملل عرفی بشردوستانه مصوب کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است.

وی همچنین یادآور شد: براساس قاعده ۱۱ مجموعه قواعد حقوق بین‌الملل عرفی بشردوستانه، حملات کورکورانه و بدون تفکیک مناطق نظامی از مناطق عادی، ممنوع است؛ در حالی که اکنون شاهد حملات کورکورانه اسرائیل در حجم وسیع با جنگنده‌ها و بمباران مردم عادی هستیم‌. این حملات حکایت از فاجعه عظیم انسانی است که نظام بین‌المللی آن را محکوم کرده، اما اسرائیل توجهی به آن نداشته است.

عزیزی گفت: حملات اسرائیل در مقابل عملیات طوفان الاقصی واکنش بسیار نامتناسبی است. واکنش‌ها در برابر حملات دشمن باید با رعایت قواعد حقوق بشردوستانه و براساس حقوق بین‌المللی باشد.

این استاد دانشگاه به ضرورت تشکیل نشست اضطراری در شرایط فعلی توسط سازمان کنفرانس اسلامی تأکید کرد و افزود: دولت‌های اسلامی با تشکیل این نشست اضطراری باید موارد نقض حقوق بشر را به جهانیان منعکس کنند و طریقه سکوت را پیش نگیرند. دولت‌های اسلامی باید ابزار مظلوم‌نمایی را از اسرائیل بگیرند و نگذارند با این بهانه که در جریان عملیات طوفان‌ الاقصی، گروهی از غیرنظامیان نیز کشته شده‌اند، پاسخی در سطح وسیع و کورکورانه در غزه اجرا شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که فشاری از سوی افکار جهانی بر روی اروپا و آمریکا وجود نداشته باشد، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دست از حمایت اسرائیل برنخواهند داشت. قاعدتاً در درگیری‌ها تفکیکی بین افراد نظامی و غیرنظامی باید صورت بگیرد، اما اگر یکی از طرفین درگیری قاعده‌ای را نقض کرد مجوزی برای مقابله به مثل توسط طرف دعوا آن هم در سطح وسیع‌تر داده نمی‌شود.

عزیزی تأکید کرد: کشورهای اسلامی به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران باید از طریق سازمان کنفرانس اسلامی تقاضای برگزاری نشست اضطراری داشته باشند و مدارک ناشی از وقوع جنایات را از طریق نمایندگان عضو سازمان کنفرانس اسلامی به سازمان ملل متحد برسانند. 

عاطفه ابرارپیراسته

انتهای پیام
captcha